روز شمار طرح منوریل تهران/ مطالعات تکمیلی بعد از شروع پروژه (3و پایانی ) # تهران بزرک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی داخلی.اجتماعی.شهری.منوریل.طرحها.شهرداری. * شورای شهر اسناد مطالعاتی طرح را به وزارت کشور ارایه می دهد رییس شورای اسلامی شهرتهران گفت:مطالعات علمی خود درمورد احداث منوریل در تهران را برای کسب مجوز، به وزارت کشور ارایه می دهیم. "مهدی چمران" اظهار داشت: مطالعات علمی و کارشناسی برای احداث خطوط ریلی حمل و نقل تهران در حال انجام است و با پایان یافتن آن، مطالعات را به مراجع ذیربط می دهیم. * روند اجرایی طرح منوریل از دیدگاه معاون شهردار "محمد علی آبادی" معاون وقت فنی شهرداری تهران آذر ماه سال 83 در خصوص روند احداث منوریل در تهران گفت: هم اکنون در مرحله کارشناسی قرار داریم و عملیات اجرایی آغاز نشده است. معاون شهردار تهران افزود: پایه هایی که در میدان صادقیه نصب شده از سوی معاونت حمل ونقل و ترافیک و پیمانکار مربوطه بوده که ظاهرا متوقف شده است. * شهردار تهران خواستار تامین اعتبار طرح منوریل از سوی مجلس شد در همین زمان، شهردار وقت تهران نیز با تاکید بر اینکه موضوع حمل ونقل عمومی تهران باید مورد توجه مسوولان قرارگیرد، ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی در برنامه بودجه سال آینده این مهم را مد نظر قرار دهد. دکتر"محمود احمدی نژاد" درخصوص احداث منوریل در تهران افزود : مطالعات کارشناسی اجرای این طرح درحال انجام است و باپایان آن، احداث منوریل آغاز خواهد شد. * مخالفت کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر با اجرای طرح زمستان سال 83، رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر تهران در جلسه شورا گفت: طرحی مثل منوریل آمدیم اجرا کردیم، پروژه ای که نه تنها مشکل ترافیکی را حل نمی کند بلکه 100 سوال نیز در مورد آن وجود دارد در حالی که 20 هزار متر مربع تراکم فضای تجاری به آن اختصاص دادیم. * شورای عالی ترافیک، صرف هزینه برای این طرح غیرقانونی است دبیر وقت شورای عالی ترافیک تاکید کرد: هزینه کردن در اجرای پروژه منوریل (ترن هوایی ) غیرقانونی است. "محمد رئوفی" گفت: شورای عالی ترافیک در آذر ماه جاری از شهرداری تهران خواست، چنانچه مطالعه ای درباره احداث منوریل انجام داده به این شورا اعلام کند که تاکنون هیچ برنامه مطالعاتی به این شورا ارایه نشده لذا از نظر شورا اجرای این پروژه غیرقانونی است. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم ریالی در این شهر هزینه کنیم باید با مطالعه و کار کارشناسی باشد. در همین حال معاون وقت فنی وعمرانی شهرداری تهران گفت: عملیات احداث منوریل در تهران تا پایان مطالعات کارشناسی آغاز نخواهد شد. "محمد علی آبادی" افزود: شهرداری تهران طرح احداث منوریل را آغاز نکرده است که هزینه کردن برای آن غیرقانونی باشد. وی تصریح کرد: هزینه هایی که برای مطالعات علمی و کارشناسی انجام می شود کاملا قانونی است، چرا که برای اجرای هرکاری، باید مطالعه صورت گیرد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در صورت انجام مطالعات کارشناسی،نتایج به وزارت کشور ارسال می شود، گفت: هم اکنون احداث منوریل در تهران متوقف شده است. علی آبادی زمان پایان یافتن مطالعات طرح احداث قطار هوایی تهران را پایان سال جاری عنوان کرد و افزود: هم اکنون مراحل احداث منوریل درزمینه- های "طراحی" و "اجرای عملیات" به طور همزمان دنبال می شود. به گفته وی، احداث منوریل درتهران پیچیدگی های فنی و علمی زیادی دارد که تمام آن باید مورد بررسی قرار گیرد. * اعضای شورای عالی ترافیک تخصصی در زمینه مسایل اجرایی ندارند عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نظر شورای عالی ترافیک در زمینه منوریل گفت: هیچ یک از اعضای شورای عالی ترافیک تخصص لازم برای تصمیم گیری در مسایل اجرایی و حتی ترافیکی را ندارند. "مسعود زریبافان" افزود:وظیفه اصلی شورای ترافیک، درقانون، سیاستگذاری کلان است که به صورت توصیه هایی می تواند مد نظر