کاهش غلظت آلاینده ها و آلودگی هوا با الگوی چینی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/20 اجتماعی.چین.هوا.آلودگی پکن - چین به عنوان بزرگترین کشور در حال رشد و بزرگترین منتشرکننده گازهای گلخانه ای جهان طبیعتا با معضل جدی آلودگی آب و هوایی روبرو است.
به گزارش ایرنا ، برای رفع آلودگی ها چین نیز همانند بسیاری از کشورها رویکرد جدی در صرفه جویی انرژی داشته و برای مقابله با تحولات اقلیمی برنامه ریزی کرده و کوشیده است تا کارخانه های آلوده کننده اصلی را از شهرها خارج سازد.
البته چین بزرگترین منتشره کننده گازهای گلخانه ای درجهان است و به دلیل تحولات اقلیمی و گرم شدن زمین حتی بیشتر از آمریکا مورد سرزنش قرار گرفته است.
تلاش چین برای افزایش کارایی مصرف بهینه انرژی در سال های اخیر باعث شده است تا این کشور امکان جلوگیری از مصرف 490 میلیون تن ذغال سنگ را داشته و از انتشار یک میلیارد و 130 میلیون تن دی اکسید کربن در سال های 2006 تا 2009 میلادی جلوگیری کند.
با این حساب از لحاظ کمی، آلاینده های اصلی چین مجموعا در این مدت 10 درصد کاهش یافته است.
این نشان می دهد که کشور چین توجه ویژه ای به کاهش آلودگی هوا مبذول داشته است.
افزون بر این چین درصدد کاهش مصرف انرژی در واحد رشد تولید ناخالص داخلی است که این باعث شده است تا سال 2005 نزدیک به 20 درصد کاهش یابد و برای سال 2020 میلادی تا 40 الی 50 درصد کاهش خواهد یافت.
چین خود می گوید به اهداف تعیین شده کاهش آلودگی بین سال های 2006 تا 2010 میلادی دست یافته و مقدار انرژی مصرفی در هر 1500 دلار از رشد تولید ناخالص داخلی را که در حدود معادل 22/1 تن ذغال سنگ بوده به یک تن تقلیل یافته است.
با این وصف در زمینه کاهش آلاینده ها بر اساس سرانه درآمد هنوز چین فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد.
چین برنامه های پنجساله ای برای مقابله با آلودگی و کاستن آن بخصوص در زمینه کاهش دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای تدوین کرده است.
برای رسیدن به این هدف چین تاسیسات آلاینده و پر مصرف انرژی را در بخش های صنعتی مانند تولید برق ، فولادسازی و تولید ذغال سنگ جمع آوری کرده است.
در واقع چین موفق شده است به رشد سریعتر اقتصادی با مصرف کمتر انرژی برسد که این خودبه معنای کاهش آلودگی هواست و این را سازمان ملل و برخی از کشورهای توسعه یافته مورد تایید قرار داده اند.
چین به دنبال الگوهای پایدار توسعه اقتصادی است که یکی از کارکردهای اساسی آن مقابله با تحولات اقلیمی بین سال های 2011 تا 2015 میلادی است و دولت از هم اکنون کار بر روی انرژی با هدف صرفه جویی را آغاز کرده است.
با این احوال هنوز اعتقاد بر این است که خودرو و ذغال سنگ اصلی ترین آلوده کننده ها در چین هستند.
البته چین تدابیر محدودیت تردد خودروها را در شهرهای بزرگ مانند پکن پایتخت به صورت زوج و فرد و یا ممنوعیت تردد برای خودروها به صورت یک روز در هفته را به اجرا گذارده است.
از سوی دیگر صنعت خودروسازی چین بسیار با سرعت در حال توسعه است و بیشتر از 90 درصد از خودروهای در حال تردد در سطح شهرهای بزرگ خودروهای نو با مدل بالا هستند.
یکی دیگر از اقدامات دولت چین برای کاهش مصرف سوخت از سوی شهروندان افزایش بهای سوخت است و در حال حاضر یک لیتر بنزین در چین از یک دلار بیشتر است هرچند به دلیل بالا رفتن استانداردهای زندگی و ارایه وام های طویل المدت و ارزان شدن قیمت خودرو و تقاضای بالا هر روز بر شمار خودروها افزوده و از تعداد دوچرخه سواران کاسته می شود.
افزون بر این هر سال در چین خودروها باید معاینه شوند و اگر یک خودرو سه سال متوالی معاینه فنی نشود دیگر از رده خارج شده و براحتی اجازه تردد به آن در خیابان ها داده نخواهد شد.
