تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱
روزهای اول مدرسه، تشویش و اضطراب برخی از دانش آموزان # زنجان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/07/84 داخلی. اجتماعی. بازگشایی مدارس بسیاری از دانش آموزان با شنیدن خبر بازگشایی مدارس و فرارسیدن اول مهر دچار نوعی تشویش و اضطراب می شوند، چراکه همه چیز از جمله کتاب ها ، معلمان، دوستان و حتی برای بعضی از آنها مدرسه نیز تازگی دارد. خوشبختانه این نگرانی ها معمولا کوتاه مدت بوده و دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کلاس اولی ها خیلی زود با شرایط و محیط جدید خو می گیرند. درهمین حال پیامی که آغاز سالتحصیلی برای دانش آموزان به همراه دارد ایجاد تغییر در رویه ی زندگی روزانه آنان پس از گذراندن تعطیلات تابستانی است. برای پذیرفتن هرچه راحت تر این تغییرات توسط دانش آموزان بهتر است والدین و اعضای خانواده چند روز پیش از آغاز سالتحصیلی سعـی کنند شرایط جدیدی را در منزل ایجـاد و فرزندان خـود را با قوانین و مقررات حاکم بر مدرسه آشنا کنند تا بچه ها از حضور در مدرسه احساس راحتی و نشاط داشته باشند. درصورت امکان بهتر است چند روز قبل از بازگشایی مدارس ، کودک را به محل مدرسه جدید برد و او را باحیاط ، کلاس ها، محل دستشویی ها، محیط مدرسه، کادر آموزشی و مهمتر از همه با مدیر و آموزگاران آشنا کرد. باید به برنامه ی خواب و خوراک کودک حساس و دقیق شد و هرگونه مشاجره، جر و بحث و بگومگو را در روزهای اول مدرسه کنار گذاشت وبا چهره ی شاد و خندان کودک را روانه ی مدرسه کرد و زمان خداحافظی با کودک را نیز طول نداد. شوخ طبعی و مزاح موجب کاهش نگرانی و تشویش بچه ها می شود و پرسیدن سووالات خنده آور و بیان مطالب شـاد و متنوع می تواند تنش و استرس ناشی از بازگشایی مدرسه را در خانه کاهش دهد. می توان درمورد تجربه اولین روز مدرسه خود برای بچه ها به خصوص کلاس اولی ها صحبت کرد ، هیچ مهم نیست کـه این تجربه مثبت و یا منفی باشد، مهم این است که کودک می فهمد هرکس باید خاطرات و ماجرایی را پشت سر بگذارد. والدین اگر نسبت به معلم، مدیر و مدرسـه اعتماد و اطمینان داشته باشند، مطمئنا فرزندان آنان نیز این احساس را در خود درونی خواهند کرد. درصورت امکان با تعدادی از همکلاسی های فرزندان خود قرار ملاقات و آشنایی بگذارید تا کودک بداند اولین روز مدرسه، چهره هایی آشنا و دوستانی در کلاس خواهد داشت که می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند. خانه، کلاس و مدرسه قانونمند به بچه ها کمک می کنند تا کمتر دچار نابسامانی و پیامدهای ناشی از آن شوند. برنامه ی منظمی برای فعالیت های بعد از مدرسه فرزندان دانش آموز خود تدوین کنید و زمانی که کودک به خانه بر می گردد، تمام کارهای خود را کنار گذاشته و سعی کنید با پذیرش گرم و صمیمانه ی خود در آغازین روزهای مدرسه ، نقش یک پدر و مادر صمیمی، شاد و فعال را بازی کنید تا کودک احساس دلگرمی، نشاط و پویایی کند. یکی از نکاتی که موجب تشویش و سردرگمی بچه ها در روزهای اول مدرسه می شود، کلاس بندی و انجام هماهنگی بین آموزگاران و دانش آموزان است که با قدری کمک و همکاری می توان استرس ناشی از این امر را نیز کاهش داد. مشاوران و روان شناسان مدرسه به اولیا دانش آموزان توصیه می کنند بابچه ها " اعم از کودک و یا نوجوان " درباره کلاس و مدرسه صحبت کنند و در جلساتی که مربیان و آموزگاران با آنها ترتیب می دهند ، فعالانه شرکت نمایند چراکه با این کار دانش آموز با پشتکار و آینده ی نگری بیشتری به تحصیل مشغول خواهد شد و چشم انداز بهتری نسبت به آینده در ذهن خود ترسیم خواهد کرد. گاهی انتظارات و خواسته های والدین از فرزندان خود به قدری دور از ذهن و توان کودکان است که آن ها را دچار ضعف و خودکم بینی می کند، زیرا بچه ها تصور می کنند که هرگز به آن دست نخواهند یافت، در بعضی موارد نیز توقع والدین از فرزندان چنان پایین است که هیچ انگیزه و اشتیاقی برای درس خواندن در وجود آنها ایجاد نمی کند. بهتر است با توجه به استعدادها و صلاحیت های کودکان و نوجوانان ، آنها را به تحرک و پویایی تشویق و با بررسی شرایط و جوانب مختلف ، جسارت و شهامت گام برداشتن بسوی آینده ای بهتر را در آنان بیدار کرد. 596/595