تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰

گروه پژوهش هاي خبري - نمايندگان كشورهاي آمريكاي شمالي، جنوبي، مركزي و حوزه درياي كارائيب در اجلاس دو روزه‌ي سران منطقه كه در شهر كارتاخناي كلمبيا برگزار مي شود، با عدم حضور كشورهاي ونزوئلا، اكوادور و نيكاراگوئه در اجلاس به دليل تحريم كوبا توسط آمريكا همراه بود.

سران 33 كشور آمریكایی در بزرگترین اجلاس تاریخ قاره آمریكا گردهم آمدند تا در مورد مشكلات منطقه به بحث و مذاكره پرداخته و راههای پیش رو را بررسی كنند. موضوع های مهم مورد بحث در این اجلاس، وضعیت كوبا، معضل قاچاق مواد مخدر در منطقه و همچنین جزایر مالویناس می باشد كه در طی این دو روز بررسی می شوند.

نزدیك به 11 هزار نفر به نمایندگی از كشورهای آمریكای شمالی، جنوبی، مركزی و حوزه دریای كارائیب در اجلاس دو روزه‌ی سران منطقه كه در شهر كارتاخنای كلمبیا برگزار می شود، سفر كردند كه در این میان باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا با هیات 700 نفره حضور دارد و در مقابل كشورهای ونزوئلا، اكوادور و نیكاراگوئه از حضور در این اجلاس به دلیل اینكه ایالت متحده، كوبا را از شركت در این اجلاس تحریم كرده است، خودداری كردند. كلمبیا در آستانه برگزاری اجلاس سران كشورهای آمریكایی تدابیر امنیتی را در شهر ساحلی كارتاخنا در شمال این كشور تشدید كرده و 32 سازمان پلیس از بیست و هفت كشور به برقراری نظم و امنیت در این شهر كمك می كنند.

در مجموع چهارصد دستگاه خودروی نظامی، سیصد دستگاه دوربین ویدئویی، سی و شش ردیاب مواد پرتو زا، شش روبات بمب یاب و بیست دستگاه گشتی اطلاعاتی در این عملیات امنیتی شركت دارند و بیش از 15 هزار نیروی پلیس محلی وظیفه حفاظت از شركت‌كنندگان در اجلاس را برعهده گرفته اند.



محورهای مورد بررسی در اجلاس عبارتند از؛

- استقبال از اوباما با بمب

- رسوایی محافظان اوباما

- تحریم غیرقانونی كوبا

- غایب بودن سه كشور عضو گروه آلبا برای حمایت از كوبا

- مواد مخدر، كوبا و جوزایر مالویناس از موارد مورد بحث در طول اجلاس



**استقبال اوباما با بمب

---------------------------

در آستانه اجلاس سران كشورهای آمریكای لاتین، آمریكا و كانادا در بندر تاریخی كارتاخنا در كلمبیا، سه ساعت پس از ورود باراك اوباما به این بندر، انفجار دو بمب ضعیف در نزدیكی سفارت آمریكا در بوگوتا و یك بمب در بندر كارتاخنا گزارش شد كه خسارات اندكی برجای گذاشت، ولی تلفات انسانی درپی نداشت. انفجار این بمب ها اگرچه قربانی نداشت، اما یادآور خشونت های قاچاقچیان مواد مخدر در این كشور بود.



**رسوایی محافظان اوباما

-----------------------------

بنا به گزارش سایت خبری آمریكای لاتین 'یونیویژن' رسوایی جنسی محافظان اوباما، اجلاس سران كشورهای آمریكایی در كلمبیا را تحت الشعاع قرار داد و بنابه تصمیم پلیس كلمبیا، تیم محافظت از باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا كه شامل 12 نفر محافظ بودند و پیش از ورود وی به كلمبیا در محل اجلاس حاضر شده بودند، به دلیل رسوایی جنسی و شركت در فحشاء از كار بركنار شده و به آمریكا بازگشتند.

یونیویژن در ادامه افزود، 5 نظامی آمریكایی دیگر نیز در همین زمینه، همچنان مورد بازجویی قرار دارند.



**تحریم غیرقانونی كوبا

--------------------------

غیبت كوبا از جمله حواشی پرسروصدای اجلاس سران كشورهای آمریكای لاتین بود و تمامی كشورهای آمریكای لاتین نسبت به این تصمیم ایالت متحد واكنش نشان داده و آن را محكوم كردند و خواستار پذیرش كوبا در جمع سازمان كشورهای آمریكایی هستند. اوباما به دلیل آنچه فقدان ساختارهای دمكراتیك در كوبا عنوان می‌شود مخالفت اصولی خود را با چنین درخواستی بارها اعلام كرده است.

