تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
مدیر عفو بین الملل در گفت و گو با ایرنا: وضعیت انسانی در غزه غیرقابل تحمل است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/06 سیاسی.انگلیس.اسراییل.عفو بین الملل لندن - مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت: نوار غزه همچنان تحت محاصره اسراییل قرار دارد و این رفتار اسراییل باعث شده است وضعیت انسانی و زندگی در آن منطقه غیرقابل تحمل شود.
مالکولم اسمارت در حاشیه مراسم رونمایی از گزارش سالانه عفو بین الملل درباره وضعیت حقوق بشر در جهان در سال 2009 به خبرنگار ایرنا گفت: ما در عفو بین الملل این وضعیت را به عنوان یک مجازات دسته جمعی تلقی می کنیم و این وضعیت نقض کننده حقوق بشردوستانه بین المللی است.
اسمارت افزود: ما برای مدت های طولانی است که از اسراییل خواسته ایم محاصره غزه را پایان دهد. شرایط زندگی در غزه روز به روز بویژه برای اقشار آسیب پذیر آن وخیم تر می شود و توجیه اسراییل که می گوید محاصره غزه برای جلوگیری از حملات موشکی حماس می باشد، غیرقابل قبول است.
وی با اشاره به گزارش گلدستون درباره جنایات جنگی اسراییل در طول جنگ غزه گفت: سازمان ملل از اسراییل و حماس خواسته است تحقیقات معتبری در این زمینه انجام دهند.
اسمارت گفت: اسراییل اعلام کرده است که تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است اما ما این تحقیقات را قبول نداریم زیرا این تحقیقات توسط ارتش و تنها درون ارتش اسراییل انجام شده اند و در نتیجه غیرمعتبر و ناکافی هستند.
وی افزود: اگر اسراییل و حماس در این زمینه مسوولیت پذیر نباشند، این وظیفه جامعه بین المللی است تا به جنایات جنگی ارتکابی در جریان جنگ غزه رسیدگی کند.
مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل با اشاره به مکانیسم های رسیدگی به جنایات جنگی سران رژیم صهیونیستی گفت: در این زمینه سه روش وجود دارد.
در روش اول، دادگاه های اسراییل می توانند به این موضوع رسیدگی کنند. در روش دوم، دادگاه بین المللی کیفری می تواند وارد عمل شود و در روش سوم از طریق قانون شمولیت جهانی برای دستگیری مظنونین به ارتکاب جنایات جنگی می توان برای آنها قرار بازداشت صادر کرد.
اسمارت گفت: دادگاه های اسراییل به طور آشکارا نمی خواهند به این اتهامات رسیدگی کنند. بنابراین این وظیفه دادگاه های بین المللی یا دادگاه های دیگر کشورهاست که جنایتکاران جنگی را به پای میز محاکمه بکشانند.
سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در فلسطین و سرزمین های اشغالی که روز گذشته (چهارشنبه )منتشر شد تاکید کرده است که نیروهای اسراییلی در جریان جنگ 22 روزه غزه مرتکب جنایات جنگی شدند و حقوق بین المللی را به طور جدی نقض کردند.
در بخشی از این گزارش درباره جنایات رژیم صهیونیستی آمده است: اسراییلی ها همچنان به اعمال محدودیت های شدید و تبعیض آمیز علیه فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی ادامه می دهند و به آنها اجازه دسترسی به زمین های خود و خدمات اساسی را نمی دهند.
اسراییل همچنین اجازه نمی دهد سازمان های بشردوستانه و کمک رسان وارد غزه شوند...اسراییل همچنان به وضع قوانین تبعیض آمیز علیه فلسطینی ها ادامه می دهد از جمله اینکه حدود 900 زندانی فلسطینی که در زندان های اسراییل به سر می برند حق ملاقات با خانواده های خود را ندارند و تحت شکنجه و بدرفتاری قرار دارند.
در جنگ 22 روزه غزه در اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 میلادی، حدود یکهزار و 400 فلسطینی کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.
به رغم اینکه شواهد و مدارک فراوانی درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی در طول این جنگ به ثبت رسیده است، هنوز هیچ اقدام عملی جهت محاکمه آنها صورت نگرفته است.
اروپام 345**333** شماره 102 ساعت 17:16 تمام