بین عوامل استرس زا و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی وجود دارد # اهواز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/05/84 داخلی.علمی.پژوهشی.آموزش وپرورش. تحقیقات نشان می دهد که بین عوامل استرس زای آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنی داری وجود دارد. به گزارش پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان، دراین پژوهش که توسط "ذوالفقار عیدی نصیری" انجام شد، عوامل استرس زای آموزشگاهی و رابطه آنها با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهراهواز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل ازاین پژوهش نشان داد: ترس از مردود شدن بابیشترین میانگین، بیشترین استرس و نداشتن پول تو جیبی با کمترین میانگین، پایین ترین استرس را در دانش آموزان ایجاد می کند. این مطالعه همچنین نشان داد: عامل آموزشگاهی که مربوط به استرس های حاصل از آموزشگاه و عامل دانش آموزی که به خصوصیات فردی دانش آموز و خانواده او مربوط می شود، دو عاملی هستند که موجب استرس در دانش آموزان می گردد. از دیگر نتایج این پژوهش بر می آید: با توجه به اینکه عامل آموزشگاهی و کل نمره پرسشنامه عوامل استرس زای دانش آموزان، بالاترین همبستگی وجود دارد، پس عامل آموزشگاهی بیشترین اثر را در ایجاد استرس دارا می باشد و هر چه استرس دانش آموزان بیشتر باشد عملکرد تحصیلی دانش آموزان نمره پایین تری را به خود اختصاص می دهد. ن/1760