مسكو - خبرگزاري روسي ريانووستي روز پنجشنبه در گزارشي تحليلي به قلم 'سام باردن' در آستانه مذاكرات استانبول نوشت: دوران استفاده ابزاري از فشار اقتصادي عليه ايران توسط غرب به سر آمده است و دور از انتظار نيست كه اين رويكرد به ابزاري عليه خود آنان تبديل شود.

به گزارش ایرنا در مطلب تحلیلی ریانووستی آمده است: ایران و گروه 1+5 پانزده ماه جاری میلادی در استانبول دور جدیدی از مذاكرات درباره برنامه هسته ای صلح آمیز كشورمان را آغاز می كنند.

بر پایه این گزارش، آمریكا و اتحادیه اروپا كه تاكنون تمامی تلاش هایشان برای ممانعت از توسعه ایران به سنگ خورده است، این بار با آخرین گزینه خود مبنی بر تحریم اقتصادی وارد میدان شده اند.

گزارش حاكی است: اتحادیه اروپا و آمریكا فشار بیش از حدی به كشورهای دیگر وارد می آورند تا از تجارت آنان با ایران ممانعت كنند كه آخرین مورد آن نیز اجبار سیستم بین المللی ارتباطات بین بانكی موسوم به 'سوئیفت' به لغو عضویت تهران بود كه واكنش تند كشورهای مختلف را به دنبال داشت.

نویسنده گزارش تحلیلی ریانووستی اظهار داشت: حال با توجه به رو شدن تحریم و فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران به عنوان تنها برگ باقی مانده بازی سیاسی آمریكا و اتحادیه اروپا، دور از انتظار نیست كه به زودی تحریم های ضدایرانی غرب به وسیله ای علیه خودشان تبدیل شود.

باردن افزود: تصور كنید كه اعضای گروه 'بریكس' تصمیم بگیرند كه نسبت به تحریم های یكجانبه آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ایران بی توجهی كنند كه در حال حاضر نیز چنین امكانی رو به افزایش است.

وی با اشاره به تصمیم دو هفته قبل اعضای گروه بریكس متشكل از چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی برای تاسیس بانك بریكس به منظور انجام مبادلات بانكی بدون استفاده از دلار یا یورو، اضافه كرد: در صورت تحقق این امر واشنگتن و اروپا چه كاری می توانند بكنند.

تحلیلگر رسانه روسی سپس پاسخ می دهد: واقعیت این است كه آمریكا و اتحادیه اروپا بیشتر به كشورهای عضو گروه بریكس نیاز دارند تا اعضای گروه یاد شده به آنان و این در حالی است كه هیچ یك از اعضای بریكس بی توجه به تهدیدها اروپا و آمریكا علاقه ای به كاهش سطح روابط تجاری خود با ایران ندارند.

وی ادامه داد: در واقع امروزه دیگر الگوی اقتصادی حاكم بر مناسبات جهانی در راستای لغو تحریم های یكجانبه آمریكا و اتحادیه اروپا رو به تغییر است و كشورهای تحت فشار غرب برای پذیرش تحریم های یكجانبه واشنگتن و بروكسل علیه دیگر كشورها ممكن است علیه غرب دست به اقدام بزنند.

در گزارش خبرگزاری روسی خاطرنشان شده است: اگر وضعیت بغرنج حاكم بر مصر، لیبی، عراق و افغانستان در سایه انتخابات مردمی پایان یابد، بدون شك ساختار های سیاسی جدید حاكم بر آنها مورد علاقه آمریكا و اتحادیه اروپا به طور عام و انگلیس به طور خاص نخواهد بود، زیرا همین حالا نیز اغلب مردم عراق و افغانستان غربی ها را به چشم اشغالگر می نگرند.

گزارش حاكی است: طرح آمریكایی آزادسازی لیبی به رهبری واشنگتن به احتمال زیاد به تجزیه این كشور آفریقایی منتهی خواهد شد، در مصر مردم برای برگزاری انتخابات دمكراتیك تلاش می كنند و سوری ها نیز خواهان انجام اصلاحات سیاسی بدون فشار آمریكا و اروپا هستند.

در گزارش رسانه روسی پیش بینی شده است كه در آینده نه چندان دور كشورهای درگیر انقلاب های مردمی منطقه جهت روابط تجاری خود را از سوی آمریكا و اروپا به سمت كشورهای بریكس و ایران تغییر دهند.

نویسنده گزارش با اشاره به احتمال كشیده شدن پای انقلاب های عربی به عربستان سعودی نوشته است: اگر مردم این كشور نیز مانند مصر و دیگر كشورهای انقلاب زده خواستار تغییر نظام حاكم باشند این در حكم یك فاجعه برای آمریكا و اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی اضافه كرده است: در این صورت در بهترین وضعیت تامین نفت برای غرب توسط سعودی ها مختل خواهد شد و در بدترین حالت نیز تمامی قراردادهای منعقد شده در این زمینه ابطال خواهد شد و این امر در نهایت به بلای خانمانسوز سیاسی و اقتصادی برای آمریكا و اروپا تبدیل خواهد شد.

باردن خاطرنشان كرد: هر چند این سناریو در حال حاضر در حد یك برآورد است، اما با توجه به سیر اوضاع در خاورمیانه به راحتی می تواند به واقعیت تبدیل شود.

وی ادامه داد: چشم انداز حاكم بر مناسبات بین المللی حاكی از آن است كه تحریم ایران توسط آمریكا و اتحادیه اروپا می تواند در درازمدت نتیجه معكوس به دنبال داشته باشد و بقیه جهان مجبور شوند در مقابل آنها بایستند.

در گزارش ریانووستی روسی تاكید شده است: حال با توجه به آنچه گفته شد، می توان نتیجه گرفت كه مذاكرات آتی ایران و گروه 1+5 در استانبول تنها محملی برای بحث درباره برنامه هسته ای تهران نیست، بلكه در این محمل در مورد اقتصاد مبتنی بر توافق در مقابل اقتصاد مبتنی بر درگیری و تنش تصمیم گیری خواهد شد.

گزارش خبرگزاری روسی حاكی است: آمریكا و اروپا به همان اندازه ایران نیاز به حصول به توافق و نتایج مثبت از این مذاكرات دارند، نه به این دلیل كه برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای دیگران است، بلكه به این خاطر كه امروزه دیگر دوران اقتصاد مبتنی بر زورگویی و فشار به سر آمده است و جهان نیازمند اقتصاد مبتنی بر توافق است.

نویسنده مقاله نتیجه گیری می كند: تحریم های یكجانبه غرب منعكس كننده اقتصادی مبتنی بر تنش و درگیری است و اصرار آمریكا و اروپا برای عملیاتی كردن تحریم ها می توان عواقب مخربی به دنبال داشته باشد.

اروپام/518