ياسوج - كهگيلويه و بويراحمد سرزميني است خفته در دل رشته كوه زاگرس، دومين استان پر بارش ايران، كه نقاش درياچه ها و تالابهايي را در آن كشيده كه ديدن اين تابلوهاي زيبا، انسان را مسحور خود مي كند.

به گزارش ایرنا، كهگیلویه و بویراحمد دو دریاچه مهم و دو تالاب زیبا دارد كه دوتا از این مكان های بكر گردشگری در شهرستان بویراحمد، یكی در شهرستان بهمئی و دیگری نیز در شهرستان دنا واقع شده است.

هیچ كس نیست كه سی سخت را دیده یا آوازه ی آن به گوشش رسیده باشد اما دریاچه كوه گل را ندیده یا اسم آن را از دور نشنیده باشد.

دریاچه‌ كوه‌ گل‌ در در شمال‌ شرقی‌ شهرتوریستی‌ سی‌ سخت‌ مركز شهرستان دنا، در دهانه‌ انبری‌ گردنه‌ مشهور بیژن‌ و در كنار تپه‌های‌ كوه‌ گل‌ واقع‌ شده‌ است‌.

محل‌ استقراردریاچه‌ یكی‌ از زیباترین‌ نواحی‌ استان‌ است‌ كه‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ از انواع‌ گل‌های‌ شقایق‌ و گیاهان‌ وحشی‌ وهمچنین‌ آویشن‌ خوش‌ عطر كوهستانی‌ سرشار می‌شود.

در فصل‌ تابستان‌، تجمع‌ پرندگان‌ مهاجر همراه‌ با پرندگان‌ بومی‌ در سواحل‌ و كنار دریاچه‌، زیبایی‌ حیرت‌انگیزی‌ پدید می‌آورد.

از پرندگان‌ مهاجری‌ كه‌ در دامن‌ این‌ دریاچه ‌اتراق‌ می‌كنند، می‌توان‌ به‌ انواع‌ مرغابی‌ و اردك‌ كله‌ سبز، لك‌ لك‌، حواصیل‌، درنا، خروس‌ كولی‌ و چنگر اشاره ‌كرد.

دریاچه مور زرد زیلایی، دیگر دریاچه زیبای استان كهگیلویه و بویراحمد در 135 كیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاعات دو هزار و 180 متری از سطح دریا قرار دارد.

مساحت این دریاچه 14 هكتار است كه حداقل عمق آن هفت متر و حداكثر آن 14 متر است . این دریاچه در تنگه ای واقع شده كه اطراف آن را كوه هایی با سنگ آهكی پوشانده است.

تعدادی آبزیان در این دریاچه به حیات خود ادامه می دهند كه ماهی كپور معمولی از مهمترین آنهاست.

تالاب برم الوان نیز در40 كیلومتری شهر لیكك بهمئی، دهستان سرآسیاب یوسفی واقع شده كه آب آن دائمی و ارتفاع آن از سطح دریا یك هزار و 100 متر است.

مساحت این دریاچه 15 هكتار و حداقل عمق آب آن 12 متر و حداكثر 30 متر است.

تالاب‌ برم‌شیر با پنج هزار متر مربع‌ مساحت‌، در دره‌ تنگ‌ شیر شهرستان بویراحمد واقع‌ شده‌ كه از قابلیت‌ تفرجگاهی‌ جالبی‌ برخوردار است‌ و می‌تواند به‌ محیطی‌ مناسب‌ برای‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت ‌تبدیل‌ شود.

چشم ‌انداز و پیرامون‌ تالاب‌ جذاب‌ و بسیار دیدنی‌ است.

برم های كوچك و فصلی دیگری همچون برم علی داد، دره صحه در زیلایی، برم مداب در شرق یاسوج در دهستان كاكان، برم دلی پیروزك در شهرستان بویراحمد و برم گراب دیشموك، برم كهكزك، برم شرابگروه در سرفاریاب در شهرستان كهگیلویه و برم خونی شاه بهرام در شهرستان گچساران وجود دارند كه مجموعاً به همراه 160 چشمه و16 قنات و تعدادی چاه عمیق و نیمه عمیق منابع آب استان را تأمین می كنند .

627