خرم آباد- غار كوگان به عنوان غاري شگفت انگيز به شمار مي رود كه به عنوان يكي از دست ساخته هاي دست بشر در ديواره كوه كوگان كنده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این غار یكی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است كه به دست انسان در دل كوهستان‌ ساخته شده و در 52 كیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در روستای خوش آب و هوایی به همین نام قرار دارد و جز غارهای چند طبقه محسوب می‌شود.

غار كوگان در واقع یك نمونه برجسته، پیشرفته و دیدنی از معماری صخره ای است كه مساحت كلی فضاهای تعبیه شده در آن به حدود 281 متر مربع می رسد.

غار منحصر به فرد 'كوگان' یكی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است كه به دست انسان در دل كوهستان های این استان به وجود آمده است.

این غار دژ مانند كه تمام آن با حجاری های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سكه هایی كه در اطراف آ ن به دست آمده است به دوره اشكانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یك محل سكونت دایمی مورد استفاده قرار گرفته است.

ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه 50/2 در 20/2 متر است و به سمت شمال باز می شود، غار شامل دو طبقه است كه طبقه اول آن از چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشكیل شده است و طبقه دوم غار نیز حدود 40/3 متر بالاتر از كف قسمت اول غار است.

این غار مربوط به دوره اشكانی (پارتی) به شماره 2660 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دسترسی به این غار از طریق شهر خرم آباد به سمت آزاد راه جنوب از طریق مسیر خرم آباد به پل زال با طی 35 كیلومتر و رسیدن به كاروانسرای پشت تنگ چمشك و از آنجا با عبور از جاده فرعی به سمت غار و روستای كوگان سه كیلومتر امكانپذیر است.

احداث پل فلزی پیاده رو بر رودخانه دره كوگان، بسترسازی و احداث 220 پله سنگی و اجرای راه پله های فلزی داخل غار و دهلیزها و نورپردازی مسیر ورودی و داخل غار از جمله اقداماتی است كه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان برای استفاده بهتر گردشگران در این غار انجام داده است.

630/7268