تهران - سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد: اين شورا در بررسي صلاحيت ها تحت فشار نبوده و معيار تعيين صلاحيت افراد قانون بوده است.

به گزارش خبرنگاران سیاسی ایرنا 'عباسعلی كدخدایی' این سخنان را امروز (پنج شنبه) در نشستی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به میزبانی هتل لاله تهران مطرح كرد.

وی در این نشست خبری گزارشی از اقدامات نظارتی شورای نگهبان در روند 70 روزه مراحل اجرایی انتخابات مجلس نهم از ثبت نام تا بررسی صلاحیت ها را ارایه كرد.

خبرنگاری در این نشست از سخنگوی شورای نگهبان پرسید: شنیده ها حاكی از آن است كه برخی نامزدها با تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند، آیا این موضوع صحت دارد؟

كدخدایی در پاسخ گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها براساس قانون عمل كرد و قانون معیار تعیین صلاحیت افراد بود.

وی افزود: در بررسی صلاحیت ها رفتار افراد بر اساس قانون انتخابات سنجیده شد و نهایتا نظر شورای نگهبان درباره آنها اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاكید كرد كه این شورا نظری نسبت به جناح ها نداشته و هیچ توصیه ای را نپذیرفته و به تحت فشار نبوده است.



** نظارت خارجی بر انتخابات توهین به شعور یك ملت است

كدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار لبنان كه پرسید چرا در انتخابات ایران ناظران خارجی حضور ندارند، گفت: بحث نظارت خارجی برای مناطق و سرزمین هایی است كه تعیین سرنوشت مردم دست خودشان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ملت ایران بیش از سی سال قبل با پیروزی انقلاب اسلامی، سرنوشت خود را رقم زد و اجازه دخالت به دیگر نهادها را نداد ، مطالبی مانند نظارت خارجی توهین به شعور مردم است.

وی در ادامه تصریح كرد: شورای نگهبان می تواند در هر نقطه دیگر جهان تجربه خود را در اختیار سازمان های بین المللی قرار دهد.



** گزارش 70 روز فعالیت دستگاه نظارت بر انتخابات

كدخدایی در گزارشی از 70 روز فعالیت دستگاه نظارت بر انتخابات مجلس نهم گفت: پس از آغاز ثبت نام داوطلبان، هیات های اجرایی كار خود را در بررسی صلاحیت ها انجام دادند، سپس این بررسی ها برای تجدیدنظر به هیات های استانی ارجاع شد و این هیات ها با درنظر گرفتن آرا و نظرات هیات های اجرایی ارزیابی خود را اعلام كردند.

وی افزود: پس از این مرحله رسیدگی به اعتراضات و شكایات داوطلبان در هیات مركزی نظارت و همچنین شورای نگهبان آغاز شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا فرصت 20 روزه برای بررسی صلاحیت و شكایت ها داشت و ممكن بود در این مقطع صلاحیت افرادی كه در مراحل قبل تایید شده بودند، رد شود.

كدخدایی با بیان اینكه پس از این 20 روزه ، شورای نگهبان فرصت 10 روزه ای برای ارایه شكایات داوطلبان به آنان داد، افزود: در ادامه اسامی افرادی كه صلاحیتشان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت به وزارت كشور و سپس به فرمانداری ها اعلام و پس از آن به داوطلبان ارایه شد .



**3467؛ آمار تایید صلاحیت شدگان

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری اینكه پنج هزار و 382 نفر برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام كرده بودند، افزود: اسامی چهار هزار و 876 نفر پس از بررسی صلاحیت آنان در هیات های اجرایی و با كسر نام افرادی كه انصراف دادند به شورای نگهبان ارسال شد و در نهایت این شورا صلاحیت سه هزار و 467 نفر را مورد تایید قرار داد.

كدخدایی اعلام كرد قاعدتا پس از تایید صلاحیت ها نیز عده ای به دلیل مشكلات خود انصراف خواهند داد.

وی با بیان اینكه 70 درصد افرادی كه اسامی آنان به شورای نگهبان ارسال شد ، صلاحیتشان تایید شده است، گفت: كمتر از 23 درصد افراد، صلاحیتشان تایید نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار امیدواری كرد در روز 12 اسفند شاهد انتخابات پرشور و با مشاركت گسترده مردم باشیم.



** حضور همه اقشار از جمله زنان در میدان رقابت

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار یك رسانه خارجی از سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور زنان در رقابت انتخاباتی و دستیابی آنها به كرسی های مجلس نهم سوال كرد.

كدخدایی در پاسخ گفت: از همه اقشار در انتخابات مجلس نهم حضور داشتند و به همین منظور ثبت نام كردند.

