ژاپن به مانور نظامی روسیه در جزیره مورد اختلاف دو کشور اعتراض کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/16 سیاسی.ژاپن.سنگاکو.روسیه توکیو - دبیر و سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز چهارشنبه به انجام مانور نظامی نیروهای دریایی ارتش روسیه در جزیره مورد اختلاف دو کشور در شمال استان هوکایدو اعتراض کرد.
به گزارش خبرگزاری کیودو، یوشیهیتو سنگاکو در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ژاپن نمی تواند از اقدام نظامیان روسیه در برگزاری مانور نظامی در جزیره مورد اختلاف دو کشور چشم پوشی کند.
به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، سنگاکو با اشاره به برگزاری مانور نیروی دریایی ارتش روسیه در جزیره اتوروفو یکی از چهار جزیره مورد اختلاف دو کشور افزود: دولت ژاپن از مواضع قانونی نمی تواند انجام مانور نظامی نیروی دریایی ارتش روسیه را در شمال این کشور تحمل کند.
سنگاکو، اضافه کرد: ژاپن پیش از این اعتراض خود را به روسیه اعلام کرده و از این کشور خواسته است تا چنین اقداماتی بار دیگر در این منطقه انجام نشود.
وی در همین حال اظهار داشت که برگزاری مانور نظامی روسیه در شمال ژاپن تاثیری بر روابط دو کشور همسایه نخواهد گذاشت.
به گزارش کیودو به نقل از وزارت دفاع روسیه در مانور نظامیان روسی در جزیره اتوروفو در حدود یک هزار و 500 نیروی نظامی و 200 خودرو نظامی و ویژه حضور داشتند.
مانور نظامیان روسیه که در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری از جمله در یکی از جزایر مورد اختلاف دو کشور برگزار شد، بزرگترین مانور نظامی است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 میلادی تاکنون در این منطقه برگزار شده است.
ژاپن و روسیه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون که بیش از 60 سال می گذرد، به دلیل اختلافات ارضی بر سر مالکیت چهار جزیره در شمال ژاپن، معاهده صلحی امضا نکرده اند.
توکیو هم اینک با مسکو بر سر مالکیت چهار جزیره در شمال این کشور در ژاپن به نام های کوناشیری، اتوروفو، شیکوتان و هابومای اختلاف دارد.
اختلاف بر سر مالکیت این جزایر که در اواخر جنگ جهانی دوم در سال 1945 میلادی در جریان شکست ژاپن در این جنگ به اشغال شوروی درآمد، از موانع اصلی بر سر راه گسترش روابط توکیو و مسکو است.
دولت ژاپن به همین دلیل تاکنون با روسیه پیمان صلحی امضا نکرده است و عقد پیمان صلح با این کشور را در گرو حل اختلافات دو کشور درخصوص مالکیت جزایر شمالی دانسته است.
آساق 1392**280** شماره 171 ساعت 19:31 تمام