17 سال بعد از تصویب طرح جامع شهری هنوزکمربندیهای قائمشهرساخته نشده است # ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/11/85 داخلی.اقتصادی.ساخت.کمربندی.مازندران. براساس طرح جامع شهری قائمشهر که در سال 1368 در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید ساخت کمربندیهای شمالی و شرقی جنوبی این شهر به عنوان یکی از موارد این طرح در نظر گرفته شد. کمربندی شمالی به طول سه هزار و 800 متر و کمربندی شرقی - جنوبی به طول هشت تا 9 کیلومتر کل محدوده شهری قائمشهر به مساحت 27 کیلومترمربع را در بر می گیرد. با ساخت این مسیرهای کمربندی و هدایت وسایل نقلیه درون شهری به این مسیرهابار ترافیکی مربوط به وسایل نقلیه که در حال حاضر یکی از معضلات شهر است بطور چشمگیری کاهش می یابد. قائمشهر به عنوان یک شهر و منطقه راهبردی حمل و نقلی مطرح است چون محل عبور بسیاری از وسایل نقلیه دیگر استانها است که از مسیر جاده هراز و فیروزکوه وارد استان مازندران می شوند و قصد گذر ازاین استان را دارند. احداث کمربندی های شهری به عنوان شریانهای اصلی عبور و مرور و تسهیل کننده ترافیک داخل شهر و هدایت تراکم ترافیکی به برون شهر و نیز به عنوان راه ارتباطی بین شهری یک امر ضروری است. جمعی از رانندگان و شهروندان قائمشهر از اجرایی نشدن طرح کمربندی این شهر گلایه دارند و خواستار اجرای این طرحها برای حل معضل اصلی شهر یعنی ترافیک هستند. به گفته آنان ایجاد مسیر کمربندی در شهرستان قائمشهر به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی به منظور کاهش ترافیک شهری و تامین امنیت جان شهروندان یک امر ضروری است. یک راننده قائمشهری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : با رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه بافت اصلی شهر با همان خیابانهای کم عرض باقی مانده این درحالی است که روزبه روز به تعداد خودروها افزوده شده است. "حسین بزرگی" افزود : عرض کم خیابانها که متناسب با تعداد وسایل نقلیه نیست باعث شده که در اکثراوقات روز ترافیک شدیدی در سطح شهر مشاهده شود. وی با اشاره به اینکه این خیابانهای قدیمی توان عبور این تعداد وسایط نقلیه را ندارد ، گفت : اگر کمربندیهای این شهر به رغم گذشت چندین سال و با تاخیر فراوان ساخته شود به طور قطع در وضعیت ترافیکی تاثیر خواهد گذاشت و بسیاری از رانندگان تمایل به استفاده از این مسیرها خواهند داشت.
به گفته وی ترافیک قائمشهر به حدی سردرگم و کلافه کننده شده که رانندگان ترجیح می دهند با دور کردن مسیرهای خود و عبور از کمربندی و طی مسیر بیشتر دچار بلای ترافیک نشوند. "احمد غضنفری" یکی دیگر از رانندگان گفت : خیابانهای موجود شهر جوابگو تعداد وسایط نقلیه فراوان کنونی نیست. وی افزود : متاسفانه به دلیل ساخته نشدن کمربندی با گذشت 17 سال از تصویب آن به نظر می رسد حتی ساخت آنهم براساس طرح قبلی چندان جوابگوی وضعیت موجود ترافیک و آینده نباشد و این مسیر نیز تبدیل به یک خیابان معمولی و تنک شود. وی ادامه داد : هرچند هم اکنون نیز با وجود اجرای تنها بخشی کوچکی از کارکمربندی شمالی بسیاری از وسایط نقلیه شهری برای فرار از شدت ترافیک شهر به این مسیر پناه می برند. وی از مسوولان و دست اندرکاران خواست با تدابیر ویژه ای در زمینه احداث این کمربندیها گام بردارند و خاطر نشان کرد : ترافیک نه تنها به عنوان معضل شهری بلکه عامل بسیاری از معضلات اجتماعی باید در نظر گرفته شود. به گفته وی هر روز بارها و بارها در مسیر شاهد هستیم که به دلیل عصبی و کلافه شدن رانندگان از تراکم ترافیک بین افراد دعوا و بحث و جدل به وجود