به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این آیین نامه پیش از این به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده 22 قانون هواپیمایی كشوری- مصوب 1328- از تصویب هیات وزیران گذشته است.
بر اساس این مصوبه، هدف از بررسی سوانح و حوادث هوایی صرفا پیشگیری از وقوع سوانح و حوادث مشابه است و منظور از این اقدامات سرزنش و یا مقصر شناختن اشخاص نیست.
همچنین سازمان هواپیمایی كشوری، مرجع بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است و همكاری دستگاه های ذیربط در حین بررسی سوانح و حوادث توسط سازمان الزامی است.
بر این اساس، سازمان هواپیمایی كشوری موظف است چنانچه وسیله پرنده ای در داخل قلمرو كشور دچار سانحه یا حادثه شدید شود، در حداقل زمان ممكن و از طریق سریع ترین وسیله ارتباطی در دسترس، خبر وقوع سانحه یا حادثه را در قالب اطلاعیه به كشورهای محل ثبت، بهره بردار، طراح و سازنده وسیله پرنده و در صورتی كه حداكثر جرم وسیله پرنده بیش از 2 هزار و 250 كیلوگرم باشد به ایكائو نیز اعلام كند.
همچنین، در صورتی كه حادثه ای شدید برای یك وسیله پرنده ایرانی و یا وسیله پرنده ای كه بهره بردار آن ایرانی است در قلمرو كشور دیگری اتفاق بیفتد و كشور محل واقعه متوجه نشود، سازمان هواپیمایی كشوری موظف است به كشورهای طراح، سازنده و محل واقعه و در مواردی كه وسیله پرنده ثبت كشور دیگری است به محل كشور محل ثبت، وقوع حادثه شدید را اطلاع دهد.
بر اساس این مصوبه، در صورتی كه سانحه برای وسیله پرنده ای كه ایران به عنوان كشور محل ثبت، بهره بردار، طراح یا سازنده آن است، در خارج از قلمرو كشور ایران رخ دهد، سازمان باید نماینده رسمی ذیصلاح و مشاور یا مشاوران را برای شركت در مراحل بررسی سانحه به كشور محل واقعه، معرفی و اعزام كند.
همچنین مراحل بررسی سانحه یا حادثه به ترتیب جمع آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس، تعیین علت یا وقوع سانحه یا حادثه در صورت امكان، صدور توصیه های ایمنی در صورت نیاز و تكمیل گزارش نهایی است.
بر این اساس، بررسی سانحه و حوادث هوایی توسط مجموعه ای متشكل از كارشناسان و متخصصان مربوط در 11گروه شامل عملیات پرواز، هواشناسی، مراقب پرواز، شاهدان عینی، دستگاههای ثبت و ضبط پروازی، سازه، موتور، سیستمهای وسیله پرنده، اسناد و مدارك وسیله پرنده، عوامل انسانی، تجسس، نجات و آتش نشانی، با نظارت و مدیریت مسوول بررسی انجام می پذیرد.
همچنین، به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و كامل آزمایشات توسط اعضای مجاز كارگروه بررسی سانحه موضوع ماده (9) این آیین نامه باید مسوول بررسی و یا به تشخیص وی سایر اعضای كارگروه بررسی با اختیار تام به صحنه سانحه، لاشه وسیله پرنده و تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبط شده پروازی و تمام اطلاعات و مكالمات ضبط شده مراقبت پرواز و كلیه مستندات مربوط دسترسی و بر آنها كنترل داشته باشد.
بر اساس این مصوبه، برای بازخوانی اطلاعات دستگاه های ثبت و ضبط پروازی با تشخیص سازمان هواپیمایی كشوری می توان از امكانات و تجهیزات سایر كشورها استفاده كرد.
همچنین در صورتی كه سانحه منجر به فوت شود باید اقدامات پزشكی لازم توسط مرجع پزشكی ذیصلاح كشور معمول و گزارش مربوط ضمیمه پرونده سانحه شود.
بر این اساس، در صورت طرح دعاوی مربوط به سانحه و یا حادثه هوایی، سازمان باید به عنوان مرجع بررسی، ضمن همكاری با مقامات قضایی ذیربط، زمینه دسترسی مرجع قضایی را به اطلاعات مربوط فراهم كند.
