نگاهی به پیامدهای مصوبات سفراستانی دولت در چهارمحال وبختیاری (2) ..............................................................
شهرکرد،خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/12/86 داخلی.سیاسی.سفرهای استانی.
استاندار چهارمحال وبختیاری، سفر هیات دولت و رییس جمهوری به استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت:این سفر باعث شد، چهارمحال وبختیاری در مسیر واقعی توسعه قرار گیرد.
" رجبعلی صادقی " روز دوشنبه به مناسبت سالگرد سفر ریاست جمهوری به استان در گفت وگو با ایرنا افزود: در سفر رییس جمهوری و دولت نهم به این استان ، یکصد مصوب برای توسعه و آبادانی استان به تصویب رسید.
به گفته وی، یکی از این مصوبات انتقال آب سبزکوه به سد چغاخور است ، که امسال 60 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح انتقال اختصاص یافته است و با انتقال آب سبزکوه به چغاخور ارتفاع سد چغاخور پنج متر افزایش خواهد یافت و طرح انتقال آب سبزکوه به سد چغاخور یکی از حیاتی ترین طرحهای دولت به استان چهارمحال و بختیاری است.
وی گفت: چهارمحال وبختیاری تنها استانی است، که در راستای توسعه عدالت محوری دولت نهم، در آن دو واحد مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید 3/1 میلیون تن فرآورده های پتروشیمی مصوب هیات دولت، در دست احداث است.
صادقی تاکید کرد:علاوه بر این دولت چهار هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال در چهارمحال و بختیاری به این استان داده و این امر تاکنون در هیچ دوره ای در این استان رخ نداده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: 94 هزار هکتار از اراضی استان برای اجرای مصوبه احداث 50 هزار هکتار باغ شناسایی شده و هم اکنون تخصیص آب برای احداث 18 هزار باغ در استان صادر شده است.
صادقی گفت: اختصاص اعتبار به موقع پایان حفاری تونل گردنه رخ در محور شهرکرد به اصفهان در سال جاری ازمحل بودجه سفر نیز بهترین هدیه برای مردم چهارمحال وبختیاری بوده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از این تعداد مصوبه بیش از 85 مصوبه به صورت کامل اجرایی و محقق شد و مابقی نیز به دلیل ماهیت زمانبر بودن نیزدر دست پیگیری، اقدام و اجرا هستند.
به گفته وی، عملیات ساخت دو مجتمع بزرگ پتروشیمی، احداث فولاد 800 هزار تنی و احداث 50 هزار هکتار باغ به صورت رسمی آغاز شده و طرح مطالعاتی احداث مناطق گردشگری شیدا، سامان، چغاخورو کوهرنگ به عنوان مناطق نمونه گردشگری ملی در حال انجام است.
صادقی یادآور شد:برای اجرا و تکمیل محور لردگان منج- بیدله جاده خوزستان نیز 90 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و این محور امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت:بیش از پنج میلیارد ریال نیز برای آزادی زندانیان بدهکار جرایم رانندگی و غیرعمد اختصاص داده شد.
استاندار چهارمحال وبختیاری گفت: پس از مصوبات هیات دولت میزان تقاضا برای سرمایه گذاری دراین استان با 531 درصد رشد به بیش از60 هزار میلیارد ریال رسید و این میزان تقاضا برای سرمایه گذاری در بخشهای بخش مختلف گردشگری،صنعت، خدماتی و کشاورزی می باشد.
وی افزود:این میزان سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد 800 هزار تنی، تولید 400 هزار تنی ورق گالوانیزه خودرو، مجتمع تولید سیمان، نیروگاه گازی، نیروگاههای برقابی و احداث 50 هزار هکتار باغ در حال انجام است.
استاندار چهارمحال وبختیاری از در دست اقدام بودن سرمایه گذاری 35 هزار میلیارد ریالی در این استان خبرداد و گفت12: میلیارد ریال ازاین سرمایه- گذاری درقالب احداث دو مجتمع پتروشیمی بروجن و لردگان و مجتمع 800 هزار تنی فولاد انجام خواهد شد.
وی، از آغاز پذیره نویسی سهام مجتمع بزرگ " پتروشیمی لردگان " خبر داد و گفت:احداث دو مجتمع پتروشیمی لردگان و بروجن از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به استان می باشد.
صادقی افزود: میزان سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی لردگان 326 میلیون یورو می باشدوواگذاری سهام به مردم درقالب اجرای اصل 44 قانون اساسی انجام می گیرد.
استاندار چهارمحال وبختیاری، از آماده شدن مجتمع پتروشیمی بروجن برای سرمایه گذاری خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری ارزی این طرح افزون بر 275 میلیون دلار است.
صادقی افزود: میزان سرمایه گذاری ریالی طرح پتروشیمی بروجن چهارمحال و بختیاری نیز افزون بر 500 میلیارد ریال خواهد بود و هم اکنون کار دیوار کشی، توپوگرافی، تست مکانیکی خاک و اخذ مجوز محیط زیست آن اجرایی شده است.
وی بیان داشت : در زمان حاضر بانک تجارت بااختصاص 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به این طرح بزرگ موافقت کرده است و ظرفیت تولید این مجتمع را پس از بهره برداری 400 هزار تن پلی اتیلن سنگین ذکر کرد و گفت:این محصول در صنایع مختلف کاربرد دارد.