می آید و بااطمینان می توان گفت که با اجرایی شدن این کمربندی گام مهمی در روند کاهش ترافیک و مشکلات ناشی از آن برداشته می شود. هر چند به رغم پیگیری ها فراوان خبرنگار ایرنا موفق به گفت وگو با فرماندارشهرستان قائمشهر دراین زمینه نشد اما یکی از کارشناسان فرمانداری این شهرستان در این باره با ایرنا گفت گو کرد. کارشناس سیاسی انتظامی فرمانداری قائمشهر با اشاره به مصوبه سال 1368 شورایعالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص طرح جامع شهری گفت : احداث کمربندیهای شمالی و شرقی جنوبی به عنوان یکی از موارد این طرح جامع شهری بود که با هدف برون رفت از معضل تراکم ترافیک شهری لحاظ شد. "رضا اصغری" افزود : در این طرح کمربندیها همچون حلقه ای بافت قانونی شهر را در برمی گیرد و ورودیهای شهر را به یکدیگر متصل می کنند. وی با اشاره به اینکه با توجه به تراکم بالای جمعیت شهرستان قائمشهر لزوم اجرای این کمربندیها در آن زمان محسوس بود گفت : متاسفانه به دلیل موانعی همچون نبود اعتبارات مورد نیاز طرح کمربندیها با گذشته 17 سال به مرحله اجرا و بهره برداری نرسید. به گفته "اصغری" تاکنون تنها 800 مترمربع نقشه برداری کمربندی شمالی انجام شد و هنوز اجرایی نشده است و در کمربندی شرقی - جنوبی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. وی گفت : با توجه به رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه شاهدیم که قائمشهر از ترافیک شدید شهری رنج می برد. این کارشناس خاطرنشان کرد : در حال حاضر خیابانهای این شهر دیگر تحمل خودروهای بی شمار را ندارد و شهروندان مجبور به تحمل بار سنگین ترافیک در درون شهر واطراف خود هستند. وی افزود : این ترافیک شدید شهری در بسیاری موارد انجام عملیات خدمات سریع شهری مانند آتش نشانی و یا عبورآمبولانس های امدادی را در زمان وقوع حوادث با مشکل مواجه می کند. رییس شورای شهر قائمشهر نیز با تایید عدم اجرای پروژه کمربندیهای این شهر پس از 17 سال گفت : متولی اجرای طرح جامع شهری تنها شهرداری و از بودجه این نهاد نیست. "کمیل گران اوریمی" افزود : شهرداری موظف به اجرای کارهای محدوده قائمشهر است و کمربندی به عنوان بخشی که در خارج از شهر واقع است متولی امور آن اداره راه و ترابری است. وی بااشاره به پیگیری های صورت گرفته در زمینه ساخت کمربندی قائمشهر از سوی شهرداری و شورا گفت : با وزرای مختلف راه و ترابری در این خصوص وارد مذاکره شده ایم. به گفته وی حتی کار مطالعات کمربندی جنوبی قائمشهر با هزینه شهرداری انجام شد ولی متاسفانه عملیات اجرایی در این زمینه از سوی دستگاه مربوطه صورت نگرفت. "گران اوریمی " با انتقاد از عملکرد مسوولان در خصوص اختصاص اعتبار به شهرستانها تصریح کرد : متاسفانه قائمشهر قربانی شهرهای دیگر استان بخصوص ساری است و اعتبارات و امکانات این شهر به شهرهای همجوار داده می شود. وی اظهار داشت : متاسفانه این مساله برای مسوولان استان به صورت فرهنک درآمده است و برروند اجرای امورعمرانی شهرستان تاثیر نامطلوبی داشته است.
رییس شورای شهر قائمشهر با تاکید براینکه اجرای پروژه های کمربندی خارج از توان مالی یک شهرستان است گفت : باید برای اجرای این طرحها بودجه های مصوب ملی اختصاص یابد تا کاری صورت گیرد. وی افزود : متاسفانه به دلیل تاخیر در ساخت این کمربندیها و ساخت وساز در حاشیه آن ، این کمربندی به صورت یک خیابان درآمده است. وی اعلام کرد : این کمربندیها هم اکنون به صورت بخشی از شهر درآمده اند که درصورت برداشته شدن تولیت اداره راه و ترابری از این پروژه وضعیت آن بطور حتم بهتر خواهد شد. 506/7329/ ا/ 402