مستندسازان:هم اندیشی سینمای مستند نقطه عطفی درروند تکامل سینمای کشور است # بندرانزلی، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/07/84 داخلی.فرهنگی.هنری.سینما پس از سالها برگزاری جشنواره های رقابتی در عرصه سینما از فیلمهای بلند و داستانی گرفته تا فیلمهای مستند کوتاه و همچنین سینمای غیرحرفه ای، دوم تا چهارم مهر امسال در بندرانزلی با جشنواره غیر رقابتی روبرو شدیم تحت عنوان "نخستین هم اندیشی سینمای مستند ایران" . این برنامه که به همت یکی از مستندسازان جوان بندرانزلی برگزار شد، حرکت نوینی در عرصه این هنر در کشور بود. مستندسازان شرکت کننده دراین هم اندیشی نیز این حرکت را به فال نیک گرفته و آن را نقطه عطفی در روند تکامل سینمای مستند دانستند. به گفته آنها این برنامه فرصت خوبی برای کنکاش بیشتر در سینمای مستند، نقد و بررسی آثارو کسب تجارب جدید و تبادل نظر برای ارتقای سینمای مستند ایران بود. "محمد رضااصلانی" که چندین دهه است در سینمای مستند کشورمان فعالیت دارد گفت: کمیت جشنواره های فیلم که خود عاملی برای ترقی سینما است اکنون به حدی رسیده است که نیاز به چیزی مکمل مانند دوره های هم اندیشی احساس می شود. وی افزود: فیلمساز و هنرمند اکنون حس می کند که تنها جشنواره های رقابتی او را راضی نمی کند و این، موجب شکوفایی نیاز جدیدی می شود و آن همفکری، تبادل نظر، تبادل فیلم و نقد و بررسی و کنکاش جمعی در این عرصه است. به اعتقاد وی فیلمسازان کم کم از رقابت دلزده شده اند و بحث و نقد دارد رسمیت پیدا می کند. "پروانه معصومی" که با "عاشقی" به عنوان نخستین فیلم خود در این جشنواره شرکت داشت به خبرنگار ایرنا گفت: هم اندیشی می تواند در کار هر مستندسازی بسیار موثر باشد و نقاط قوت و ضعف کارش را به او نشان دهد. وی اظهارداشت : من در این چند روز کاملا حس کردم که گفت و گو با مستندسازان دیگر و آشنایی با نگرشهای جدید تا چه حد می تواند به ارائه آثار بهتر کمک کند. "فرحناز شریفی" مستندساز جوانی که با فیلم " صدای ماه" پا به عرصه مستندسازی گذاشت معتقد است: جشنواره های رقابتی و هم اندیشی هر دو نیاز سینمای مستند امروز ما است. وی گفت: مستندساز از هیچ جا حمایت نمی شود و جایزه هایی که در جشنواره های رقابتی نصیب فیلمساز می شود، نوعی کمک به او محسوب می شود. شریفی افزود: اگر مستندساز از سوی نهادهای ذیربط حمایت مالی شود می ـ تواند با فراغ خاطر بیشتر به موضوعاتی که مورد نیاز جامعه است بپردازد. وی با اشاره به این که سینمای مستند بهتر می تواند مشکلات جامعه را مطرح کند و در فرهنک سازی نقش داشته باشد، توجه به این سینما را ضروری دانست. " حسن بهرام زاده" دیگر مستندساز کشورمان نیز برگزاری این هم اندیشی ها را تلاشی برای ایجاد فرهنک تماشای فیلم مستند دانست. وی، تاریخ 30 سال اخیر را مقطع تاثیرگذار در عرصه سینمای مستند دانست و افزود:اکنون فیلم مستند به عنوان شاخه ای مستقل از سینما در کشور تثبیت شده است. با اینحال وی معتقد است برای فراگیر شدن سینمای مستند باید زمینه نمایش فیلمهای مستند را خارج از فضای جشنواره ای و برای عموم مردم مهیا کنیم. وی تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد قدم مهمی در سینمای مستند برداشته شده است. بهرام زاده متذکرشد: خودگردان شدن چرخه اقتصادی در صنعت سینمای مستند و عمومی شدن فرهنک تماشای فیلمهای مستند نیازمند سرمایه گذاری فرهنگی نهادهای ذیربط است. "علیرضا غاروریانی" مستندساز اهل بندرانزلی نیز که در این هم اندیشی با فیلم " آستان" حضور داشت، گفت: برگزاری این گونه هم اندیشی ها و همایشها موجب ارتقای سطح کیفی کارهای مستندسازان کشور می شود . وی با اشاره به این که این هم اندیشی حرکت خوب و شایسته ای در جهت ارتقای سینمای مستند بود افزود: نیاز است مسوولان و دستگاههای ذیربط و هنرمندان برای ارتقا و بالندگی هرچه بیشتر جشنواره کمک کنند. نخستین دوره هم اندیشی سینمای مستند ایران " گیلوا" از دوم تا چهارم مهر در بندرانزلی برگزارشد و در آن 24 فیلم مستند برتر چند دهه اخیر کشورمان با حضور فیلمسازان به نمایش درآمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 620/618/508