كرمانشاه - مدير مسوول نشريه بيستون ذكر منبع و ماخذ در رسانه ها را امري اخلاقي و حرفه اي دانست و گفت: با رعايت قانون الزام به درج منبع در رسانه ها، زحمات افراد مختلف هدر نمي رود.

فریدون معتمدیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای خلق آثار مختلف خبری، هنری و فرهنگی افراد مختلف زحماتی بسیاری می كشند و موظف شدن رسانه ها به ذكر منبع موجب می شود حاصل زحمات یك فرد به نام دیگران تمام نشود.

وی تصریح كرد: امیدوارم با تصویب چنین مصوبه هایی میزان سرقت خبری و سایر سرقت ها كه در رسانه ها رخ می دهد كاهش یابد زیرا درج مطلب بدون ذكر منبع عملی غیرحرفه ای است و شان رسانه را مخدوش می كند.

معتمدیان فضای مجازی را فضایی نامحدود دانست و اظهار داشت: هرچند با نظارت مستمر، دایم و جدی می توان وقوع چنین مشكلاتی را كاهش داد اما به دلیل نامحدود بودن فضای مجازی امكان كنترل همه رسانه ها نخواهد بود و برای حل این مشكل باید به سمت ساماندهی سایتها و وبلاگهای فضای مجازی برویم.

مدیر مسوول نشریه بیستون، موفقیت نظارت را مشروط به فراهم شدن بسترها عنوان كرد و افزود: تا بستر سازی لازم صورت نگیرد امكان نظارت وجود نخواهد داشت و لازمه وجود یك نظارت صحیح و جدی شناسنامه دار كردن رسانه هاست زیرا هنگامیكه یك سایت، وبلاگ و یا پایگاه خبری شناسنامه دار شود راحت تر می توان بر آن نظارت داشت.

وی در ادامه ابراز داشت: هم اكنون قانون جدید در خصوص رسانه های شناسنامه دار قابل اجراست و وبلاگهای مختلف را كه با یك موج به راه می افتند و بعد از مدت كوتاهی نیز تعطیل می گردند چندان اجرایی نیست.

معتمدیان توهین به شخصیت افراد در فضای مجازی را یكی از بزرگترین مشكلات عرصه رسانه های مجازی ذكر كرد و گفت: بسیاری از وبلاگها و سایتهای بی نشان بدون ذكر مدرك مستند به هتاكی و زیرسووال بردن شخصیت افراد مختلف می پردازند و باید با اینگونه رفتارهای غیر اسلامی و غیرانسانی در فضای مجازی بشدت برخورد شود.

مدیرمسوول نشریه بیستون، فرهنگ سازی و آموزش را نیز بسیار مهم و مقدم بر نظارت دانست و اظهار داشت: آموزش در هر حوزه ای بسیار مهم و بنیادی است و باید بپذیریم كه در عرصه آموزش حرفه ای نحوه فعالیت در رسانه ها ضعف داشته ایم.

وی خاطرنشان كرد: باید آموزش در رسانه ها چه مكتوب و چه مجازی جدی گرفته شود و به افرادی كه وارد این حوزه می شوند حفظ جایگاه و شان رسانه و الفبای این عرصه یعنی ذكر منبع، عدم درج مطالب بدون پشتوانه و احترام به شان افراد آموزش داده شود.

7459/567