ایمن نبودن جاده های غرب مازندران، آمار تصادفات را افزایش داده است # نوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/05/84 داخلی.اجتماعی.جاده. نبود علائم راهنمایی و رانندگی و هشداردهنده، خط کشی نشدن خطوط پس از تعریض جاده، نبود پل های روگذر و زیرگذر و نقاط کم عرض جاده، آمار سوانح و تصادفات را درایام پرترافیک تابستان در غرب مازندران افزایش داده است. به این موارد باید نصب نشدن سرعت گیر، ارتفاع زیاد آسفالت جاده با شانه خاکی و نصب نشدن گاردریل در اطراف جاده های این منطقه و کنده شدن آسفالت برخی نقاط جاده را نیز اضافه کرد. طول محورهای ارتباطی نور تا رامسر در منطقه گردشگری غرب استان مازندران بیش از 120 کیلومتر است که سالانه با ورود حدود 12 میلیون مسافر، این مناطق از پرترددترین جاده های کشور محسوب می شود. این درحالی است که بدلیل این مشکلات و ایمن نبودن محورهای ارتباطی منطقه سلامت مسافران، شهروندان و نیز روستاییان حاشیه این جاده ها همواره در خطر است. یک کارشناس امور راه و ترابری در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خسارتهای مالی و جانی ناشی از تصادفات، اتلاف وقت، ترافیک سنگین و کاهش تعداد گردشگران از جمله پیامدهای ایمن نبودن راههای ارتباطی این منطقه است. وی که حاضر به ذکر نامش نشد، اضافه کرد: در صورت رفع این مشکلات حدود 80 درصد تصادفات در محورهای ارتباطی غرب مازندران کاهش می یابد. "رضا گلپور" از اهالی روستای "تازه آباد" تنکابن ، از حادثه خیر بودن محور اصلی همجوار این روستا انتقاد کرد و گفت: این محور را چهار بانده کردند ولی علائم راهنمایی و رانندگی به صورت کامل در آن نصب نشده است. وی افزود: ایمن نبودن این محور سبب شده تا هر روز شاهد جان باختن جمعی از اهالی و مسافران در سوانح مختلف رانندگی باشیم که این مساله عملا زندگی ما را دچار غم کرده است. به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون 12 نفر در محور همجوار این روستا بر اثر تصادف جان باخته اند. گلپور بر لزوم ایجاد گاردریل ، سرعت گیر و پل روگذر و زیر گذر در نقاط حادثه خیز و پرتردد غرب مازندران تاکید کرد. "رضوان دلفان" عضو شورای اسلامی منطقه "اسبچین" عباس آباد تنکابن وضعیت راه های این منطقه را اسفبار بار توصیف و اضافه کرد: تسریع در نصب علائم راهنمایی و رانندگی در این محور الزامی است. وی با بیان اینکه مردم منطقه این محور را "جاده مرک" نام نهاده اند، تصریح کرد: تاکنون برای رفع این مشکل با نهادهای مربوط مکاتبه های زیادی شده ولی نتیجه نداده است. "رضا خدیوی" از منطقه "مارکوه" رامسر نیز گفت: تصادفات روز افزون در محورهای این منطقه نگران کننده ، است. وی خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات در نقاط پرتردد، سر پیچها و تقاطع های فاقد سیستم روشنایی و ایمنی جاده ای، روی می دهد. وی تفاوت ارتفاع سطح آسفالت با شانه خاکی جاده را از دیگر نقایص این محورها برشمرد و گفت: این عامل سبب شده تا خودروهای مسافربری به هنگام پیاده یا سوارکردن مسافر روی جاده اصلی توقف کنند که این خود عامل تصادف می شود. "اکبر خویی" راننده محور نور - نوشهر گفت: بعد از چند بانده کردن محور آن را خط کشی نکرده و علائم راهنمایی نیز به صورت کامل نصب نشده که ،این مساله تردد خودروها را به ویژه در شب با مشکل مواجه می کند. وی نصب چراغ چشمک زن و علایم هشداردهنده را در این محور ضروری عنوان کرد. "جمشید نصیری" رییس شورای اسلامی بخش مرکزی چالوس نیز از وضعیت نامناسب راههای غرب مازندران انتقاد کرد و گفت: آسفالت کردن باند شمالی و جنوبی بیشتر محورهای این مناطق سبب شده تا