کمک های ایران به آموزش و پرورش افغانستان تداوم می یابد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/28 فرهنگی.ایران.افغانستان.آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر یاری رساندن به امور تحصیلی حدود 300 هزار نفر از اتباع افغانی در کشور، کمک های فراوانی نیز به امر تالیف و چاپ کتاب های درسی در افغانستان کرده است.
در سال های گذشته که مردم مسلمان و شریف افغانستان با اقدامات خشونت آمیز طالبان و تبعات منفی حضور بیگانگان روبرو بوده اند ، جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به امر آموزش و پرورش در این کشور ، با کمک صاحب نظران افغان و ایرانی نسبت به تالیف کتب درسی و نیز کیفیت بخشیدن به محتوای آموزشی آنها اقدام نموده که عمدتا براساس موقعیت جغرافیایی، نیازها و مسایل بومی افغانستان بوده است.
به گفته آگاهان ، این آموزش ها کمک فراوانی به معلمان این کشور در فرآیند تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان افغان کرده است.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای کمک به آموزش و پرورش افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نکرده است ، چنانچه معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور در مراسم افتتاح دومین دوره آموزش استادان مراکز تربیت معلم در شهر کابل، گفته است: جمهوری اسلامی ایران از سال 1380 تاکنون بیش از 30 میلیون دلار به آموزش و پرورش افغانستان کمک کرده و این کمک ها نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در ادامه این کمک ها ، در سالجاری 15 مربی از ایران به منظور ارتقا و بالابردن سطح علمی معلمان افغان وارد افغانستان شده اند و به 350 نفراز اساتید افغان نیز در این کشور آموزش های لازم را ارائه خواهند داد.
محمدیان یاد آور شد که در حال حاضر 34 عنوان کتاب برای کلاس های نهم تا دوازدهم که از سوی کارشناسان ایرانی تالیف شده و در اختیار وزارت آموزش و پرورش افغانستان قرار گرفته است.
"غلام فاروق وردگ " وزیر آموزش و پرورش افغانستان از کمک های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و در این مراسم افزود : پایین بودن سطح کیفیت آموزش در افغانستان یکی از مشکلات عمده این کشور است.
با این حال افغانستان علاوه بر پایین بودن سطح کیفیت آموزش، با مشکل سطح پایین سواد مواجه است موضوعی که مقام های افغانی نیز آن را گوشزد می کنند دکتر عرفانی مشکل اصلی حوزه کتاب در افغانستان را سطح پایین سواد دانست و گفت: علاوه بر اندک بودن علاقه افراد جامعه و پایین بودن سطح سواد، هجوم رسانه های دیداری و شنیداری، فرصت مطالعه را از مخاطبان گرفته اند و آنها به جای مطالعه کتاب ترجیح می دهند از برنامه های رادیویی و تلویزیونی استفاده کنند.
بالا بردن فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه افغانستان یک ضرورت محسوب می شود و بی اعتنایی به این موضوع، هرگونه برنامه ریزی آموزشی در این کشور را با مشکل روبرو می کند. جمهوری اسلامی ایران اکنون تلاش می کند که با توانمندسازی آموزگاران و معلمان افغانی، آنان محتوای آموزشی را به شیوه ای آسان به دانش آموزان انتقال دهند وا میزان سواد و تمایل به مطالعه در این کشور افزایش یابد.
به گفته مسوولان ایرانی و افغان، در مرکز تربیت معلم کابل 137 آموزگار افغان آموزش دیده و در دوره دوم آموزشی این مرکز، به گفته محمدیان 150 آموزگار و استاد مراکز تربیت معلم تحت نظر مدرسان ایرانی آموزش خواهند دید.
کمک های ایران به افغانستان به مدارس این کشور ختم نمی شود و اکنون برخی از افغان ها در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند.اکنون بیش از 15 هزار دانشجوی افغانی در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند این درحالی است که همین تعداد نیز از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.
به گفته مقام های افغان، 50 آموزگار افغان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه های ایران اعزام شده اند و قرار است 50 معلم دیگر نیز برای تحصیل در همین مقطع، به دانشگاه های این کشور فرستاده شوند.
معاون وزارت آموزش و پرورش ایران همچنین گفت: علاوه بر این، 40 نفر از آموزگاران رشته های فنی و حرفه ای مدارس افغانستان پیش از این در تهران آموزش دیده اند.
معاون وزارت آموزش و پرورش ایران همچنین گفت که این وزارت سال گذشته کارشناسان و مولفان وزارت معارف افغانستان را در کار تهیه کتاب های درسی نیز یاری داده است.
وی افزود: سال گذشته با مشارکت یکدیگر موفق شدیم که حدود 34 عنوان کتاب تالیف کنیم که شامل کتاب های کلاس های هفتم، هشتم و نهم می شود و این کتاب ها به وزارت معارف افغانستان تحویل داده شد.
محمدیان افزود: خیلی مشتاق هستیم که در آینده نزدیک با اعزام گروه دیگری از کارشناسان ایرانی به کابل، دست به تالیف و تولید کتاب های صنف های ( کلاس های ) دهم، یازدهم و دوازدهم بزنیم.
گفته می شود ایران پس از هند، دومین کشوری است که در بخش آموزش و پرورش ، کشور افغانستان را به طور قابل توجهی یاری داده است.
کارشناسان افغان همواره از اشتباهات فراوان در کتاب های درسی کشورشان انتقاد کرده اند که این موضوع از کیفیت آموزش در این کشور کاسته است.
این مشکلات در کنار مسایل فراوانی که بر سر راه آموزش و پرورش افغانستان قرار دارد، باعث افت کیفیت آموزشی در مدارس این کشور شده است. جمهوری اسلامی ایران با درک این موضوع به کمک همسایه مسلمان خود شتافته است تا با تدوین کتب مناسب، در فرآیند تعلیم و تربیت این کشور نقش موثری ایفا نماید.
گزارش از: علی حبیبی آساق 1332**1569** شماره 135 ساعت 15:06 تمام
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