مجمع عمومی سازمان كشورهای آمریكایی در سال 2009 میلادی قطعنامه‌ای را به تصویب رساند كه قرار بود زمینه بازگشت كوبا به این تشكیلات را فراهم كند. رهبر كوبا، رائول كاسترو به این قطعنامه پاسخ مثبتی نداد، اما ابراز تمایل كرده بود در اجلاس كلمبیا به عنوان كشور غیرعضو شركت كند.



**غیبت سه عضو اصلی گروه آلبا برای حمایت از كوبا

-----------------------------------------------------------

به گزارش سایت خبری یونیویژن و به نقل از خبرگزاری رسمی اسپانیا 'افه'، رئیس جمهوری سه كشور اكوادور، نیكاراگوئه و ونزوئلا در واكنش به تصمیم ایالات متحده برای تحریم كوبا در نشست سران قاره آمریكا در كلمبیا این اجلاس را تحریم كردند.

به گزارش یونیویژن، 'رافائل كررآ' رییس جمهور اكوادور به دلیل عدم دعوت از كوبا در نشست سران قاره آمریكا، این اجلاس را تحریم كرده و تاكید كرده است كه از این پس در هر نشستی كه در آن كوبا دعوت نشده باشد تا درباره مهمترین مسائل منطقه گفتگو شود، شركت نمی كند. علاوه بر اكوادور، نیكاراگوئه و ونزوئلا نیز از شركت در این اجلاس خودداری كردند. این سه كشور از اعضای اصلی گروه آلبا می باشند.

سایت خبری 'می لنیو' نیز در همین زمینه نوشت: هوگو چاوز در پیامی كه ازكاراكاس ارسال كرده بود خطاب به تمامی كشورهای شركت كننده در این اجلاس گفت: اگر واشنگتن و اوتاوا در مورد عضویت كوبا در اجلاس و همچنین جزایر مالویناس كه از مسائل مهم و عمیق این منطقه می باشد، نظر منفی بدهند، بایستی برای همیشه به چنین اجلاس هایی خاتمه داد.

می لنیو در ادامه افزود، تمامی كشورهای آمریكای لاتین و كارائیب، به طور متحد خواستار حضور كوبا در اجلاسهای دیگر شده و در همین راستا اعلام كردند كه اگر به رهبران كوبا اجازه حضور در اجلاس آتی داده نشود این آخرین دیدار سران كشورهای آمریكایی خواهد بود.

ازطرفی گروه شورشیان فارك نیز آرام ننشسته و با ارسال پیامی از طریق اینترنت، از سران شركت كننده در این اجلاس خواستند تا در مقابل تحریم غیرقانونی كوبا یكپارچه شده و تصمیمی درست اتخاذ كنند.



**مواد مخدر، كوبا و جوزایر مالویناس در صدر موارد موردبحث

------------------------------------------------------------------

موضوع كوبا، معضل قاچاق مواد مخدر و جزایر مالویناس از محورهای مهم بحث‌ اجلاس كارتاخنا می باشد.

به گزارش یونیویژن، در اولین روز اجلاس، 33 مقام نخست كشورهای آمریكایی، در پشت درهای بسته به مناظره بر سر مبارزه با مواد مخدر، كوبا و جزایر مالویناس پرداختند.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس، 'خوآن مانوئل سانتوس' رییس جمهور كلمبیا، روسای شركت كننده را به ادامه دادن راه مبارزه با مواد مخدر كه از 1971 توسط ریچارد نیكسون طرح ریزی شده بود دعوت كرد.

مبارزه با مواد مخدر در مكزیك از 5 سال پیش تاكنون، بیش از 50 هزار كشته برجای گذاشته است.

در زمینه مبارزه با مواد مخدر، برخی از كشورهای آمریكای مركزی خواستار اتخاذ تدبیرهای هماهنگی شده‌اند كه دامنه‌ی فعالیت باندها و شبكه‌های سازماندهی شده و مافیایی قاچاق را محدود كند.

در برخی از كشورهای قاره آمریكا باندهای قاچاقچی از چنان قدرتی برخوردارند كه حكومت مركزی را در سایه قرار می‌دهند و از مسئولان اصلی افزایش خشونت هستند. رهبران تعدادی از كشورها معتقدند قانونی كردن بخشی از چرخه تولید تا مصرف از قدرت و نفوذ باندهای مافیایی خواهد كاست.

سانتوس همچنین با غیرقابل قبول دانستن این اجلاس ها بدون حضور كوبا، به عنوان شكواییه آمریكا و كانادا را مورد سرزنش قرار داد.

سایر كشورها نیز از عدم حضور كوبا اعلام نگرانی كردند و همچنین خود را پشتیبان آرژانتین در زمینه بحث میان این كشور و انگلیس بر سر جزایر مالویناس عنوان كردند.

پژوهش**ف.د**9123