تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
بقایای فسیل یک نهنگ عظیم الجثه در پرو کشف شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/03 علمی آموزشی.نهنگ.هیولا.بی بی سی تهران - محققان فرانسوی توانستند بقایای فسیل یک نهنگ عظیم الجثه کهن با دندان های عظیم و هول انگیز موسوم به هیولای دریا یا لویاتان را در کشور پرو کشف کنند.
به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، تارنمای رادیو بی بی سی اعلام کرد : محققان در مقاله ای که در نشریه نیچر منتشر شده، این موجود 12 میلیون ساله را لویاتان نام گذاشته اند.
تصور می شود که طول این موجود بیش از 17 متر بوده است .لویاتان از نظر اندازه و ظاهر تا حدود زیادی شبیه به یک نهنگ امروزی به نام اسپرم بوده است.
اما شباهت این دو همین جا پایان می یابد. درحالی که نهنگ اسپرم که یک موجود نسبتا منفعل است و در اعماق اقیانوس به شکار اسکوئید می پردازد، لویاتان یک شکارچی درنده بوده است.
کریستیان دی موزان، مدیر موزه تاریخ طبیعی در پاریس، می گوید لویاتان می توانسته آبزیان بزرگ مانند دلفین ها و حتی سایر نهنگ ها را شکار کند و این موجود نوعی هیولای دریاها بوده است. در همان زمان در همان آب ها یک هیولای دیگر هم وجود داشت که کوسه ای عظیم به طول 15 متر بود. ممکن است این دو به جان هم افتاده باشند.
محققان گمان می کنند که لویاتان قادر به شکار موجوداتی به بلندی 8 متر بوده است. لویاتان شکار خود را با آرواره های بزرگش می گرفته و به سرعت آن را با دندان های بزرگش تکه تکه می کرده است.
بی بی سی ادامه داد: جمجمه فسیل شده این نهنگ به طول سه متر توسط محققان در جنوب پرو پیدا شد. اولیویر لمبرت دانشجو و محقق در این زمینه گفته است که آخرین روز سفر بود که یکی از همکارانمان آمد و گفت فکر می کند چیز جالبی پیدا کرده است. رفتیم و آن را به ما نشان داد.
وی ادامه داد: متوجه شدیم که یک نهنگ خیلی بزرگ بوده و وقتی از نزدیک نگاهش کردیم، دیدیم که یک نهنگ اسپرم غول پیکر با دندان های عظیم است.
دندان های این موجود دو برابر دندان های نهنگ های اسپرم امروزی بود و روی هر دو آرواره بالا و پایینی قرار داشت. نهنگ اسپرم فقط روی آرواره پایینی دندان دارد.
لمبرت و همکارانش قبلا با کشف دندان های منفرد این موجود، وجود آن را حدس می زدند، اما اکنون با کشف جمجمه معلوم شده است که لویاتان نه افسانه ، بلکه یک واقعیت است.
این منبع خبری افزود: محققان دلیل انقراض این موجود کهن را نمی دانند. به گمان آنها ممکن است تغییر اکولوژی و محیط این موجود را وادار به تغییر عادات تغذیه کرده باشد. این امر ممکن است به نوبه خود باعث پیدایش نهنگ اسپرم که موجودی بسیار نرمخوتر است، شده باشد که البته بعدا با تغییر مجدد شرایط نهنگ قاتل جای لویاتان را گرفت.
نویسندگان این مقاله در مجله نیچر که همگی کارشناس نهنگ هستند، همچنین علاقه زیادی به رمان موبی دیک درباره یک نهنگ اسپرم سفید دارند.
آنها چنان مجذوب موبی دیک هستند که تصمیم گرفتند کشف خود را به هرمان ملویل نویسنده آن قصه اهدا کنند. آنها نام علمی لویاتان ملویلی را بر موجود کشف شده گذاشته اند.
صویر1522** ** 1506 شماره 122 ساعت 17:29 تمام