تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱
محراب مسجد جامع سرایان مرمت شد ...............................................
بیرجند ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/12/86 داخلی.اجتماعی.میراث.فرهنگی.
ناظر مرمت تزئینات وابسته به معماری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: محراب مسجد جامع سرایان در این استان مرمت شد.
محمد علی بزرگمهر روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: برای مرمت این محراب که قدمت آن به دوره صفوی می رسد 35 میلیون ریال هزینه شده است.
وی افزود: این مسجد دارای یک ایوان به ارتفاع 13 متر و دو شبستان در مجاورت ایوان بوده و حیاط آن توسط جداره ای با طاق نماهایی با عمق کم ، محصوره شده است.
او اضافه کرد: محراب مسجد بوسیله گچبری با سوره فاتحه و داخل محراب نیز در قسمت طاق آن بوسیله مقرنس های زیبا تزئین شده است.
وی با اشاره به اینکه در بالای محراب و در سقف ایوان مقرنس های پرکاری به چشم می خورد،افزود: محراب در انتهای ایوان اصلی با تزئینات زیبای گچبری و مقرنس های داخل نیم گنبدی محراب از نشانه های هنر صفوی می باشد.
وی گفت: تزئینات محراب به شیوه کشته بری از گچ سفید بر روی زمینه گچ خاکی رنگ ، اجرا شده که مهمترین بخش آن کتیبه سوره مبارک حمد است که در خارجی ترین قاب محراب دوبار تکرار شده است.
وی بااشاره به اینکه مرمت محراب بر مبنای شیوه بازسازی تاریخی انجام شد افزود: در این راستا ابتدا لایه های دوده ، چربی ، چرک و رنگ که روی غالب تزئینات را پوشانده بود برداشته شد و پس از تثبیت ، گچهای الحاقی حذف شدند.
665/659 شماره 065 ساعت 10:44 تمام