تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
اهداف اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/18 سیاسی.خارجی.چین.شانگهای پکن - اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای پنجشنبه و جمعه این هفته در تاشکند ازبکستان با هدف بررسی همکاری های اقتصادی و سیاسی منطقه ای برگزار می شود.
به گزارش ایرنا ، این دهمین بار است که سران این سازمان چنین اجلاسی برگزار و درباره مسایل مهم منطقه ای و جهانی بحث و تبادل نظر می کنند.
هو جین تائو رییس جمهوری خلق چین در صدر هیاتی بلندپایه بزودی به تاشکند سفر خواهد کرد.
سازمان همکاری شانگهای که در سال 2001 میلادی پا به عرصه گذاشت و شش عضو رسمی و چهار عضو ناظر دارد و هر روز از جایگاه مقتدرتری در صحنه بین المللی برخوردار می شود.
اما در اجلاس سران آنچه مهم است اینکه طرفین این بار قصد دارند درباره راه های تثبیت و تقویت امنیت در آسیای مرکزی و افزودن بر شمار اعضای این سازمان و همکاری های آن با سازمان های بین المللی دیگر بحث و تبادل نظر کنند.
سازمان همکاری شانگهای در سال های اخیر نه تنها از موقعیت منطقه ای و جهانی بهتری برخوردار شده بلکه از لحاظ اقتصادی غنی تر گشته است و اکنون در زمینه های اقتصادی و امنیتی حرف های زیادی برای گفتن دارد.
گفت و گو درباره مسایل امنیتی در آسیای مرکزی از جمله مسایل موجود در افغانستان ، مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، تروریسم و جرایم فرامرزی از مهمترین موضوعات در دستور کار اجلاس سران سازمان است.
ایرینا خوبرینسکایا از کارشناسان روسیه می گوید : یکی از منافع مشترک اجلاس سران وجود همکاری های نزدیک در امنیت منطقه ای و بخصوص همکاری در ارتباط با افغانستان و رفع چالش های این کشور است.
به همین دلیل کشورهای عضو به رغم برخی تفاوت ها در امور سیاسی و سیاست های خارجی همچنان چالش های امنیتی را تهدیدی برای همه اعضا و کل منطقه می دانند.
با توجه به تحولات و شورش های اخیر در قرقیزستان به نظر می رسد اعضای این اجلاس این بار درباره این کشور نیز گفت و گوهایی انجام دهند. بخصوص آنکه این کشور از اعضای رسمی است و تحولات آن مورد توجه همه اعضای سازمان است.
هیاتی از قرقیزستان در این اجلاس شرکت می کند و در جریان آن تحولات اخیر در ارتباط با ناآرامی های این کشور به اطلاع همه اعضا خواهد رسید . انتظار می رود قرقیزستان به دنبال جلب همکاری های مالی و همین طور معنوی این اجلاس باشد.
اقتصاد از دیگر محورهای اجلاس سران است . سازمان همکاری شانگهای در این اجلاس درباره بحران های مالی و پولی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
از جمله این موارد می توان به رایزنی درباره توسعه کریدور منطقه ای به عنوان یک راه ارتباطی بین آسیای مرکزی و اروپا اشاره کرد.
سازمان همکاری شانگهای همچنین شاهراه ارتباطی بین اروپای غربی و چین را در اختیار دارد و بانک توسعه آسیا و سازمان ملل نیز نقش این سازمان را در اجرای این طرح بسیار مهم می دانند.
تجارت و همکاری های اقتصادی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای چه رسمی و چه ناظر و توسعه توانایی ها و قابلیت های اقتصادی این سازمان از دیگر امور مهم مورد بحث در اجلاس سران خواهد بود.
سازمان همکاری شانگهای در تلاش است تا اتحاد اقتصادی میان اعضا را تقویت کرده و در عین حال جایگاه اقتصادی خود را در سطح منطقه ای و جهانی ارتقا دهد. این مساله یکی از مهمترین مسایل مورد بحث خواهد بود و به دلیل چالش های فراوان اقتصادی انتظار موفقیت های کمتری در این اجلاس راجع به رفع این چالش می رود.
موضوع مهم دیگر مورد بحث در اجلاس رهبران سازمان همکاری شانگهای توسعه این سازمان و عضوگیری و گسترش آن است.
با این حساب قرار است طرفین درباره اعضای جدیدی که قرار است رسما به این سازمان ملحق شوند بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
گروه پنج کشور شانگهای از سال 1996 میلادی کار خود را با عضویت چین ، روسیه ، قزقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان آغاز کرد و زمانی که در ژوئن 2001 ازبکستان به آن ملحق شد به سازمان همکاری شانگهای تغییر نام داد .
این سازمان اکنون یک چهارم از جمعیت جهان را در خود جای داده است و کشورهای ایران، پاکستان ، هند و مغولستان اعضای ناظر آن هستند که در این میان قرار است درخواست ایران و پاکستان برای عضویت رسمی مورد بررسی قرار گرفته و مقررات ذیربط آن تصویب شود.
سازمان همکاری شانگهای خواهدکوشید تا به غیر از همکاری های منطقه ای در آینده همکاری های بیشتری با کشورهای اروپایی و آمریکا داشته باشد.
در صورتی که مقررات جدید به تصویب برسد ، ایران و پاکستان برای تبدیل شدن به اعضای رسمی سازمان راه هموارتری خواهند داشت و به شرکای جدید گفت گو و همکاری تبدیل خواهند شد .
آساق ** 275 ** 2100 ** 1064 شماره 114 ساعت 14:28 تمام