وی افزود: حضور جوانان و زنان در میان ثبت نام كنندگان چشمگیر بود و قانون منعی برای حضور آنان در انتخابات در نظر نگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد كه در ایران اسلامی بر اساس قانون نسبت به حضور همه اقشار در مجلس نگاه یكسانی وجود دارد.

وی تاكید كرد: هیچ منعی برای ثبت نام زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و تعداد ثبت نام كنندگان زن نسبت به ادوار گذشته بیشتر است.

كدخدایی خطاب به این خبرنگار خارجی یادآور شد: هر كسی كه در حوزه های انتخابیه رای لازم را داشته باشد در مجلس حضور می یابد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تعداد قابل توجه نماینده زن در مجلس كنونی اظهار داشت: تعداد حضور زنان در مجلس بستگی به انتخابات دارد و اگر مردم به همه بانوانی كه نامزد انتخابات هستند رای دهند هیچ منعی قانونی برای حضور آنان در مجلس وجود ندارد و ممكن است كه اكثریت نیز از بانوان باشند.



** توصیه به رسانه های خارجی

كدخدایی در ادامه از نمایندگان رسانه های خارجی حاضر در این نشست خبری خواست كه فردا در حوزه های انتخابیه حضور یابند و حضور پرشور مردم ایران را منعكس كنند.

وی همچنین گفت: از رسانه های خارجی انتظار داریم واقعیات را به گوش جهانیان برسانند.



** انتخابات فردا پرشورتر از ادوار گذشته مجلس خواهد بود

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری با تاكید بر اینكه ان شاء الله انتخابات فردا پرشور خواهد بود، گفت: فردا انتخاباتی پرشورتر از ادوار گذشته مجلس خواهیم داشت.

كدخدایی افزود: حضور مردم فردا چشمگیر خواهد بود و مجلس نهم با پشتوانه بهتر كار خود را آغاز خواهد كرد.



** بررسی صلاحیت ها امری مردمی است

خبرنگار دیگری در مورد نظارت های مردمی بر انتخابات سوال كرد. سخنگوی شورای نگهبان نیز پاسخ داد: هیات های اجرایی و نظارت كه كار بررسی صلاحیت ها را برعهده دارند هیات های مردم محور هستند.

وی با بیان اینكه هیات های اجرایی متشكل از معتمدین از بین مردم محلی، اقشار مختلف، مردم كوچه و بازار و صاحبان مشاغل مختلف از جمله زن، مرد، پیر و جوان هستند توضیح داد: برای بررسی صلاحیت ها، هیات های نظارت شورای نگهبان از بین افراد مورد اعتماد در استان ها، شهرستان ها و بخش ها انتخاب می شوند و هیچگونه ارتباط رسمی و استخدامی با شورای نگهبان ندارند.

كدخدایی تاكید كرد كه كار بررسی صلاحیت ها تا مرحله رسیدگی در شورای نگهبان امری مردمی و براساس نظرات معتمدین مردم در حوزه های انتخابیه است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در از فعالیت صدا و سیما در انتخابات انتقاداتی داشت، اظهارداشت: اگر بخواهیم انصاف را رعایت كنیم باید بگوییم كه دوستان در صدا و سیما تلاش كردند نظر مردم را رعایت و بر شور و مشاركت بیفزایند كه این تلاش قابل توجه بود.

وی گفت: باید از همه دست اندركاران رسانه ملی و در بخش های مختلف رسانه های صوتی و تصویری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی كنم.



**پرونده تایید صلاحیت شورای نگهبان دیروز بسته شد

سخنگوی شورای نگهبان در مورد تعداد دیگری از داوطلبان كه روز گذشته تایید صلاحیت شدند، گفت: در بررسی صلاحیت ها حقوق مردم، حق شهروندی و داوطلبان مورد توجه است و اگر مستندات جدیدی تا زمان برگزاری انتخابات برای تایید افراد به دست آید، اعضای شورای نگهبان خود را ملزم می داند برای احقاق حق داوطلبان اقدام كنند.

وی یادآور شد كه قانون زمان مشخصی برای اعلام نظر نهایی شورای نگهبان تعیین كرده است.

كدخدایی با اشاره به اینكه 10 نفر از داوطلبان رد صلاحیت شده در روزهای اخیر مدارك جدیدی به شورا ارایه كرده بودند گفت: تا بعدازظهر دیروز صلاحیت آنها تایید شد.

