تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۱
شهرستان خواف در خراسان رضوی به شبکه ملی ریلی کشور پیوست # خواف، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/12/85 داخلی.اجتماعی.راه آهن. با حضور وزیر راه و ترابری شهرستان خواف در 250 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع در خراسان رضوی روز پنجشنبه به شبکه ملی ریلی کشور پیوست. بهره برداری از راه آهن و راه جاده ای خواف ـ تربت حیدریه و عملیات احداث خط آهن خواف ـ هرات در داخل کشورمان امروز آغاز شد. وزیر راه و ترابری در مراسم اتصال خواف به شبکه ریلی کشور گفت : راهسازی در ایران تمام شدنی نیست و بایستی برای توسعه و بهتر شدن راهها تلاش کرد. مهندس "محمد رحمتی" توسعه راه را زیربنای توسعه اقتصادی و رشد فرهنگی دانست. وی گفت: راه آهن خواف ـ هرات نقطه امید شرق کشور است و ایران به دلایل برادری، همسایگی و منافع مشترک با افغانستان، این خط ریلی را تا هرات ادامه می دهد. استاندار خراسان رضوی نیز گفت: عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری سنک آهن از معادن سنک آهن افغانستان که متصل به معادن سنگان در کشورمان است به ایران واگذار شد. محمد جواد محمدی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران با بهره برداری از معادن سنگان خواف محصولات فولادی و راه آهن به کشور افغانستان می دهد. وی افزود: دولت توسعه مناطق دور افتاده و محروم را با نگاه مزیت های منطقه ای، دنبال می کند. وی گفت: سرمایه گذاریهایی که اخیرا در خواف شده بیش از صد برابر بودجه اختصاصی در طول تاریخ این شهرستان است و تحول بزرک در استغالزایی و توسعه پایدار در این منطقه ایجاد می کند. محمدی زاده بیان کرد: دولت با این سرمایه گذاری ها، منابع معدنی سنک آهن منطقه را به باروری و بهره برداری می رساند. وی گفت: ایران با احداث خط آهن خواف ـ هرات، فرهنک ریلی را به آن کشور می فرستد و ضریب امنیت مرزها را افزایش می دهد. نماینده مردم خواف و رشتخواردر مجلس شورای اسلامی هم گفت:بخشی از جاده ابریشم با بهره برداری از راه آهن خواف ـ تربت حیدریه و احداث خط آهن خواف ـ هرات احیا می شود. محمدرضا سجادیان افزود:این راه آهن، 191 کیلومتر طول دارد که 77 کیلومتر آن از خواف تا نقطه صفر مرزی و 114 کیلومتر دیگر از مرز تا هرات در داخل خاک افغانستان است. وی اظهارداشت : این خط ریلی دستیابی افغانها به آب های گرم خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا از طریق ایران مهیا می سازد. وی همچنین گفت: ایستگاه راه آهن خواف به بارانداز مهمی برای ترانزیت کالا به افغانستان تبدیل می شود. سجادیان خواستار تسریع در کار تعریض و روکش آسفالت جاده های خواف ـ تایباد ، خواف به قاین و شروع ساخت راههای رشتخوار به فریمان، بخش جنگل به گناباد و خواف به باخرز شد. قائم مقام معاون توسعه و ساخت راه آهن کشور نیز گفت: قصد داریم کلیه قطارهای کشور را برقی کنیم. رسول بی پروا افزود: با انجام این کار، صرفه جویی عظیمی در هزینه ها خواهد شد. وی افزود: ایستگاه راه آهن خواف در زمینی به مساحت 6 هزار و 200 مترمربع و زیربنای 942 متر مربع ساخته شده است . وی اظهارداشت : در این ایستگاه کار جابجایی مسافر و حمل کالا بویژه سنک آهن از معادن سنک آهن سنگان به فولاد خراسان و سایر کارخانجات ذوب آهن کشور، انجام می شود. بی پروا اعلام کرد: برای ساخت هر کیلومتر از راه آهن 120 کیلومتری خواف ـ تربت حیدریه با احتساب هزینه ساخت ایستگاه ها و تجهیزات علایم الکترونیک حدود جهار هزار میلیارد ریال هزینه شد. وی گفت: در طول این مسیر چهار ایستگاه دیگر در مناطق سلامی، چمن آباد، رشتخوار و سالار احداث می شود. خواف با داشتن 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، در 250 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در خراسان رضوی واقع شده و بر اساس جدیدترین آمار رسمی بالغ بر 110 هزار نفر جمعیت دارد. 7495/662/659