شهركرد- مجموعه قلعه تاريخي چالشتر كه به قلعه خاني مشهور مي باشد، 110 سال پيش در چالشتر احداث شد و در يكي از سرستونهاي سنگي اين مجموعه ، تاريخ ساخت آن به سال 1321هجري قمري حك شده است.

قلعه چالشتر در چهار محال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است كه با ستونهایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته های دیدنی خودنمایی می كند. قلعه چالشتردر پنج كیلومتری شهركرد به عنوان یك اثر باشكوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران است.

این قلعه در منطقه چالشتر واقع شده كه در دوره صفویه مركز حكمرانی چهارمحالی ها بوده كه به وسیله كلانتران روستاها و مناطق تحت سیطره خود را كنترل می كردند و پس از انتصاب حسین قلی خان به عنوان ایلخان بختیاری، در اواسط حكومت ناصرالدین شاه، حكمرانان این منطقه از حاكمیت بر چالشتر خلع و به زمین داران بزرگ تبدیل شدند.

مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین ، اندرونی ، حمام، انبارها و اصطبلها است و قلعه عیانی و خان نشین این مجموعه تاریخی دارای 38 ستون سنگی با سر در و ایوان می باشد.

ازاره سنگی منقوش این مجموعه قلعه شامل نقوش افسانه ای و اسطوره ای، زندگی روزمره،گل وگیاه،گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است واین نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است.

در این مجموعه قلعه، اندرونی با یك دالان به قسمت خان نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای 10 ستون سنگی است و ایوان با آجركاری وكاشی معرق در لچكی ها و پیشانی بنا با ازاره های سنگی منقوش شامل درختان تاك،گل و گلدان ،گل و مرغ و سرو و كاج تزئین شده است.

اتاقهای این مجموعه قلعه نیز با نقوشی به سبك نقاشی لندنی كه تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی است، مزین است و این سبك نقاشی كه در دوره قاجار به اوج خود می رسد شامل نقوش گل و گلدان،افسانه لیلی و مجنون و نقوش اسلامی شامل یوسف و زلیخا به همراه خط نوشته ای از آیات قرآن است.

در بخشی از سر درهای این مجموعه قلعه، همچنین معماری سنتوری كه به صورت

مثلثی شكل بانقوشی به سبك شیر و شكر است، به چشم می خورد و حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به كاشی آبی فیروزه ای و سفید سربی بوده است.

سقف اندرونی این قلعه به صورت قابهایی از چوب گردو است و درهاوپنجره های اتاقهای این مجموعه نیزازجنس چوب گردو به صورت گره چینی شده می باشد و این مجموعه قلعه دارای پنج ایوان است و پنج اتاق نیز در اندرونی آن وجود دارد و در مجموع دارای 40 ستون است.

به گزارش ایرنا، مجموعه قلعه تاریخی چالشتر شهركرد در مركز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و در ایام تعطیلات نوروزی آماده بازدید علاقه مندان به هنر حجاری ایرانی در نوروز است.

از محمود رییسی

7359