جریمه های رانندگی دراستان مرکزی، واکنش هاو پیامدها # اراک، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/8/84 داخلی.اجتماعی.انتظامی.جریمه.رانندگی اعمال جرایم سنگین و مقررات جدید راهنمایی و رانندگـی، پیامدهای متعددی را به دنبال داشته است. دشواری های پس از تصادفات رانندگی مانند جریمه رانندگان مقصر، ثبت تخلف درکارتکس و جلب گواهینامه، شرکت اجباری درکلاسهای آموزشی رانندگی و درنهایت ابطال گواهینامه از پیامدهای مستقیم، جرایم راهنمایی و رانندگی است که این روند کارکردها و بازخوردهای منفی در جامعه داشته است. یکی از این کارکردهای، افزایش مصالحه توافقی میان رانندگان برای جلوگیری گرفتارشدن در چرخه جریمه های غیرمنطقی وقوانین یکسویه است که این امر پرداخت خسارت مستقیم و استفاده نکردن از تسهیلات بیمه را در پی داشته که در نهایت سود سرشاری را به جیب شرکتهای بیمه واریزی می کند. راننده خودروی پرایدی که باموتورسیکلتی در خیابان امام حسین اراک تصادف کرده بود گفت: ماشین من بیمه است اما به دلیل گرفتاری های مربوط به گرفتن کروکی و ضبط گواهینامه و مشکلات متعدد، ترجیح می دهم که خسارت تصادف را بدون استفاده از بیمه پرداخت کنم. وی، گفت: درتصادفی که برای یکی از افراد خانواده پیش آمد، علاوه بر صدور قبض جریمه سنگین، جلب گواهینامه و شرکت درکلاس آموزشی مدت زمان زیادی برای دریافت کروکی و دریافت گواهینامه وقت تلف شد. راننده یک پاترول که کامیونی ازپشت باآن برخورد کرده بود نیز گفت: راننده کامیون اصرار زیادی داشت که با داشتن بیمه، خسـارت را نقدا بپردازد، زیرا معتقد بود استفاده از بیمه مساوی جلب گواهینامه و جریمه نقدی و متوقف شدن خودرو است. یک راننده تاکسـی نیز گفت: حتی رانندگان قانون شکن نیز از بروز تصادفات پرهیز می کنند، اما درمقرارت راهنمایی ورانندگی باتصادفات ساده که برخی ناشی ازساختار نامناسب شهری است برخورد شدید می شود که رانندگان را مجبور می کند قید استفاده از بیمه را بزنند. وی اضافه کرد: با تخلفاتی مانند عبور از چـراغ قرمز، باید برخـورد جدی شود اما حقیقتا درتصادف بین دو وسیله نقلیه در خیابانهای شهر اراک ،افراد مقصر نیستند و این حوادث عمدتا ناشی از ساختار نامناسب شهری است. وی افزود: تصادف کردن جرم نیست و نباید با راننـده ای که ناخواسته دچار حادثه شده و زیان دیده ، ضررر و زیانی بیشتـری تحمیل شود، زیر این اقدام عادلانه نیست و نوعی فشار برمردم است. از طرفی یک افسر راهنمـایی و رانندگی درحالی که مشغول جریمه یک خودروی شخصی در مقابل بانک ملی مرکزی در خیابان شهید رجایی بود، گفت: مسوولان شهر اراک باید برای ترافیک این شهر فکری اساسی کنند زیرا افزایش نرخ جرایم نیز باعث کاهش مشکلات ترافیکی این شهر نمی شود. وی، که خواست نامش فاش نشود افزود: در اکثر خیابانهای مرکز شهر به دلیل عرض کم توقف وپارکینک ممنوعاست وایستگاه مناسب برای تاکسی ها وجود ندارد. این افسـر راهنمـایی و راننـدگی، ایجاد زیـرگذر ویـژه عابران و افـزایش پارکینک های خیابانهای مرکزی اراک را راهکار مناسبی بـرای کاهش حجم ترافیک منطقه مرکزی شهر عنوان کرد. فرمانده انتظامی استان مرکزی در خصوص بافت غیر استـاندارد شهـری و بروز تخلفات ناشی از نقایص ساختار شهری، گفت: ما قبول داریم که برخی ساختارهای غیراستاندارد از عوامل بروز تخلفات است. سردار "حسین بیژنی" افزود: در همین راستا کارشناسان راهنمایی و رانندگی با انجام مطالعاتی، نواقص محورهای بین شهری و درون شهری استان را شناسایی و در قالب مجلدی در اختیار مسوولان قرارداده اند. وی در خصوص افزایش مصالـحه و توافق رانندگان حین بروز تصادف گفت: وظیفه راهنمایی و رانندگی اعمال قانون است. معاون راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی استان مرکزی درخصوص تاثیر ساختار غیراستاندارد شهـر اراک بر ترافیک و تخلفات رانندگی، گفت: این مسئله زحمت فراوانی را بر راهنمایی ورانندگی برای تسهیل تردد دراین مناطق تحمیل کرده، اما صدور مجوز برای تخلفات رانندگی در اراک را باعث نمی شود. وی رفع مشکل خیابانهای اراک را وظیفه متولیان عمران شهری دانست و افزود: شهرداری برای ساخت پارکینک منازل سختگیری می کند ، اما برای مراکز مالی و اداری مستقر در شهر این حساسیت را اعمال نمی کند. 558/557