خودروهای با سرعت بالای 120 کیلومتر حرکت کنند. وی بیشترین نقاط حادثه خیز محورهای این شهرستان را حد فاصل منطقه "هچیرود و سرخط هشت" ذکر کرد و افزود: در حاشیه این محور حدود 30 روستا و پنج آموزشگاه واقع شده است. "مهرنوش کیاکجوری" مسوول یکی از ادارات نوشهر و چالوس نیز، نبود سیستم روشنایی در محورهای غرب مازندران را مشکل اصلی این محور دانست. وی که در این محور در جریان تصادفی مجروح شده است، گفت: ورود مسافران به غرب مازندران سالانه افزایش می یابد ولی توسعه وتجهیز راه های این منطقه بر این اساس نیست. وی ادامه داد: مسوولان امر باید برای رفع مشکلات فراروی محورهای ارتباطی این مناطق نقاط حادثه خیز را شناسایی و مشکلات آن را رفع کنند. فرماندار نوشهر نیز از حادثه خیز بودن بیشتر محورهای غرب مازندران ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر عملیات ساخت و ایمن سازی محور رویان - نوشهر در حال انجام است. "سیدقدیر رضایی" ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال بخش زیادی از محور- های این منطقه به سیستم ایمنی روشنایی و راهنمایی مجهز شود. سرهنک "عیسی وکیلی" رییس راهنمایی و رانندگی چالوس نیز اظهار داشت: بیشترین تصادفات رانندگی در محورهای کناره چالوس روی می دهد. وی علت این مساله را غیراستاندارد بودن راه های غرب مازندران ذکرکرد که هر ساله باعث مرک هموطنان زیادی می شود، افزود: وجود پیچهای تند و خطرناک، داشتن موج های متعدد سطح جاده ها، نبود علایم هشداردهنده وچراغهای چشمک زن در نقاط حساس جاده ای در بروز تصادفات در این محور نقش دارند. وی آماری در این زمینه ارایه نداد و از ذکر جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری کرد. مسوولان پاسگاه های راهنمایی و رانندگی محورهای ارتباطی غرب مازندران به علت ممنوع بودن مصاحبه با رسانه های گروهی از گفت و گو با ایرنا خودداری کردند. یک کارشناس راهنمایی و رانندگی این منطقه نیز بدون ذکر نامش، گفت: ضریب ایمنی این محور از چالوس تا تنکابن 60 درصد و در بخشی از محور نوشهر و رویان کمتر از 10 درصد است. وی مسیرهای از "پلیس راه کناره تا سردآبرود، سرخط هشت، سرپل زوات، تقاطع بیمارستان تامین اجتماعی، تقاطع کشکسرا، نیرنک، موسی آباد و شمعجاران" را از جمله نقاط حادثه خیز نوشهر و چالوس اعلام کرد. وی همچنین محورهای فرعی مناطق نوشهر و چالوس را غیراستاندارد دانست و افزود: در حال حاضر تصادفات زیادی در این محورها روی می دهد. وی تعداد تصادفات سال گذشته در محور کناره چالوس را 333 فقره عنوان کرد و گفت: از این تعداد 60 فقره جرحی و بقیه خسارتی بوده است. او تعداد تصادفات چهارماهه نخست سال جاری را 337 فقره ذکر کرد که از این تعداد 41 فقره جرحی و بقیه خسارتی بوده است. حدود 41 کیلومتر راه اصلی و 200 کیلومتر راه فرعی تحت حوزه استحفاظی پلیس راه کناره چالوس است. وی بر لزوم تسریع در جاده سازی ، نصب علائم راهنمایی، ایجاد گشت های پلیس راه و هلال احمر، آموزش رانندگان از سوی رسانه ها و برخورد بارانندگان متخلف تاکید کرد. "عطاء اله سلسبیلی" رییس اداره راه و ترابری شهرستانهای نوشهر و چالوس در زمینه ایمن سازی راههای این منطقه گفت: در سال جاری برای رفع ناامنی محورهای این مناطق درخواست اعتبار شد ولی تاکنون تخصیص نیافته است. وی گفت: در صورت تخصیص اعتبار بیشتر محورهای این مناطق از امنیت کامل برخوردار خواهند شد. وی در این ارتباط از ارایه توضیحات بیشتری خود داری کرد، "فرزاد مدرسی" رییس راه سازی حوزه غرب مازندران نیز از مصاحبه با ایرنا درخصوص پیشرفت فیزیکی محورهای ارتباطی غرب مازندران خودداری کرد. م.ز/621/601