تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹

كوالالامپور - در فاصله اي نزديك از برگزاري مانور مشترك آمريكا و فيليپين در درياي چين جنوبي و همزمان با افزايش تنش ها در اين منطقه، آمريكا مانور جديد دريايي مشتركي را با ويتنام برگزار مي كند.

به گزارش ایرنا از مالزی، این رزمایش 5 روزه با هدف تاكید بر روابط نزدیك آمریكا و ویتنام هفته آینده در شهر بندری 'دانانگ' برگزار می شود.

آمریكا افزایش قدرت چین در منطقه را بهانه ای برای حضور خود به عنوان وزنه تعادل بین قدرت چین و كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا معرفی می كند.

'بلو ریج' ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریكا به همراه ناوشكن 'چافی یو.اس.اس و كشتی امداد ونجات 'یو.اس.ان.اس' از دوشنبه هفته آینده (4 اردیبهشت) در بندر 'دانانگ' حضور می یابند.

این مانور بر مسائلی از قبیل به اشتراك گذاشتن مهارت ها و مسائل ناوبری و نگهداری از تجهیزات دریایی متمركز است.

در حالی مانور مشترك ویتنام و آمریكا در هفته آینده آغاز خواهد شد كه ایالات متحده و فیلیپین نیز درحال برگزاری مانور مشترك نظامی هستند.

مردم فیلیپین همزمان به آغاز این مانور در روز دوشنبه گذشته در مانیل پایتخت این كشور ضمن برگزاری اعتراضاتی در مقابل سفارت آمریكا، پرچم این كشور را نیز به نشانه عدم رضایت از حضور نیروهای آمریكایی در این كشور به آتش كشیدند.

علاوه بر فیلیپین سایر كشورهای جنوب شرق آسیا نیز مخالف حضور نیروهای آمریكایی و پایگاه های این كشور در منطقه جنوب شرق آسیا هستند.

برخی از كشورهای جنوب شرق آسیا در خصوص مالكیت بر بخشی از دریای چین جنوبی با یكدیگر اختلاف دارند. چین همواره مخالف مداخله خارجی در این منطقه و خواستار حل اختلافات كشورها از طریق گفتگوهای درون منطقه ای بوده است.

تنش سیاسی میان چین و فیلیپین هفته گذشته و در پی رویارویی سرد كشتی های جنگی دو طرف در منطقه مورد منافشه دریای جنوب چین بالا گرفت.هفته گذشته 8 قایق ماهیگیری چینی در آب هایی كه فیلیپین مدعی مالكیت آنهاست در حال ماهیگیری بود كه یك كشتی جنگی فیلیپینی قصد بازداشت آنها را داشت اما دو كشتی ساحلی گشت زنی چینی مانع از این كار شدند. پس از آن نیز اعلام شد كه چین یك كشتی ساحلی گشت زنی دیگر را به منطقه اعزام كرده است.

تحلیلگران اتفاق اخیر را نشانه ادامه رویارویی سرد بین پكن و مانیل می دانند كه با یكدیگر در خصوص مالكیت بر بخشی از دریای جنوب چین با یكدیگر اختلاف دارند.

فیلیپین كه قرار است به زودی پایگاه های آمریكا در آن دایر شود، پیش از این خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریكا در مناقشه با چین در خصوص دریای چین جنوبی، بوده است. در مقابل چین نیز خواستار حل و فصل موضوع از طریق مذاكرات دو جانبه و درون منطقه ای و بدون دخالت كشورهای خارجی است.

دولت آمریكا مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین با شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریاست.

آمریكا به تازگی با دولت فیلیپین به توافقاتی دست یافته كه بر خلاف قانون اساسی فیلیپین بار دیگر پایگاه های خود را در این كشور مستقر كند و قراردادهای جدید خرید تسلیحات نیز بین دو كشور به امضاء رسیده است. به دنبال اعلام موافقت فیلیپین با استقرار نظامیان آمریكا درخاك این كشور، برخی از تحلیلگران و محافل رسانه ای چین با انتقاد نسبت به این رویكرد، خواستار اعمال تحریم های اقتصادی پكن علیه دولت مانیل شدند.

برخی تحلیلگران معتقدند كه پكن باید به این اقدام فیلیپین برای استقرار شمار بیشتری از نظامیان آمریكا دراین كشور و نیز افزایش رزمایش های نظامی با آمریكا، واكنش نشان داده و با اهرم های فشاری كه در اختیار دارد مانع از فعالیت های اقتصادی فیلیپین با دیگر كشورهای جنوب شرق آسیا شود.

فیلیپین كه درحال مناقشه با چین برسر مالكیت قلمرو دریای چین جنوبی است اعلام كرده كه با طرح آمریكا برای استقرار نیروهای نظامی بیشتر این كشور در خاك خود و برپایی رزمایش های بیشتر فیمابین موافقت كرده است.

این اقدام دولت مانیل درحالی صورت می گیرد كه اعلام طرح های اخیر آمریكا برای توسعه حضور نظامی بیشتر در منطقه آسیا - اقیانوسیه اعتراض چین را به دنبال داشته است. باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان) اعلام كرد درصدد استقرار 2500 تفنگدار آمریكایی در شمال استرالیا است و به تازگی نیز بخشی از این نیروها به منطقه داروین استرالیا وارد شده اند. این رویكرد آمریكا با مخالفت كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی و اندونزی مواجه شده است.

یك ماه پس از آن نیز یك مقام نیروهای دریایی آمریكا از طرح كشورش برای استقرار شماری از كشتی های جنگی خود در سنگاپور خبر داد.

آساق**335