مدیریت شهرها قرار گیرد. وی با اشاره به اجرای طرح منوریل درشهر تهران اظهار داشت: اجرای طرح منوریل توسط شهرداری کاملا برمبنای قانون است و نمی توان بابرخی اظهارنظر- های "قیم مابانه" مانع حل مشکلات ترافیک شهر تهران شد. زریبافان تصریح کرد: طرح منوریل بر مبنای مطالعات دقیق و کارشناسی به عنوان یکی از نیازهای اصلی رفع معضل ترافیک شهر تهران و بدون استفاده از بودجه دولتی طراحی شده است. همچنین معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با رد کارشناسی نبودن اجرای منوریل در تهران گفت: منوریل نیاز ضروری تهران است و باید اجرا شود. "حمید بهبهانی" افزود: تمامی مطالعات و مستندات اجرای طرح منوریل وجود دارد و به مسوولان ارایه خواهد شد. * وزارت کشور مخالف طرح منوریل نیست در اوایل سال 84، معاون وقت وزیر کشور درامور اجتماعی و شوراها گفت: وزارت کشور با موضوع احداث منوریل تهران مخالف نیست امااین موضوع نیازمند بررسی و مطالعات دقیق تر و هماهنگی با دستگاه های مختلف است. مقیمی افزود : متاسفانه با نگاه سیاسی با نظرات وزارت کشور و حتی هیات حل اختلاف مخالفت شد. * شهرداری و مخالفت ها برای اجرای این طرح معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران در اردیبهشت ماه سال 84، گفت: مخالفت هاو بحثهایی که در خصوص احداث منوریل شده، یک مقدار مانع از ادامه اجرای این طرح شده است. وی نامی از مخالفان اجرای این طرح نبرد اما تصریح کرد: شهرداری مصر است و کار مطالعاتی و اجرایی را درکنار هم پیش می برد. "محمد علی آبادی" گفت: هر فردی در کشور حقوقی دارد و می تواند بر اساس حقوق خود اقدام کند. * چمران، اجرای منوریل نیازی به موافقت شورای ترافیک ندارد رییس شورای اسلامی شهر تهران تیرماه سال گذشته اعلام کرد، اجرای پروژه منوریل منوط به موافقت شورای عالی ترافیک نیست. چمران گفت: این پروژه طولانی نیست و طول خط آن که از فرودگاه به سمت شهرک اکباتان تغییر مسیر داده، شش کیلومتر است و نیاز به موافقت شورای عالی ترافیک ندارد. وی افزود: با تغییر مسیر ایجاد شده، دیگر خط منوریل خیابان آزادی را قطع نکرده و مشکلی برای برج آزادی پدید نمی آورد. وی اظهارداشت: در حال حاضر پروژه منوریل به دلیل بررسی محاسبات فنی کار متوقف است و پس از آن کار به سرعت شروع می شود. * رای گیری در شورای اسلامی شهر مرداد ماه سال قبل، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران حین بررسی یک لایحه گفت: امروز، بازهم یک برک کاغذ به ما دادند و گفتند، بگو آره یا نه، اگر از ما آره یا نه می خواهید، اعلام کنید." بیادی اظهار داشت: در هنگام تصویب لایحه منوریل نیز همین رفتار صورت گرفت و احداث منوریل به حال امروز درآمده است. * توقف اجرای طرح در همین زمان، "مهدی چمران" رییس شورای اسلامی شهر تهران بر اساس رای هیات مرکزی حل اختلاف شوراها، طی نامه ای به سرپرست شهرداری تهران خواستار توقف اجرای طرح منوریل شد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: پروژه قطار هوایی (منوریل ) شش کیلومتری صادقیه تامهرآباد در نهایت اجرا می شود. "نادر شریعتمداری" تایید کرد که این پروژه برای" بررسی بیشتر و رفع ابهامات به طور موقت متوقف شده است". رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت : توقف موقت پروژه منوریل بر اساس رای هیات حل اختلاف، برای رفع ابهامات بوده است.
طرح توجیهی، میزان و نحوه تامین و هزینه اعتبارات، مشخصات فنی از جمله ابهامات طرح شش کیلومتری قطار هوایی قطعه صادقیه تا مهرآباد است. شریعتمداری تصریح کرد: با توجه به جمع بندی اعضای شورای شهر تهران، قرار شد پروژه منوریل تا حل نهایی مسایل مرتبط با آن متوقف شود. نایب رییس شورای اسلامی شهرتهران نیز شهریورماه 84 درخصوص علت متوقف شدن اجرای طرح احداث منوریل در تهران گفت: برای طرح شش کیلومتری منوریل از صادقیه تا اکباتان، مطالعات جامع انجام نشده بود. "حسن بیادی" افزود: باتوجه به مشکلات ایجاد شده از لحاظ فنی و مالی، دراین طرح فقط فعالیت بخش فنی منوریل متوقف شده و بقیه مراحل عمرانی آن