تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱
دبیران زبان انگلیسی 70 درصد زمان کلاس را صرف توضیحات فارسی می کنند # اهواز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/05/84 داخلی.علمی.آموزش و پرورش. نتایج یک پژوهش نشان داد که دبیران زبان انگلیسی 70 درصد زمان کلاس درس را صرف توضیحات فارسی می کنند. دراین موارد هم دبیران و هم دانش آموزان فراموش می کنند که درحال یاد دهی و یادگیری زبان انگلیسی هستند. همچنین مشاهده شده که دبیران زبان انگلیسی دارای سه نوع مدرک کارشناسی دبیری، ادبیات و مترجمی بوده که ضربه بزرگی به فرآیند یاددهی و یادگیری زبان وارد می کند. بر اساس بررسی های انجام شده، مشخص شده که دبیران با مدرک کارشناسی ادبیات یا مترجمی زبان با امر تدریس خیلی فاصله داشته و در این رابطه مشکل بزرگی ایجاد می شود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد: بین سن و عملکرد آموزشی و درصد قبولی دبیران زبان تفاوت معنی داری وجود دارد بطوریکه هر چه سن بالاتر می رود، عملکرد آموزشی و درصد قبولی آنان ضعیف تر می شود. دراین مطالعه تفاوت محسوسی بین نواحی ازنظرنحوه تدریس دبیران و عملکرد آموزشی مشاهده نشد. ضرایب همبستگی نشان می دهد که بین نحوه تدریس موجود دبیران زبان با روشها و معیارهای مطلوب تفاوت معنی دار بسیاری وجود دارد. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که حدود 32 درصد دبیران از تلفظ و تکلم قابل قبولی برخوردارند و بیشترآنان قادر به تکلم و تلفظ درست نیستند. بین نحوه تدریس دبیران زن و دبیران مرد تفاوتی مشاهده نشده و همه آنان از پرسشنامه 15 موردی نمرات مشابه کسب کرده اند. دراین بررسی دبیران کمترین نمرات را در موارد سازمان دهی مطالب بر اساس طرح درس، تمرین و تکرار و سوال و جواب، استفاده از وسایل کمک آموزشی و نیز تعمیم و گسترش مطالب درسی گرفتند. دراین پژوهش پیشنهاد شد که باید وضعیت گروههای آموزشی دگرگون شود و در راس هرگروه در هر ناحیه یک متخصص رشته زبان انگلیسی با حداقل مدرک فوق لیسانس قرار گیرد که نقش راهنما معلم را بتواند ایفا کند. این پژوهش توسط "خلیل رشتی" و با راهنمایی دکتر "محمد جعفرپاک سرشت" در پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام شد. ن/1760