گرگان - براساس مطالعات علمي انجام شده توسط مركز تحقيقات گوارش و كبد استان گلستان، مصرف مداوم گوشت هاي قرمز و فرآوري شده خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهد.

به گزارش ایرنا، مركز تحقیقات گوارش و كبد استان گلستان روز یكشنبه اعلام كرد: براساس یك طرح مطالعاتی، رژیم غذایی زنان و مردان بسیاری برای سال ها مورد بازبینی قرارگرفت و نشان داد كه خطر ابتلا به دیابت در افرادی كه مصرف مداوم گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده نظیر همبرگر را دارند، افزایش می یابد.

در این خصوص شواهد مطالعه حاكی از آن بود كه مصرف روزانه 50 گرم از گوشت های فرآوری شده نظیر همبرگر و سوسیس می تواند شانس ابتلا به دیابت را تا 51 درصد افزایش دهد.

همچنین محققان تخمین زدند كه مصرف روزانه 100 گرم گوشت قرمز فرآوری نشده با 19 درصد افزایش ریسك بیماری دیابت نوع 2 همراه است.

دانشمندان مشاهده كردند كه جایگزین نمودن یك واحد گوشت قرمز روزانه با موارد به ترتیب غلات كامل، مغزها و لبنیات كم چرب، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را به ترتیب به میزان 23 درصد، 21 درصد و 17 درصد كاهش داده است.

بر اساس این طرح مطالعاتی محققان همچنین توصیه می كنند كه باید در منابع پروتئینی روزانه تجدید نظر شده و استفاده از منابع پروتئینی سالم نظیر' ماهی، مغزها، حبوبات و ماكیان ' جایگزین مصرف روزانه گوشت قرمز شود.

601/508