استان تهران - مدير كل دفتر واردات گمرك ايران گفت: ايرانيان مقيم خارج از كشورصرفا براي يك بار مي توانند نسبت به واردات يك دستگاه خودرو سواري توليد داخل 'صادراتي' به عنوان كالاي برگشتي به كشورفقط از طريق گمرك استان تهران، اقدام كنند.

فرود عسگری' روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا استان تهران، با اشاره به ابلاغیه 'آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو' درفروردین ماه سال جاری، افزود: یكی از بندهای مهم این آیین نامه مربوط به واردات خودروی سواری داخلی توسط كاركنان سفارتخانه ها و ایرانیان مقیم خارج از كشور است.

وی گفت: بر اساس این مصوبه، كاركنان سفارتخانه ها و ایرانیان مقیم خارج از كشور می توانند برای یك بار نسبت به واردات یك دستگاه خودروی سواری تولید داخل صادراتی به عنوان كالای برگشتی به كشور اقدام كنند.

وی با اشاره به اینكه در ماده سیزده این اصلاحیه آمده است: كاركنان سفارتخانه ها و ایرانیان مقیم خارج از كشور با شرایط مندرج در تصویب نامه موصوف، صرفا برای یك بار می توانند نسبت به واردات یك دستگاه خودرو سواری تولید داخل صادراتی با استفاده از مفاد بند «ش» ماده (119) قانون امور گمركی به عنوان كالای برگشتی به كشور صرفا از گمرك تهران اقدام كنند.

این مقام مسئول با تاكید بر ترخیص این نوع كالای برگشتی از گمرك تهران، گفت: دلیل اصلی تمركز درانجام عملیات امور گمركی است و از طرفی بیشتردفاتر صادراتی خودرو داخلی در تهران مستقر هستند و از قطعات به كار رفته در این نوع خودروها سابقه دارند

وی با اشاره به معافیت سود گمركی این خودروها، افزود: در صورت استعلام از این دفاتر مبنی بر ورود قطعات خارجی (IPI) به كار رفته در این نوع خودروها، حقوق ورودی آن قطعه كه مبلغ زیادی هم نیست از واردكننده دریافت می شود.

عسگری با تاكید بر مصوبه هیات دولت، گفت:برای ورود این نوع خودروها ضوابط خاصی در نظر گرفته شده است از جمله؛ استعلام گمرك از دفتر صادرات، استعلام موردی از شركت های خودروساز داخلی مبنی بر مشخص شدن تاریخ صادرات خودرو وارده و انطباق آن با پروانه صادراتی است.

وی همچنین ادامه داد: رعایت حداقل دو سال اقامت در خارج از كشور (برای ایرانیان خارج از كشور و كاركنان سفارتخانه ها)، رعایت ترخیص یك دستگاه خودرو سواری صرفا برای هر خانوار مقیم با اخذ شناسنامه و گذرنامه تمامی اعضای خانواده و استفاده از تسهیلات مصوبه صرفا برای یك بار قابل اعمال می باشد.

این مدیر ارشد گمرك ایران تصریح كرد: یكی دیگر از شروط مصوبه دولت این است كه خودروهای ترخیص شده می بایست از تاریخ صادرات آن دو سال گذشته و از سال ساخت خودرو نیز بیش از 5 سال نگذشته باشد.

تهرام/1699//1396