حضرت آيت الله خامنه اي درباره عظمت شخصيت حضرت فاطمه(س) فرمودند: مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتي است كه تصور آن براي انسان هاي معمولي، يا ممكن نيست يا دشوار است.

ایشان در بیاناتی كه در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سیزدهم خرداد سال 1389 داشتند تصریح كردند : فاطمه زهرا، صدیقه‌ كبری‌(س)، بزرگترین بانوی تاریخ بشر، افتخار اسلام، افتخار این دین و افتخار این امت است.

مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتی است كه تصور آن برای انسان های معمولی، انسان های متعارف - امثال ما - یا ممكن نیست، یا دشوار است، معصوم است دیگر. نه به حسب مسوولیت رسمی، پیغمبر است، نه به حسب مسوولیت رسمی، امام و جانشین پیغمبر است اما در رتبه، در حد پیغمبر و امام است.

ائمه هدی (ع) نام مبارك فاطمه‌ زهرا(س) را با عظمت و با تجلیل می بردند؛ از معارف صحیفه‌ فاطمی نقل می كردند، اینها چیزهای بسیار عظیمی است. فاطمه زهرا(س) این است. آنچه در زندگی ظاهری آن بزرگوار وجود دارد، از یك سو علم و حكمت و معرفت است، كه حتی در خطبه‌ای مثل خطبه فدكیه معروف آن بزرگوار كه هم شیعه آن را نقل كرده است، هم اهل سنت لااقل بعضی از فقرات آن را نقل كرده‌اند - بعضی هم همه‌ آن خطبه را نقل كرده‌اند - وقتی نگاه می كنید در حمد و ثنای این خطبه، در مقدمات این خطبه، می‌بینید یكپارچه حكمت و معرفت از زبان دربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه برای ما باقی مانده - در آنچنان موقعیتی كه بحث تعلیم نبود، خطاب مربوط به علم و معرفت نبود، در واقع یك محاجه‌ سیاسی بود - در عالی‌ترین سطحی كه برای ما قابل درك است، در این خطبه‌ مباركه، معارف الهی و معارف اسلامی ذكر شده است.

از سوی دیگر، زندگی آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت، مثل یك سرباز فداكار در عرصه‌های مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران كودكی در مكه، در شعب ابی‌طالب، در كمك‌رسانی و روحیه‌دهی به پدر بزرگوارش، تا همراهی با امیرالمؤمنین(ع) در مراحل دشوار زندگی در مدینه، در آن جنگ ها، در آن غربت ها، در میان آن تهدیدها، در آن سختی زندگی مادی و فشارهای گوناگون و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعنی بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیماری، در همه‌ این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است، یك حكیم مجاهد، یك عارف مجاهد.



1003 /2729