زنجان- يك فوق تخصص نوزادان مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان، گفت: بي توجهي خانواده ها به درمان به موقع زردي نوزادان معلوليت هاي مغزي، حركتي را در آنان به همراه دارد.

دكتر' اصغر مرزبان'، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بااشاره به اینكه شدت زردی نوزاد می تواند اثرات مخرب متفاوتی را برای وی به همراه داشته باشد افزود: زردی 'بیلی روبین' محلول در چربی برای دستگاه اعصاب مركزی درحال رشد، سمی است و در سلول‌های مغز رسوب می‌كند و اگر مقدار بیلی روبین بیشتر از 25میلی‌گرم در دسی‌لیتر شود باعث بروز بیماری مغزی در نوزاد می‌ شود.

وی، اظهار داشت: در بسیاری از خانواده ها زردی نوزاد جدی گرفته نمی شود و در موارد حادتر بیمار به بخش مراقبت های ویژه نوزادان ارجاع داده می شود.

این فوق تخصص نوزادان مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان، خود درمانی خانواده ها در درمان زردی نوزاد را از جمله معضلات مهم در این بخش اعلام كرد و گفت: برخی از خانواده ها حتی دارو های تجویر شده از سوی افراد ناآگاه را به نوزادان دارای بیماری زردی می خورانند كه این موضوع پیامدهای خطرناكی برای سلامت نوزاد به همراه دارد.

وی، مشاوره های نامناسب و دخالت های بی جای افراد ناآگاه را از معضلات مهم در درمان های به هنگام این نوع بیماری عنوان كرد و گفت: این موضوع در مناطق مختلف روستایی شیوع بیشتری دارد.

مرزبان، با بیان اینكه برای درمان های لازم بر اساس شدت افزایش بیلی روبین از روش‌های مختلفی استفاده می شود افزود: در شرایطی كه میزان بیلی روبین درحدی باشد كه نیاز به تعویض خون باشد نمی‌توان از فتوتراپی برای بیمار استفاده كرد.

وی، خاطرنشان كرد: عدم اطلاع رسانی مناسب به جامعه موجب شده كه خانواده ها از پیامدهای خودسرانه درمان زردی نوزاد اطلاع كافی نداشته باشند.

596/7320/ 1645