همچنین، كلیه واحدهای مطلع از وقوع سوانح و حوادث از قبیل مراقبت پرواز، ایمنی زمینی فرودگاه، شركت های هواپیمایی و فرودگاهی ذیربط، بخش عملیات پروازی و هماهنگی پرواز، شركت های خدمات فرودگاهی، مركز آموزش هوانوردی و مراكز تولید، تعمیر و نگهداری وسایل پرنده باید مطابق دستورالعمل مصوب سازمان خبر وقوع سانحه یا حادثه را بلافاصله به سازمان اطلاع دهند.
بر این اساس، در صورت بروز سانحه یا حادثه یا درخواست سازمان، بالاترین مقام فرودگاه مربوط، شركت فرودگاه های كشور و كلیه شركتهای ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی موظفند رأسا به طور جداگانه ظرف 24ساعت تمامی مدارك و شواهد از قبیل متن پیاده شده نوار مكالمات به همراه یك نسخه از نوارمكالمات، گزارش كارشناسی موضوع، گزارش مسئولان عملیاتی و فرودگاهی و سایر موارد و مستندات مورد درخواست سازمان را به طور مستقیم به سازمان ارسال كند.
همچنین، مراقبت، ثبت و صورت برداری از اسناد و مدارك و شواحد سانحه از جمله دستگاه های ثبت و ضبط پروازی توسط مسئول بررسی انجام می شود.
بر این اساس، در صورتی كه سانحه ای در داخل قلمرو كشور رخ دهد، هر یك از كشورهای محل ثبت، بهره بردار، طراح و سازنده وسیله پرنده می توانند تقاضای خود را مبنی بر اعزام نماینده رسمی ذیصلاح و مشاور یا مشاوران منتخب برای شركت در مراحل بررسی كتباً و رسماً به سازمان اعلام كنند. سایر كشور ها نیز بنا به تقاضای سازمان باید نمایندگان خود را اعزام كنند.
همچنین، سازمان پس از دریافت تقاضای رسمی كشورهایی كه اتباع آنها در سانحه كشته و یا متحمل آسیب جدی بدنی می شوند و تقاضای اعزام كارشناسان متخصص برای بررسی موضوع را دارند، تسهیلات اداری مربوط را فراهم می كنند. این كارشناسان می توانند؛ الف- از محل وقوع سانحه بازدید كنند.ب- به اطلاعات مربوط دسترسی داشته باشند.پ- در شناسایی قربانیان سانحه شركت كنند.ت- در تحقیق از مسافران بازمانده ای كه جزء اتباع كشور مربوط می باشند همكاری و مساعدت كنند.ث- یك نسخه از گزارش نهایی سانحه را دریافت كنند.
بر این اساس، سازمان هواپیمایی كشوری موظف است؛ گزارش ها و اطلاعات مربوط به سوانح، حوادث، فعالیتها و وضعیتهای مخاطره آمیز و همچنین گزارش های داوطلبانه( موضوع ماده 32) را مستقلاً مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و مطابق نتایج آن برای صدور بخشنامه های ایمنی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه اقدام كند. اشخاص حقیقی و حقوقی مكلف به رعایت بخشنامه ها و موارد ابلاغ شده توسط سازمان هستند.
همچنین، گزارش نهایی سانحه هوایی طی 12ماه پس از وقوع سانحه تهیه و به كشورهای محل ثبت، بهره بردار، طراح و سازنده وسیله پرنده و كشورهایی كه اتباعش در سانحه آسیب دیده اند و كشورهایی كه در روند بررسی سانحه حضور داشته اند یا به انجام آن كمك كرده اند ارسال می شود.
در صورتی كه تهیه گزارش مذكور در طی این مدت امكانپذیر نباشد، سازمان باید گزارش موقتی مشتمل بر مراحل انجام گرفته در طی بررسی سانحه و توصیه های ایمنی را در سالگرد سانحه تهیه و ارائه كند.
براین اساس، سازمان هواپیمایی كشوری موظف است با استفاده از ظرفیت های قانونی حمایت های لازم را برای حفظ امنیت فردی، حرفه ای، شغلی و اجتماعی گزارش دهنده به عمل آورد.
همچنین به منظور پیشگیری از وقوع سوانح آتی، اجرای دستورات ایمنی صادره از سوی سازمان توسط متصدیان حمل و نقل هوایی و نهادهای ذیربط ضروری است.
سیام**7378**
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
تهران - محمدرضا رحيمي، معاون اول رييسجمهوري آيين نامه بررسي سوانح و حوادث هوايي (غيرنظامي) را براي اجرا ابلاغ كرد.