ساماندهی تشکلهای دانش آموزی ضرورتی انکارناپذیر # نوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/07/84 داخلی.فرهنگی.آموزش وپرورش.تشکل.دانش آموزی. شماری از مربیان تربیتی، مدیران و اولیای دانش آموزی درغرب مازندران ضمن تاکید بر همسوسازی فعالیت تشکل های دانش آموزی، خواستار ایجاد وحدت رویه در این تشکل ها شدند. به گفته این عده اکنون تشکل های دانش آموزی گوناگونی در مدارس نسبت به جذب اعضا و فعال سازی آنها اقدام و با ارسال بخشنامه، فعالیت های بسیار متنوعی را پیگیری می کنند که برخی از آنها با هم تداخل داشته و برخی دیگر نیز به روند آموزش لطمه وارد می سازد. آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خواستار کاهش تعدد فعالیت های مشابه و پرهیز از صدور بخشنامه های موازی در این زمینه شده اند. " آسیه کاظمی " مدیر مدارس دخترانه رامسر گفت: هر چه تشکل ها جمع و جورتر باشد دانش آموزان کیفی تر آموزش می بینند. وی افزود : همچنین با منسجم شدن این تشکل ها، بازدهی آنها بیشتر شده و بر مسائل آموزشی کمتر آسیب وارد می شود. وی اظهارداشت : دانش آموزان از تداخل برنامه های تشکل ها سردرگم شده و این معضل سبب تردید در انتخاب می شود. به گفته کاظمی برخی دانش آموزان در دو آزمون مبلغی می پردازند که بعدا مشخص می شود که آن دو تشکل در موزات هم فعالیت دارند. "ابوالحسن آقاجان کردی " نماینده مدیران دوره متوسطه رامسر خاطرنشان کرد: تعدد فعالیت تشکل ها از داغترین و در عین حال جدی ترین معضلات پیش روی مدیران است. وی ادامه داد: این روند توان برنامه ریزی را کاهش داده و در دانش آموزان نیز سر درگمی بوجود می آورد. وی یادآور شد: ایجاد وحدت رویه در فعالیت تشکل ها می تواند آنها را در رسیدن به اهداف پیش بینی شده یاری رساند. " مریم عسکری " دانش آموزی از تنکابن تصریح کرد تشکل های دانش آموزان برای باروری استعدادهای دانش آموزی بسیار موثر است ولی اهداف مشترک بیشتر این تشکل ها مشکلی است که باید حل شود. این دانش آموز گفت : برخی از تشکل های دانش آموزی نیز گرچه دارای چارت تشکیلاتی بسیار خوبی است اما در عمل چندان توفیقی ندارند. " مجید ظهیریان " معاون پرورشی یکی از مدارس غرب مازندران که سالها سر گروه پرورشی بوده و فعالیت های تربیتی را می شناسد، گفت : تعدد تشکل های دانش آموزی که بار مسئولیت آن بردوش مربی تربیتی است اصلا قابل توجیه نیست.
وی تصریح کرد: اگر نظم و انسجامی برای تشکل ها حاکم شود انرژی مربیان و دانش آموزان کمتر صرف مسایل حاشیه ای می شود. ظهیریان با بیان اینکه تعدد بخشنامه ها، فعالیت های تربیتی مربیان را کلافه کرده است، افزود: یک مربی تربیتی سالانه باید 200 الی 300 گزارش تنظیم نماید. " مهدی عسگری " اولیای یکی از دانش آموزان نوشهری گفت : گرچه تشکل های موجود در مدارس نوعی تمرین زندگی اجتماعی را در فرزندانمان تقویت می کند اما فعالیت های این دانش آموزان باید برنامه ریزی شود. وی افزود : قالب این تشکل ها نیز به انجام آزمون های علمی می پردازند که یکسان سازی این فعالیت ها نیز مورد انتظار ما است. مدیر آموزش و پرورش رامسر گفت:حجم زیاد برنامه های تشکل های دانش آموزی مدارس را دچار مشکل و مربیان رابه نوعی گرفتار کثرت برنامه های مشابه نموده است. "اسماعیل گوهر رستمی"اظهارداشت: اخیرا سازمان آموزش وپرورش مازندران دستورالعملی را صادر و تشکیل شورایی به نام شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی را در شهرستانها به تمامی مدارس ابلاغ نموده است. وی ایجاد هماهنگی و همسویی با هدف تقویت تشکل ها، شناسایی موانع، تنگناها، آسیب ها و مشکلات سد راه تشکل ها، بررسی فعالیت های موازی و تقسیم وظایف ، کاستن از حجم بخشنامه های ارسالی، کاستن از بار مسئولیت مربیان تربیتی و تعمیم آن به معلمان و سایر عوامل مدرسه و پرهیزاز امور سطحی و روبنایی را از اهداف تشکیل این شورا برشمرد. گوهررستمی افزود: این شورا در مدارس مرکب از مدیر، مربی تربیتی، نماینده معلمان، فرمانده واحد مقاومت و نمایندگان اعضای تشکل دانش آموزی است. " علی اکبر نوروزی " یکی از مسئولان امور تربیتی آموزش وپرورش رامسر گفت: در زمان حاضر تشکل های دانش آموزی نظیر شوراهای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی، هلال احمر با زیرشاخه های متعدد در مدارس فعال هستند. "حسین علی تیموری مسئول سازمان دانش آموزی شهرستان نوشهر تصریح کرد: با توجه به ضرورت اجتماعی، فرهنگی و توجه به امور جوانان ، مجلس شورای اسلامی در سال 78 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور ایجاد تشکل های دانش آموزی را صادر و ابلاغ کرد. وی افزود : تشکل های دانش آموزی پاسخگوی نیازهایی است که در مدرسه به به آن داده نمی شود ولی نیاز به ساماندهی دارد. به گفته تیموری در شهرستان نوشهر 15 انجمن و تشکل دانش آموزی فعال است و سه هزار عضو دارد. 2602/621/508
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