اردبيل – فرمانده نيروي انتظامي استان اردبيل گفت : پليس به هيچ وجه مخالف شادي و انجام تفريح از سوي مردم نيست بلكه با هرگونه ايجاد مزاحمت براي ديگران ، بي نظمي و كارهاي خسارتبار مخالف است.

سردار ' علی روستایی ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شاد بودن و انجام تفریح ، لازمه زندگی پیچیده و ماشینی امروز است و بعضی از مناسبتهای سنتی و آداب رسوم ما ایرانیان فرصت خوبی برای ایجاد فضای نشاط و شاداب در جامعه به ویژه برای جوانان است.

وی با اشاره به در پیش بودن آیین چهارشنبه سوری خاطرنشان كرد كه این مراسم سنتی با تاسف از حدود نیم قرن قبل با به بازار آمدن انواع ترقه ها و مواد محترقه خطرناك به جای آنكه زمینه شادی و سرور مردم سرزمین باستانی ایران را فراهم كند به لحاظ فرصت طلبی عده ای افراد سودجو و نیز ناآگاهی بعضی از جوانان و نوجوانان كه به اقتضای سنشان دارای هیجان و انرژی زیادی هستند به یكی از روزهای پرخطر برای خانواده ها تبدیل شده است.

او ادامه داد : علاوه بر صدمات جانی و خسارات مالی كه به واسطه استفاده از ترقه های غیر مجاز و خطرآفرین در چنین روزهایی برای عده ای به بار می آیند استفاده از چنین ترقه هایی كه اغلب دارای صداهای گوشخراش و مهیب هستند آرامش و آسایش را از خانواده ها ، رهگذران و اصناف و سایر مكانهای جامعه می گیرد.

سردار ' روستایی ' با اشاره به اینكه پلیس و ماموران نیروی انتظامی در روز چهارشنبه سوری با هرگونه تجمع و افروختن آتش در سطح خیابانهای اصلی ، خرید ، فروش و استفاده از ترقه های دست ساز و كارخانه ساز و یا مواد محترقه غیرمجاز خطرآفرین برخورد خواهد كرد در عین حال یادآوری كرد كه خانواده ها می توانند در حیاط منازل خودشان و یا در كوچه ها و مقابل درب منزلشان به شكل خانوادگی با استفاده از انواع ترقه های بی خطر و مجاز به شادی بپردازند.

وی تصریح كرد : افرادی كه در چهارشنبه سوری و یا سایر روزهای عید نوروز با استفاده از وسایل آتش بازی و مواد انفجاری و ترقه های خطرناك سبب ایجاد خسارت و یا مزاحمت برای دیگران شوند و یا در خیابانها به بهانه شادی موجبات بی نظمی و سلب آسایش مردم را فراهم نمایند دستگیر و دست كم تا روز 15 فروردین ماه سال آینده آزاد نخواهند شد.

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل خطرهای استفاده از ترقه ها و مواد آتشزای غیرمجاز را به مردم به ویژه نوجوانان و جوانان گوشزد كرد و افزود همگان در رسانه های گروهی شاهد هستیم كه چه آسیبهای رقت باری همه ساله بر اثر استفاده از این مواد خطرناك برای افراد وارد می شوند.

وی خاطرنشان كرد كه در چند روز گذشته بیش از یك میلیون عدد انواع ترقه و مواد محترقه خطرناك و غیر مجاز توسط ماموران نیروی انتظامی در نقاط گوناگون استان اردبیل كشف و ضبط شده اند.

وی با اشاره به اینكه در چهارشنبه پایانی و در روزهای عید نوروز پارسال به لحاظ توجه مردم شریف استان اردبیل به توصیه ها و هشدارهای ایمنی و همكاری آنان با پلیس هیچ اتفاق مهمی در شهرها ، بخشها و روستاهای استان اردبیل روی نداد ابراز امیدواری كرد كه روزهای پیش رو نیز بدون هیچ حادثه و اتفاق تلخی در این استان باشند.

وی یادآوری كرد كه تمام پرسنل پلیس و نیروی انتظامی در واقع آرامش و آسایش و شادمانی مردم به ویژه در مناسبت های خوش سال مانند عید نوروز را در انجام وظایف خودشان مد نظر دارند.

592