صادقی، از پایان مجتمع بزرگ تولید سیمان شهرکرد در امسال خبر داد و افزود: مرحله تست آزمایشی تولید مجتمع سیمان شهرکرد هم اکنون در حال انجام است وباانتقال برق این مجتمع بزرگ تا پایان سال 86 وارد خط تولید می شود.
به گفته وی، پروژه سیمان شهرکرد با تولید روزانه سه هزارو500 تن سیمان خاکستری، زمینه اشتغال افزون بر 300 نفر به طور مستقیم و بیش از دو هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.
وی گفت:از مجموع 12 مصوبه سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان در بخش بهداشت و درمان تاکنون هفت مصوبه به صورت کامل تکمیل و اجرایی شده است.
صادقی افزود: برای تکمیل و بهره برداری این مصوبات بیش از هشت میلیارد ریال جذب شده و برای اجرای 12 مصوبه و سه تفاهمنامه بخش بهداشت و درمان چهارمحال وبختیاری دولت افزون بر 130 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده و پنج مصوبه در حال اجرا می باشد.
وی، تامین مسکن پزشکان متخصص فارسان و بروجن، تکمیل بیمارستان آیت الله کاشانی،احداث پلی کلینیک تخصصی شهرکرد، خرید تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و درمانگاهی، پوشش 100 درصدی خانه های بهداشت استان، خرید آمبولانس های مجهز، تکمیل بیمارستانهای ناغان واردل،تامین دستگاه دیالیز استان، خرید وسایل نقلیه میدلبوس را از مهمترین این مصوبات دانست.
به گفته وی، بیمارستان آیت الله کاشانی هم اکنون 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال 87 به بهره برداری می رسد و سالن مجهز آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در رحمتیه با سه هزار و 50 متر زیر بنا و 9 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه آماده بهره برداری شده است.
وی یادآور شد:برای مصوبات بخش گاز 375 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و با بهره برداری از این پروژه های عظیم عمرانی 12 هزار و 995 خانوار شهری و روستایی در چهارمحال و بختیاری از گاز برخوردار شدند.
وی،میزان جمعیت تحت پوشش گاز استان را 140 هزار و 732 مشترک ذکر و یادآور شد: دراین راستا بیش از سه میلیون و 100 هزار کیلومتر شبکه گذاری گاز در استان اجرا شده و در حال حاضر 99 درصد جمعیت شهری چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردار شده اند و این دستاورد بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان می باشد.
استاندار چهارمحال و بختیاری، از موافقت وزارت راه و ترابری با احداث راه آهن این استان خبر داد و افزود: وزارت راه و ترابری " پیوست بودجه " را برای انجام طرح مطالعاتی احداث راه آهن چهارمحال و بختیاری به هیات دولت ارایه کرده است.
وی گفت: راه آهن چهارمحال وبختیاری فلات مرکزی ایران به ویژه اصفهان را به بندر امام و خوزستان متصل خواهد کرد.
صادقی اظهار داشت:با احداث منطقه ویژه فولاد ایران در چهارمحال وبختیاری احداث راه آهن در استان توجیه فنی و اقتصادی خواهد داشت و راه آهن استان از منطقه ایستگاه حسن آباد مبارکه به استان اتصال می یابد.
وی ، از واگذاری دو هزار و 500 واحد مسکونی روستایی به روستاییان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: مقام سازی این تعداد منازل مسکونی روستایی از مصوبات سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان می باشد، که در 270 روستا و 145 شهر زیر 12 هزار نفر جمعیت اجرا شد.
صادقی افزود:برای مقاوم سازی این تعداد واحد مسکونی 125 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شد و به هر واحد مسکونی 50 میلیون ریال تسهیلات مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی پرداخت شد و این طرح با استقبال گسترده روستاییان همراه شد.
به گفته وی، طرح عظیم و ملی " آبرسانی از چشمه کوهرنگ به شهرکرد و شهرها و روستاهای واقع در مسیر" پس از 9 سال چشم انتظاری مردم چهارمحال وبختیاری در اسفندماه 86 به بار نشست.
استاندار چهارمحال وبختیاری،از موفقیت در آزمایش انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد و ورود آب در مخزن تهلیجان شهرکرد خبر داد و افزود:این طرح ملی به طول 96 کیلومتر ، آب چشمه کوهرنگ را به مرکز استان انتقال می دهد.
به گفته وی، برای نصب و انتقال این طرح بزرگ ملی، تاکنون افزون بر 450 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی تصریح کرد:با انتقال آب کوهرنگ به مرکز چهارمحال وبختیاری چهار شهر و چندین روستا در مسیر استان از آب شرب آشامیدنی با کیفیت بالا برخوردار می شوند.
استاندار چهارمحال وبختیاری یادآور شد:عملیات آغاز انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد و آبرسانی آب چشمه کوهرنگ به مرکز استان و روستاها و شهرهای واقع در مسیر از سال 78 آغاز شده بود و با انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد افزون بر 350 هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی واقع در مسیر این طرح ملی از آب شرب سالم بهره مندمی شوند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون مصوبات بخش مخابرات و دانشگاه شهرکرد نیز به صورت صد درصداجرایی شده است.ک/4 7359/671/546 شماره 235 ساعت 14:19 تمام