وی گفت: پرونده بررسی صلاحیت ها از دیروز بسته شد و اگر افرادی اعلام می كنند كه ما در صدد اخذ نظر تایید شورای نگبهان هستیم صحت ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاكید كرد كه این شورا بر اساس معیارهای قانونی اظهار نظر می كند و به جناح ها و وابستگی های سیاسی افراد كه در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی فعالیت می كنند، نگاهی ندارد و آنچه معیار و ملاك شورای نگبهان است رفتار داوطلبان است كه باید منطبق با شرایط مندرج در مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات باشد.



**چند نماینده رد صلاحیت شده با پرونده تخلف اخیر بانكی ارتباط داشتند؟

در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره تایید صلاحیت نشدن عده ای از نمایندگان مجلس هشتم و ارتباط احتمالی آنها با تخلف اخیر بانكی سوال كرد كه كدخدایی پاسخ داد: تعداد نماینده هایی كه صلاحیتشان تایید نشده، 30 نفر بودند كه حدود 2-3 نفر از آنان با پرونده اختلاس اخیر مرتبط بودند اما بقیه در حال حاضر صلاحیت های لازم را برای مجلس نهم نداشتند.

وی نتایج بررسی صلاحیت ها را اختصاص به همان دوره مجلس دانست و گفت كه بررسی صلاحیت ها روند خاصی برای ورود افراد به یك دوره خاص مجلس دارد.



**بررسی صلاحیت ها بر اساس ماده 28 و 30 قانون انتخابات مجلس

'معیار رد صلاحیت نمایندگان چیست؟' سوال دیگری بود كه در این نشست خبری مطرح شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: در ماده 28 قانون انتخابات مجلس شرایطی همچون مدرك تحصیلی، شرط استحقاقی، سن كافی و التزام به قانون ذكر شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ماده 30 قانون انتخابات مواردی در مورد محكومیت مالی، انجام اعمال خلاف احكام شرع و یا اقدام علیه جمهوری اسلامی ذكر شده است كه بررسی صلاحیت ها بر اساس آن انجام می شود.

كدخدایی تصریح كرد كه آنچه نسبت به داوطلبان انجام شده منطبق با قانون انتخابات بوده است.



**هیچ منعی برای دریافت شكایت از هیچكس وجود ندارد

كدخدایی در مورد تخلفات تبلیغاتی نامزدها و هواداران آنها كه ممكن است در روز انتخابات و در اطراف شعب اخذ رای صورت گیرد نیز گفت: تخلفات بر سر صندوق ها و حین رای گیری به روش های گوناگون به شورای نگهبان منتقل می شود و ناظران و بازرسان آن را دریافت می كنند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: بعد از روز اخذ رای به مدت 7 روز كسانی كه اعتراض یا شكایت داشته باشند می توانند شكایت خود را به شورای نگهبان، هیات های نظارت یا فرمانداری ها منتقل كنند.

كدخدایی خاطرنشان كرد كه هیچ منعی برای دریافت شكایت از هیچكس در امر انتخابات وجود ندارد.



**شورای نگهبان نمی تواند آماری از حضور جناح ها و گروه ها ارایه دهد

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری كه آمار تفكیكی و آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات را جویا شد، تاكید كرد: بررسی شورا بر اساس جناح و گروه نیست بلكه طبق رفتار شخصی است به همین دلیل شاید نتوان آمار دقیقی از جناح ها و گروه ها ارایه كرد و شاید در فرصتی دیگر دوستان در سایر نهادها اعلام كنند.

كدخدایی اظهار داشت: آنچه ملاك ما بوده، رفتار افراد است و هیچ تفاوتی ندارد كه فرد به كدام جناح و گروه سیاسی وابستگی یا عضویت دارد و چنانچه نتوانند بر اساس قانون فعالیت كنند منع حضور در انتخابات دارند؛ در غیر این صورت منع قانونی وجود ندارد.



**انتخابات رایانه ای در 14 حوزه آزمایشی است

سخنگوی شورای نگهبان انتخابات رایانه ای این دوره را آزمایشی ذكر كرد و افزود: از 207 حوزه در 14 حوزه انتخابات به صورت آزمایشی و رایانه ای برگزار می شود كه پیش بینی شده تا روش های متعارف و جاری هم در كنار روش الكترونیك باشد كه اگر مشكلی به وجود آمد بتوان با روش های جاری و متعارف عمل كرد.

كدخدایی اضافه كرد: زمان اعلام نتایج مربوط به وزارت كشور است و هنگامی كه نتایج حاصل شود اعلام خواهد شد.

به گفته وی، نتیجه صحت برگزاری انتخابات در حوزه ها توسط شورای نگهبان تا پایان سال در مورد حوزه هایی كه انتخاباتشان به دوره دوم نرسد اعلام می شود.

سیام**9121**9185**9012**7378**2026