خرده مالکی مشکل بزرگ رونق کشاورزی در خراسان شمالی است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/12/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
خراسان شمالی با 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی سالانه یک میلیون تن تولید زراعی و باغی دارد.
55 تا 60 درصد کشت این استان در مزارع خرد و قطعات کوچک انجام می شود.
به همین خاطر شماری از کارشناسان کشاورزی خراسان شمالی از خرده مالکی عنوان نظام غالب کشاورزی در این استان نام برده و این مشکل را سدی بزرگ در مقابل رونق کشاورزی آن می دانند.
آنان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کردند که کوچک بودن و قطعه قطعه بودن زمینهای کشاورزی مانع انجام مکانیزاسیون نوین کاشت، داشت و برداشت، استفاده از ادوات مکانیزه، بهره برداری مناسب از زمین و آب و تحمیل هزینه های زاید تولید می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه وسملقان گفت: این شهرستان 81 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که 85 درصد از کشاورزان آن خرده مالک و بهره برداران سنتی هستند.
مجید رزم آرا افزود: در شرایط کنونی که زمینهای کشاورزی خرد و تکه تکه است بازده آبیاری 30 درصد است حال آنکه با یکسان شدن و یکپارچه سازی زمینها، بازده آبیاری به بیش از 70 درصد می رسد.
وی با بیان اینکه یکپارچه سازی زمینها برای خارج ساختن زمینهای کشاورزی از ساختار خرد، سنتی و کم بازده یک ضرورت است گفت: جهاد کشاورزی در نظر دارد با راه اندازی شرکت سهامی زراعی یکپارچه سازی را در روستاهای عشق آباد، آقمزار، شش خانه، قسطی و گزآباد اجرا کند.
او اضافه کرد: کشاورزان با سهام دار شدن می توانند از مزایای یکپارچه سازی بهره برده و به همان نسبت کسب درآمد کنند.
مسوول بخش آب و خاک جهاد کشاورزی شیروان نیز گفت: 60 درصد از اراضی این شهرستان خرده مالکی اداره می شود که نیاز به یکپارچه سازی دارد.
براتعلی کریمی افزود: 40 درصد از کشتزارهای آبی این شهرستان در حاشیه جاده آسیایی قرار دارند که مالکان آن خرده پا نبوده و بازده تولید در آنها بالا است.
وی به عنوان نمونه تاثیر یکپارچه سازی کشتزارها را در استفاده بهینه چاهها ذکر و بیان کرد: اکنون 10 درصد از چاههای کشاورزی این شهرستان خرده مالکی اداره می شوند.
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: اداره عرصه های کشاورزی بر مبنای خرده مالکی هزینه بری بیشتری دارد.
حمید قزاقی افزود: تقسیم بندی اراضی به قطعات کوچک، جاده های بین مزارع، جویهای آب واقع در وسط کشتزارها همچنین از وسعت مزارع کاسته است.
وی بر لزوم یکپارچه سازی اراضی توسط تعاونی ها تاکید و بیان کرد: با حاکم شدن سیاست یکپارچه سازی، بازده آبیاری، تولید در واحد سطح و کیفیت بهره ادوات کشاورزی بیش از 30 درصد افزایش می یابد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم بر لزوم تجهیز، نوسازی ، تسطیح و یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی تاکید کرد و گفت: بطور میانگین 55 تا 60 درصد زمینهای کشاورزی استان خرد و جدا از هم است.
وی افزود: در سال جاری طرح تجهیز و نوسازی 922 هکتار از کشتزارهای این استان با هدف یکپارچه سازی آغاز شده است.
غلامرضا حجی پور به ایرنا گفت: برای تجهیز و نوسازی این اراضی 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
وی اظهارداشت: بر اساس برنامه ها از سال 86 تا 88 که زمان پایان اجرای برنامه چهارم توسعه است باید در چهار هزار و 200 هکتار از اراضی استان عملیات تجهیز و نوسازی انجام شود.
او تجهیز زمینهای کشاورزی را کانال کشی، ساخت راههای بین مزارع و یکپارچه سازی اراضی عنوان و بیان کرد: سهم دولت در سال 86 برای عملیات تجهیز و نوسازی اراضی 80 درصد و مشارکت مردمی 20 درصد است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز بر اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی تاکید کرد و گفت: یکپارچه سازی اراضی تاکنون در سطح حدود 12 هزار هکتار از کشتزارهای استان انجام شده است.
سیدهادی سید سهولت رفت و آمد ماشینهای کاشت، داشت و برداشت، افزایش بازده آبیاری، افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش درآمد کشاورزان را از جمله مزایای اجرای این طرح ذکر کرد.
خراسان شمالی با بیش از 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، 308 هزار هکتار عرصه زراعت با 32 گونه زارعی و 38 هزار هکتار عرصه باغبانی، 38 گونه باغی دارد. ک/4 660/626/7186 شماره 040 ساعت 12:30 تمام ماره 1042 ساعت 20:06 تمام