اعتصاب رانندگان ذخیره سوخت پمپ بنزینهای آفریقای جنوبی را تمام کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/28 اقتصاد.اعتصاب و تظاهرات کارگری.بحران سوخت رسانی.آفریقای جنوبی پرتوریا - اعتصاب دو هفته ای و تظاهرات چهار روزه کارگران بخش حمل و نقل عمومی و رانندگان خودروهای سنگین آفریقای جنوبی موجب شد سوخت مخازن اغلب پمپ بنزین های این کشور تمام شود.
کامیون داران آفریقای جنوبی پس از دو هفته اعتصاب سراسری دیروز برای سومین روز متوالی در کلانشهر ژوهانسبورگ پایتخت این کشور جمع شدند و برای افزایش حقوق و دستمزدهای خود تظاهرات کردند که البته در جریان این تظاهرات بارها با مدیران و کارفرمایان حاضر و نیز با پلیس درگیر شدند.
آنها که تعدادشان به 20هزار نفر می رسید؟ مسیر 10 کیلومتری پل بزرگ راه نلسون ماندلا در مرکز این شهر با سردادن شعارهای ضد دولتی طی نمودند تا اینکه امروز در نخستین مرحله با فلج کردن بخش خدمات سوخت رسانی کشور توانستند بر میزان چانه زنی خود با کافرمایان بیافزایند.
زیرا این دسته از کامیون داران و رانندگان تانکرهای سوخت علاوه بر ژوهانسبورگ، در شهرهای بزرگ و نیز برخی شهرهای کوچک کشور نیز همراه با کارگران بخش حمل و نقل عمومی در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزدها دست به اعتصاب زدند و با انجام مذاکرات سعی کردند به خواسته های خود دست یابند.
اما از آنجایی که دولت در طول اعتصابات هیچ وقعی به خواسته های آنها نگذاشت و در واقع مذاکرات با مدیران آنان به شکست اتجامید، آنها از سه روز گذشته تظاهرات عمومی را آغاز کردند تا از این طریق بتوانند با مختل کردن سیستم حمل و نقل، عملیات ریلی، خطوط لوله ؟ بنادر، پایانه های مسافربری و باربری کشور مسوولان خود را به زانو در آوردند.
این دسته از کارگران در قالب اتحادیه های کارگری خود خواستار 15درصد افزایش حقوق هستند به گونه ای که این میزان افزایش در دو مرحله 5/7 درصدی طی دو سال محقق شود.
آنان همچنین خواهان دریافت یارانه مسکن هستند تا بتوانند از پس افزایش قیمت ها کالاها و خدمات عمومی به ویژه پس از مسابقات جام جهانی فوتبال در کشورشان برآیند و نیز از دولت می خواهند به دلیل سختی کار از میزان ساعت کارشان طی دو سال آینده بکاهد.
اتحادیه کارگران ائتلافی و حمل و نقل آفریقای جنوبی (ساتاو- Satawu( دوشنبه این هفته اعلام کرده بود که بیشتر از 20 هزار کارگر عضو این اتحادیه برای مدت نامحدودی اعتصاب خواهند کرد.
ولی اتحادیه صنفی ائتلافی و حمل و نقل متحد (یوتاتو - Utatu( نیز از اعضای خود خواسته است در صورت برآورده نشدن خواسته اتحادیه کارگری اعتصاب و تظاهرات ادامه یابد و آنان به اعتصابات می پیوندند.
گفتنی است که 85 درصد کارکنان بخش حمل و نقل آفریقای جنوبی که 54 هزار نیروی کار کشور را شامل می شوند عضو این دو اتحادیه صنفی هستند.
در هر حال تلاش این دسته از کارگران امروز به نتیجه نشست چرا که با بحرانی که در بخش سوخت رسانی کشور ایجاد کردند کارفرمایان آنها پرچم مذاکره بالا گرفته و با دعوت نمایندگان آنها برای انجام دور جدید مذاکرات، قصد دارند با دادن امتیازهای بیشتر به نوعی آنها را وادار به مصالحه کنند.
امروز حتی شخص وزیران حمل و نقل و انرژی کشور و برخی دیگر از مقامات با حضور در جمع راننده های تظاهرکننده سعی کردند با رفتاری همدلانه از آنها بخواهند از اعتصاب و اعتراض های خود دست بکشند.
نشانه ها حاکی است دولت چاره ای جز تسلیم در برابر خواست معترضین ندارد و شاید تا ساعاتی دیگر و حداکثر تا فردا آنها را به سرکارهایشان بازگرداند خاورم **1378** شماره 120 ساعت 17:58 تمام