مشهد - مسوول تشكلهاي ديني اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي ويژه برنامه هاي هياتهاي مذهبي اين استان در ايام فاطميه را اعلام كرد.

حجت الاسلام حسین نمازی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری همایش های سوگواری ویژه مسئولان هیاتهای مذهبی بانوان خراسان رضوی، همایش 'غم نامه كبود یك' ویژه دختران و 'غم نامه كبود دو' ویژه بانوان بخشی از برنامه های در نظر گرفته شده در این ایام می باشد.

وی برگزاری مراسم تجلیل از خادمان محرم و صفر 1433 را یكی دیگر از برنامه های دهه فاطمیه امسال ذكر كرد و گفت: در این مراسم از پنج هیات مذهبی برتر و همچنین فعالان برتر دستگاهها و سازمانهای دیگر استان كه در برپایی مراسم و برنامه های محرم و صفر فعال بوده اند تجلیل می شود.

نمازی همچنین از برگزاری مراسم پایانی سوگواره پیام خورشید در این ایام خبر داد و اظهار داشت: 250 اثر شامل عكس، فیلم، نرم افزار رایانه و تلفن همراه، پوستر، نما آهنگ، سایت مجازی، كتاب و مجله به دبیرخانه سوگواره ارسال و مورد داوری قرار گرفته است كه در ایام فاطمیه آثار برتر در سه سطح ویژه، ممتاز و عالی معرفی خواهند شد.

وی گفت: این سوگواره در قالب محصولات فرهنگی محرم و صفر و در راستای شناسایی آثار فرهنگی خوب و شاخص تشكل های دینی مرتبط با تبلیغات اسلامی، فعالان فرهنگی و یا دستگاه های مختلفی كه اقدام به تولید آثار در زمینه محرم و صفر داشته اند، در سطح استان خراسان رضوی برگزار شده است.

براساس یكی از روایات شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، 75 روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) می باشد كه براین اساس سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را فاطمیه اول می‌ خوانند.

براساس روایت دیگر شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، 95 روز پس از رحلت پیامبر اكرم (ص) می باشد كه براین اساس سوم تا پنجم جمادی الثانی را فاطمیه دوم می‌ دانند.

در عرف نیز به دهه دوم جمادی الاول دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی دهه فاطمیه دوم گفته می شود. /3

7491 /664