درحال اجراست. وی تصریح کرد: ادامه فعالیت فنی منوریل صادقیه تا اکباتان به مطالعه تکمیلی نیاز دارد، چرا که قبلا به دلیل سرعت در اجرای طرح، مشکلاتی نادیده گرفته شده بود. همچنین "نادر شریعتمداری " رییس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به توقف فعالیت احداث منوریل تهران گفت: باید حق و حقوق شهروندان در پیش خرید واحدهای مسکونی و تجاری مسیر قطار هوایی تهران ( منوریل ) حفظ شود و حقی از آنها ضایع نشود. وی افزود : سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران باید نظارت داشته باشد تا شهروندانی که اقدام به پیش خرید املاک مسیر منوریل کرده اند، به حقوق خود رسیده باشند. معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز درخصوص متوقف شدن احداث منوریل در تهران، اظهارداشت: این طرح هم اکنون برای انجام مطالعات بیشتر متوقف شده و با پایان یافتن این مطالعات، کار احداث منوریل از سر گرفته می شود. علی آبادی در پاسخ به این سووال "سرنوشت پیش خریدکنندگان املاک مسیر منوریل چه می شود؟"، افزود: اطلاع چندانی از چگونگی پیش فروش ها ندارم چرا که از سوی شهرداری صورت نگرفته است. به گفته وی، سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهر تهران به تازگی مسوولیت اجرای طرح منوریل را برعهده گرفته و مسایلی که تاکنون اتفاق افتاده ربطی به این سازمان پیدا نمی کند. * مشکلات مالی اجرای طرح رییس شورای اسلامی شهرتهران گفت: پروژه شش کیلومتری قطار هوایی (منوریل ) صادقیه تا اکباتان مشکل مالی دارد. مهدی چمران افزود: هم اکنون بحث سرمایه گذاری این پروژه مطرح بوده و سرمایه گذار این پروژه درحال جذب سرمایه گذارهای دیگری است. * قالیباف، شهردار تهران شد انتخاب "محمد باقرقالیباف" در شهریورماه سال قبل به عنوان شهردار تهران موجب بروز تغییراتی در سطح مدیریتی شهرداری شد. بهمن ماه سال قبل، "مهرداد تقی زاده" معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بااشاره به اینکه نیاز به احداث خطوط منوریل در محدوده صادقیه تهران از نظر کارشناسان ترافیک رد شده، گفت: ما به عنوان بخش تخصصی فعلا ایجاد خطوط منوریل درمحدوده مذکور را برای حل مشکل ترافیک تهران تجویز نمی کنیم زیرا کمکی به حل این معضل نمی کند. * چمران، طرح منوریل در شورای حل اختلاف رد شده است رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز اواخر سال گذشته درخصوص آینده پروژه منوریل گفت: طرح منوریل در شورای حل اختلاف رد شده است و آن شورا هیچ جواب قانع کننده ای به ما نمی دهد و به نظر می رسد با توجه به اختلافات به وجود آمده، سرمایه گذار هم دچار اختلال و هراس شده و نمی تواند از نتایج کار چشم اندازی داشته باشد. چمران تاکید کرد: همین دیروز، مدارک و استنادات مشاوران خارجی پروژه و اسناد پروژه منوریل به شورای شهر ارسال شده است. همچنین "حمید بهبهانی" مشاور رییس جمهور در امور حمل و نقل و ترافیک گفت: حل مشکل ترافیک پایتخت بدون تکمیل طرح قطار شهری به صورت زیرزمینی "مترو" و "هوایی" (منوریل ) و نیز بدون تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران مانند اتوبوس و تاکسی امکان پذیر نخواهد بود. * نظرات قالیباف در خصوص طرح منوریل "محمدباقر قالیباف" شهردار تهران جچند روز پیش گفت : در خصوص مشکلات اجرای طرح منوریل، به انجام بررسی های شهرداری در سال گذشته در ابعاد اقتصادی و فنی احداث منوریل اشاره و خاطر نشان کرد: مشکلاتی در سرمایه - گذاری و نیز محل اجرای آزمایشی منوریل وجود دارد که در رایزنی با شورای شهر، تعیین تکلیف خواهد شد. به گفته قالیباف، گزارش این بررسی ها در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران مطرح خواهد شد تا تصمیم نهایی برای منوریل بزودی گرفته شود. وی درخصوص اینکه آیا طرح منوریل برای همیشه متوقف خواهد ماند، تصریح کرد: منوریل وسیله ای است که در تمام دنیا استفاده می شود و نباید به آن نگاه سیاسی کرد، شورای شهر در این خصوص تصمیم گیری کرده و هرچه به صلاح شهر باشد، اجرا خواهد شد. تهرام/515/ 1064