سنندج -غار تاريخي و زيباي كرفتو در كردستان ،آينه اي تمام نما از زندگي با درايت گذشتگان در شرايط سخت است.

به گزارش ایرنا ،در بازدید از غار تاریخی كرفتو ،چگونگی زیستن بشر در هزاران سال پیش در ذهن انسان مجسم می شود.

به درستی معلوم نیست انسان‌ها از چه زمانی غار را به عنوان سر پناه طبیعی برای خود انتخاب كردند اما بدون شك آنها توانستند هوشمندانه شرایط بهتر زیستن را متناسب با امكانات و شرایط محیطی فراهم كنند.

اگر چه در ادوار بسیار دورتر از دوران غارنشینی هم اقوامی بودند كه به دلایل مختلف، تداوم زیستن در غار را انتخاب كردند، اما هیچ گاه نوآوری و خلاقیت را از روند زندگی حذف نكردند و در غارها نیز به فرآیند زیستن تنوع می بخشیدند.

غار كرفتو در استان كردستان آیینه‌ای از تدبیر و هنر نیاكانمان برای زیستن در شرایط سخت و نماد عینی تطبیق نیاز انسان با بضاعت طبیعت است.

اماكن طبیعی و ابنیه‌های باستانی همواره در جدول برنامه ریزی اهداف سفر گردشگران به ویژه در تعطیلات نوروز جایگاهی خاص دارد و غار كرفتو به سبب تركیب زیبایی‌های طبیعت و آثار فوق‌العاده عمرانی بشر در گذشته‌های خیلی دور مقصدی در جدول برنامه‌ها است.

كردستان به دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یكی از استان‌های كهن كشور پهناور ایران محسوب می‌شود كه وجود آثار باستانی، سكونتگاههای طبیعی در دل صخره‌های سنگی شاهدی بر این مدعا است.

كرفتو اثر طبیعی و باستانی در صخره‌ای مرتفع دردل كوه است كه در حدود ‎67 كیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با احتساب همین مسافت تقریبی در شرق شهر باستانی سقز واقع است.

موقعیت غار و صخره‌های مرتفع پیرامون آن از جنوب در میان روستای مسعود آباد دیواندره، از غرب به روستای میر سعید سقز، از شمال به روستاهای علی آباد و نخود دره تكاب و شرق و جنوب شرقی نیز محاط به روستای یوزباش كندی است.

دسترسی به غار كرفتو از سه طریق مسیر شهر دیواندره و سه راهی تكاب گور بابا علی، سقز مسیر روستای صاحب به میرسعید و از طریق تكاب جاده روستای علی آباد امكان پذیر است.

بر اساس یافته‌های زمین شناسی كرفتو در دوران مزوزوییك زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است.

غار كرفتو از غارهای آهكی است كه در ادوار مختلف جهت استفاده و سكونت انسان تغییر حالت داده و با معماری صخره‌ای در چهار طبقه، در دل كوه حفر شده است.

مستشرقین و محققین بسیاری از جمله دمرگان، راولینسون، كرپورتر، خانیكف و فون گال از غار كرفتو بازدید و نقشه‌هایی از آن تهیه و ارایه نموده اند.

كرپورتر نقشه غار را تهیه كرد،استین آن را تكمیل و فون گال آن را تصحیح كرد.

در مقالات منتشر شده توسط مستشرقین، به دلیل وجود كتیبه‌ای یونانی بر سردر یكی از اتاق‌های طبقه سوم كه در آن از الهه هراكلس نامبرده شده به عنوان معبد هراكلس یاد شده است.

ترجمه این كتیبه یونانی چنین است: در آنجا هراكلس سكونت دارد باشد كه پلیدی در آن راه نیابد.

البته تمام مورخین اذعان دارند كه بدون شك این آثار یونانی تازه تر از قدمت سكونت اقوام ایرانی در این غار است و كتیبه به جا مانده از دوران حمله امپراطوران رومی به سرزمین ایران است.

طول غار كرفتو حدود ‎ 750متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می شود در طول سكونت انسان در این غار، تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده و حجاران هنرمند، به زیبایی، فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتاق ها، راهرو و دالان‌های متعددی را به وجود آورده اند.

این غار در میان غارهای دست كن ایران، از معماری كاملی برخوردار است ، ورودی غار از دامنه كوه حدود ‎ 25متر فاصله دارد در گذشته راهی نسبتا سخت و دشوار در كمر كوه، بازدیدكنندگان را هدایت می‌كرد، ولی امروز با عبور از پلكانی فلزی می‌توان به دهانه ورودی غار رسید.

در معماری صخره‌ای این غار چهار طبقه شناسایی شده است، این امر از اهمیت ویژه‌ای در معماری صخره‌ای برخوردار است.

در معماری غار ، علاوه بر ایجاد اتاقها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق ها با هم مرتبط باشند و نورگیرها و پنجره‌هایی به سمت بیرون و مناظر طبیعی ارتفاعات مجاور غار تعبیه شده است.

بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوان،گیاه و انسان حجاری شده كه بیشتر جنبه آیینی دارد.

همچنین نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده در غار، ادامه سكونت انسان را در طول دوران تاریخی اشكانی و ساسانی و دوران اسلامی یعنی قرون ششم تا هشتم هجری قمری مسجل می‌سازد.

این مكان دیدنی باشماره ‎ 330به ثبت رسیده است و در طول سال مورد بازدید بسیاری از علاقه مندان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

شهر دیواندره در دشتی با ارتفاع بیش از دو هزار و‎ 200متر از سطح دریا و در ‎ 97كیلومتری شمال سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.ك/4

7354