تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
پرسش های بی پاسخ، یک سال پس از نشت نفت در خلیج مکزیک ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/28 اجتماعی.خلیج مکزیک.یک سال.سان نیوز تهران - با گذشت یک سال از فاجعه عظیم نشت نفت از سکوی نفتی بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک ، هنوز انبوهی از پرسش های بی پاسخ درباره آثار سوء این حادثه وجود دارد.
پایگاه خبری آمریکایی سان نیوز روز یکشنبه در مقاله ای نوشته است که در این فاجعه 28 کارگر سکوی نفت جان باختند و هزاران پرنده و صدها گونه جانور دریایی مردند و یا آسیب دیدند.
چاه آسیب دیده متعلق به شرکت نفتی بریتیش پترولیوم 200 میلیون گالن نفت خام را طی سه ماه روانه آب های خلیج مکزیک در آمریکا کرد.
لکه عظیم حاصل از نشت نفت سواحل شمالی خلیج مکزیک را که خود از مکان های درآمدزای جهانگردی برای آمریکا است به شدت آلوده کرد و صنعت صید آبزیان دریایی را در این خلیج که ممر درآمد هزاران خانواده است، تقریبا به تعطیلی کشاند.
این در حالی است که بسیاری از گونه های دریایی آسیب دیده، خاص این خلیج هستند.
با این همه، شرکت نفتی بریتیش پترولیوم که مسئول این فاجعه و پیامدهای آن است، مدعی است که شرایط را در کنترل داشته است و تعهد کرده تا هم محیط زیست و هم زندگی نابود شده مردم حاشیه خلیج مکزیک را به حالت اول برگرداند.
اما وخامت اوضاع درباره این نشتی به حدی است که به سختی بتوان آن را با حادثه های کوچک دیگری که با جریمه و بدون دادگاه حل و فصل می شود، مقایسه کرد چرا که در این مورد هزاران نفر از بریتیش پترولیوم شکایت کرده اند و به قول تروی بیکر کارشناس اداره ملی اقیانوس و هواشناسی آمریکا، در هیچ یک از موارد گذشته کسی با نشتی به وسعت یک منطقه روبه رو نبوده است.
بیکر می گوید: اینجا ما با پیامدهایی به وسعت منطقه مواجه ایم، از محیط زیست تا آدم.
این رسانه آمریکایی در ادامه نوشته است: موضوع دیگر، مسئله استفاده از مواد تجزیه کننده نفت خام در این خلیج آسیب دیده است.
هرچند برخی با اشاره به وسعت 600 هزار مایل مربعی خلیج مکزیک آثار سوء این مواد را اندک ارزیابی می کنند، اما دکتر جو گریفیت کارشناس سموم دریایی از دانشگاه می سی سی پی جنوبی می گوید، نمی توان گفت که رها کردن این میزان نفت خام و مواد تجزیه کننده در آب برای کسی خوب باشد.
مترجمام ** 2044 1575** شماره 049 ساعت 11:26 تمام