آخرین نگاشته های مسیحیان لبنان در وصف امیرالمومنین (ع) ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/23 سیاسی.ع.ع بیروت - چندی پیش و در آستانه عید غدیر، بیروت شاهد همایشی پیرامون اعجاز ادبی و معنوی امیرالمومنین (ع) درنهج البلاغه بود که مشروح مقالات علمی ارائه شده توسط دانشمندان مسیحی در آن همایش اخیرا توسط رایزنی فرهنگی ایران منتشر شده است، که مهمترین بخشهای آن در پی می آید.
ویکتور الکک استاد دانشگاه لبنان با محور قرار دادن کلام امیرالمومنین (ع) در عهدنامه شان به مالک اشتر در مورد مسلمانان و مسیحیان مصر که فرمودند -اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق < این بحث ا مطرح کرد که امام علی (ع) موسس مکتب انسانیت در جهان است .
وی با طرح آنچه در مورد پایه گذاری مفاهیم عدالت، آزادی و برادری در انقلاب فرانسه و تثبیت این مفاهیم دراروپا از قرن 16 تا قرن 18 میلادی و نقش اندیشمندانی همچون روسو، مونتسکیو و دیگران گفته می شود با بیان کلماتی گزیده از امام علی (ع) در نهج البلاغه پیرامون حضرت موسی (ع)، حضرت داوود(ع)، حضرت عیسی (ع) و آنچه در عهدنامه مالک اشتر آمده، نتیجه گرفت امام علی (ع) قرن ها پیش از انقلاب فرانسه مکتب انسانیت را پایه گذاری کرده است که در آن حقوق انسان و عدالت تامین می شود.
الکک با بررسی لغوی کلمه -نظیر< در سخن امام علی (ع) گفت نظیر به معنای مشابه نیست بلکه به معنای مانند و مثل است یعنی رعایت مساوات در حقوق اجتماعی.
وی در ادامه بحث خود به نتیجه رسیدن گفتگوی اسلامی و مسیحی در ایران با طرف های مسیحی از جمله واتیکان بر خلاف کشورهای عربی که این گفتگو به نتیجه نرسیده است، ناشی از وجود چنین دیدگاهی دانست.
** تشابهات امام علی (ع) و حضرت مسیح(ع) جوزف هاشم دیگر چهره دانشگاهی لبنان و وزیر سابق دولت با بحث در مورد منبع مشترک و الهی ادیان و اصول و مبانی عامه مشترک پیرامون توحید و عبادت خدای واحد و قیامت و وحی و سایر امور مشترک، تاکید کرد: آنچه سبب حقیقی ایجاد مشکلات میان اتباع ادیان الهی است نه بین ادیان بلکه بین انسان ها می باشد.
وی تاکید کرد: اگر جهل به متون دینی یا برداشت اشتباه و یا گرایشات تعصب آلود و تنگ نظری، معانی همزیستی ادیان را دچار مشکل و مشوه کرده است، اما نهج البلاغه امام علی بن ابی طالب (ع) پدید آمده است تا محور نورانی گردهم آمدن دینی و بلکه توحید در دایره زندگی اجتماع بشری باشد.
جوزف هاشم با ذکر مواردی از تشابه امام علی (ع) و حضرت مسیح(ع) از نظر زندگی و دیدگاهشان به دنیا و تعامل با دیگران اظهار داشت تشابه میان امام علی (ع) حضرت مسیح(ع) نه فقط در شیوه زندگی، زهد، کم خواهی و اکتفا به کمترین ما یحتاج،بلکه همچنین در مسلک روحی و زمانی، تعالیم انسانی و آسمانی و نظرشان به آسمان و اهل آسمان و دنیا و اهل دنیا می باشد.
**امام علی (ع) در دیرهای مسیحیان محبوب بود ادمون رزق با ارائه تعبیری ادبی و متنی بلاغی به توصیف شخصیت امام علی (ع) و چگونگی آشنایی وی با شخصیت ایشان از کودکی پرداخت.
وی در مرحله اول شخصیت امام علی (ع) را از خلال راهبان مسیحی درک کرده است که او را امیر مومنان، صبور، مجاهد، باعزم، برخوردار از شخصیت قوی، باوقار، باابهت، ولی، باوفا و مورد ظلم قرار گرفته تعریف می کنند. به گونه ای که امام علی (ع) تا حدی در دیرهای مسیحیان محبوب بود که انگار یکی از برپاکنندگان دیر و یکی از پدران یا برادران ساکن دیر می باشد که خود را نذر حق و شهود و شهادت کرده اند .
ادمون رزق ادامه داد: شخصیت امام علی (ع) شایسته است که شناخته شود و سخنانش حفظ و نقل شود و برای مسالمت میان امت ها و نزدیک شدن اهل ایمان به یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: نهج البلاغه راهنمایی عملی است برای عبادت خالق واحد.