خودروهای قدیمی در چین و بویژه شهر پکن هر شش ماه یکبار باید معاینه فنی شوند و درصورت خودداری صاحبان چنین خودروهایی ، وسیله نقلیه آنها بیمه نخواهد شد و به تبع آن مشکلات و مسائل دیگری گریبان رانندگان متخلف را خواهد گرفت.
استفاده از ذغال سنگ نیز در زمستان برای گرم کردن از اصلی ترین عوامل آلودگی در کنار خودروها محسوب می شود.
در زمستان ها اوضاع در شهرهای بزرگ بدتر می شود. شاخص آلودگی هوا به طور میانگین در پکن در این روزها به 199 رسیده است که از بدترین شاخصه ها محسوب می شود.
زمانی که این شاخص به زیر 50 برسد به معنای کیفیت عالی هوا است و بین 50 تا 100 هوای سالم را نشان می دهد اما وقتی از 100 بالاتر برود به معنای آلودگی است.
زمانی که این شاخص از 300 فراتر رود یعنی هوا بسیار آلوده و برای سلامت انسان مضر است. با این حساب وقتی شاخص هوا در برخی از مناطق مانند مرکز ورزش المپیک شهر پکن به 305 می رسد یعنی اینکه محیط زیست شهر آلوده و سلامت شهروندان در خطر است.
پکن برای گرمادهی زمستان به چهارمیلیون تن ذغال سنگ نیاز دارد و و هر تن ذغال سنگ استاندارد 207 تن دی اکسید کربن و هشت و نیم کیلوگرم دی اکسید سولفور تولید می کند لذا ذغال سنگ یکی از اصلی ترین آلوده کننده هاست.
برای این منظور مثلا در دوران المپیک مصرف ذغال سنگ کاهش یافت ، کارخانه های فولادسازی به خارج شهر انتقال یافت و تدابیر محدودکننده ترافیکی به اجرا گذاشته شد و نهایتا وضعیت آب و هوایی بهبود یافت و روزهای با آسمان آبی بیشتری در پکن نمایان شد.
این شهر قصد دارد با سرمایه گذاری 4 میلیارد و 500 میلیون دلار سامانه گرمادهی گاز نیز در پنج سال آینده ایجاد کند.
در سالهای اخیر ایجاد فضای سبز و توسعه آن از جمله اقدامات دولتمردان برای کاهش آلودگی هوا مد نظر بوده است . برای مثال با درختکاری های 10 سال گذشته نهایتا شهر پکن موفق شد توفان های شن را که از مغولستان داخلی و یا صحرای گبی وارد این شهر می شد را مهار کرده و از ورود هزاران تن خاک در سال به داخل شهر جلوگیری کند.
یکی از مزیت هایی که شهر پکن به لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوای دارد وزش باد در طول ایام هفته است که این پدیده خود به کاهش آلودگی در این شهر کمک کرده است. ضمن آنکه پکن از جمله مناطقی است که شاهد بارش باران نسبتا مطلوبی است.
تعطیلی کارخانه های آلوده کننده ، محدودیت در تردد خودروها ، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ، بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف عدم استفاده دارندگان خودروهای شخصی از وسیله نقلیه خود و ایجاد باران های مصنوعی از جمله اقدامات دولت برای بهبود هوای شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت چین است.
آمار نشان می دهد نزدیک به 68 درصد از روزهای سال 2009 میلادی در 655 شهر چین کیفیت هوا خوب و راضی کننده بوده است.
همچنین 63 درصد از فاضلاب های داخل مناطق شهری در یک سال گذشته تخلیه شده و 72 درصد از زباله های شهری بازیافت و یا از بین برده شده است.
بررسی ها نشان می دهد نزدیک به 78 درصد از جمعیت شهری چین از کیفیت هوای شهر و برنامه های حفاظت از محیط زیست راضی هستند.
اعلام شده است که 16 صنعت آلوده کننده اصلی مانند نیروگاه های برق حرارتی ، فولاد و سیمان باید سالانه اطلاعات خود را درباره انتشار آلودگی ، نحوه مدیریت بر کارخانه و تاثیر آن بر محیط زیست منتشر کنند.
در غیر این صورت مجازات ، جریمه و تعطیلی از تبعات آن خواهد بود و اگر آلودگی جدی باشد مجازات ها شدیدتر خواهد بود ضمن آنکه موارد جریمه و یا تعطیلی باید به اطلاع سرمایه گذاران شرکت ها و کارخانه های متخلف برسد.
آساق ** 275 ** 2100 ** 1064 شماره 097 ساعت 13:06 تمام