نگاهی به نقش انجمن های اولیا و مربیان در مدارس ایلام # ایلام ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/08/85 داخلی.فرهنگی.انجمن اولیا و مربیان. انجمن های اولیا و مربیان چند سالی است در استان ایلام فعالیت خود را آغاز و روند مطلوبی را طی کرده است. تشکیل این انجمن ها موجب شده است مشارکت اولیا در امور آموزشی دانش آموزان بیشتر و نظارت آنها بر تحصیل دانش آموزان مصمم تر شود. این انجمن ها با برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای اولیا دانش آموزان تاثیر مهمی در ارتقا سطح علمی خانواده های آنان داشته اند. از طرفی همکاری اولیا و مربیان موجب ارتقاء سطح آموزش و پرورش دانش ـ آموزان نیز می شود. والدین یکی از دانش آموزان ایلام معتقد است: خانه و مدرسه به عنوان محیط تعلیم و تربیت باید هماهنک و همراه با یکدیگر به پرورش روحی، فکری و علمی دانش آموزان بپردازند. " ملکه برخورداری " معتقد است: اولیا مدارس به تنهایی نمی توانند در زمینه آموزش دانش آموزان موفق باشند لذا مشارکت خانواده ها هم در ارتقا سطح آموزشی دانش آموز و هم در زمینه پرورش آنان موثر است. یکی دیگر از والدین دانش آموزان ایلام معتقد است: نقش اولیا و حضور مستمر آنان در مدارس و همکاری با مدیران و معلمین مدارس سطح فرهنگی مدارس و در نهایت جامعه را ارتقاء می دهد. "عبدالرضا خرم" افزود : تبادل نظر بین والدین و مربیان در جهت بهبود وضعیت آموزشی و همچنین پرورشی دانش آموزان بسیار موثر است. وی تصریح کرد: اولیای دانش آموزان باید همراه با مربیان و معلمان در امر آموزش و نیز پرورش روحی و روانی فرزندان خود تلاش کنند. وی اظهار داشت: باید ارتباط بین والدین و معلمین ارتباطی نزدیک و توام با یکدیگر باشد. مدیر دبیرستان دخترانه شهر ایلام معتقد است: مشارکت و نظارت مستمر اولیا دانش آموزان بر نحوه تحصیل آنان انکارناپذیر است. "لیلا فیلی" افزود: باید اولیاء با اهمیت دادن به فرزندان خود حضورشان را در مدارس افزایش دهند و در آموزش و پرورش آنان دخیل باشند. وی معتقد است: مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و به همین دلیل اولیاء باید باحضور در مدارس و همفکری با مدیران و معلمان آنان را در مسائل مختلف آموزشی و پرورشی فرزندان خود یاری نمایند. وی خاطر نشان کرد: اولیاء و مربیان مدارس باید مکمل یکدیگر باشند و باهمکاری و همفکری، بخش عظیمی از مشکلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزان را برطرف کنند. مسوول انجمنهای اولیاء و مربیان سازمان آموزش و پرورش استان ایلام مهمترین هدف تشکیل این انجمن ها را آموزش خانواده های دانش آموزان عنوان می کند. "عطا پوررحیم" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک یک هزار و 137 انجمن اولیا و مربیان در مدارس این استان وجود دارد. وی ادامه داد: هفت هزار و 960 نفر شامل مدیران مدارس، معاونین آموزشی و پرورشی، نماینده معلمین، نماینده اولیا دانش آموزان، نائب رییس و منشی و رابط در این انجمن ها عضویت دارند. وی ارایه آموزشهای تربیتی و روشهای برخورد اولیا با دانش آموزان را از مهمترین برنامه های آموزشی این انجمن ها عنوان کرد. به گفته پوررحیم، بیش از 19 هزار نفر از اولیا دانش آموزان در سال تحصیلی 85ـ84 تحت پوشش این آموزشها قرار گرفتند. وی افزود: برای ارایه این آموزشها 580 دوره آموزشی در مدارس توسط این انجمن ها تشکیل شد. وی هماهنگی بین خانه و مدرسه و ارتقا سطح آموزش و پرورش دانش آموزان را مهمترین تاثیر این انجمن ها عنوان کرد. پوررحیم خاطر نشان کرد: با فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان در مدارس مختلف می توان زمینه حضور بیشتر والدین در مدارس و هماهنگی بیشتر آنها با مربیان و معلمان را فراهم کرد. هم اینک 140 هزار دانش آموز در استان 620 هزار نفری ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال دارند. 2487/534/633/566