نشانه امام علی (ع) در آن است که دانش رفتار اخلاقی را پدید آورد که تمامی ادیان در آن اشتراک دارند و برای انسان در هر زمان و مکانی مناسب است.
** امام علی (ع) شخصیتی جهانی با اندیشه ای جهانی جورج زکی الحاج هم امام علی (ع) را شخصیتی جهانی با اندیشه ای جهانی و شخصیتی بارز در تاریخ اسلام عموما و تاریخ عرب خصوصا برشمرد که آثار غیر قابل انکار خود را بر صفحات تاریخ انسان برجا گذاشته است.
وی در ادامه افزود: اگر بپذیریم که تمدن انسانی عبارت از کارکرد ارتباط میان ملت ها می باشد و اگر بپذیریم که ملت ها، زندگی، ادامه حیات و ثبات خود را مدیون روند تمدنی مبتنی بر اندیشه و آگاهی بشری و عقلی هستند که بر مسیر زندگی انسان از ابتدا حاکم بوده آ ن گاه ارزش کتاب نهج البلاغه و ارزش امام علی (ع) را درک خواهیم کرده است ؟ نهج البلاغه از معدود کتاب هایی است که شعله ارزش های انسانی را روشن نگاه می دارد و به برپایی جامعه ارزشی بوسیله انسان ارزشی فرا می خواند.
الحاج سپس با پرداختن به موضوعات مختلف نهج البلاغه در فقه، شجاعت، کرم، گشاده دستی، مساوات، حق فقیر در ثروت اغنیا، امام علی (ع) را پایه گذار تئوری جامعه به تعبیر امروزه -سوسیالیستی < البته با ویژگی های خاص خود برشمرد که عدالت و مساوات جزو ساختار آن است.
وی دیدگاه امام علی (ع) در مورد مال ثروتمندان و گرسنگی فقرا که فرمودند - ان الله فرض فی اموال الاغنیاء اقوات الفقراء فما جاع فقیر الا بما متع به غنی < را پایه گذار مبدا مساوات و عدالت اجتماعی دانست و افزود: اگر دنیا به توصیه امام علی (ع) عمل می کرد، فقیری که در خیابان بخوابد نمی ماند و در خبرها نمی آمد نیمی از ساکنین کره زمین زیر خط فقر زندگی می کنند.
وی در ادامه سخنان امام علی (ع) و حضرت مسیح(ع) در این زمینه و همچنین در زمینه دوستی صادقانه، رافت و گذشت، دفاع از مظلوم و جهاد را آورده و به مشابهت خصوصیات امام علی (ع) و حضرت مسیح پرداخت و در پایان تاکید کرد: سخنان امام علی (ع) قانون اساسی زندگی است که ای کاش در این دنیا محقق شود **نهج البلاغه در برگیرنده اصول و نظامات اخلاقی، انسانی فواد الترک هم در سخنان خود ابتدا این موضوع را یادآور شد که مفاهیم و معانی حاکم و حکومت در زمان امام علی (ع) با مفاهیم و معانی حاکم و حکومت در قرن بیست و یکم که برخوردار از قانون اساسی و مجلس شورا و مجلس سنا، انتخابات و اقلیت و اکثریت و تفکیک قوا و امثالهم می باشد متفاوت است.
وی گفت: در زمان امام (ع) حاکم و حکومت و حاکمیت واحد هستند. او والی وسلطان دارای صلاحیت مطلق است. اگر او صالح باشد امور کشور به خیر و صلاح خواهد بود و اگر شریف باشد ملت شرف خواهد یافت.
اینجاست که اهمیت بیان ضوابط حاکم و حکومت توسط امام علی (ع) مشخص می شود.
ویژگی های حاکم در هیبت، وقار، اندیشه، عدالت، اراده، قاطعیت، سخن و کردار، زهد و تقوا، انتخاب دستیاران و . . . برنامه حکومتی او و روش حکومت داری و آینده نگری او به منافع مردم و امت را تشکیل می دهد.
الترک در ادامه افزود: در راس ویژگی های حاکم از نظر امام علی (ع) تقوا و پشت کردن به دنیا قرار دارد و دائما به آن توصیه می کرد.
وی افزود: خطبه ها، نامه ها و سخنان امام علی (ع) همگی موصوف به عظمت، والایی، ارشاد، نصیحت و هدایت می باشند که به برپایی دولت فاضله منتهی می شود.
الترک سپس با بیان گزیده هایی از کلمات امام علی (ع) افزود: نهج البلاغه در برگیرنده اصول و نظامات اخلاقی، انسانی، اجتماعی و اقتصادیی است که حاکم باید حکومتش را بر آنها بنا سازد و خاستگاه این مطلب آن است که دولت صالح مرتبط با حاکم شریف، پاک دست، فهیم، با اخلاق، توانمند و شجاع است .
خاور1415**1030** شماره 104 ساعت 14:16 تمام