تهران - رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه گفت: تحول در علم و معرفت، نخستين گام به سوي پيشرفت محسوب مي شود و تحول در علوم بويژه علوم انساني، مقدمه پيشرفت معرفتي و علمي و سپس پيشرفت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي است.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار معارف ایرنا از نخستین كنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین 'عبدالحسین خسروپناه' به مولفه های موجود در شاكله علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلام اشاره كرد و افزود: علوم انسانی اسلامی، متشكل از مجموعه گزاره هایی است كه با روش عقلی، تجربی و نقل دینی به توصیف انسان تحقق یافته می پردازد.

وی همچنین با اشاره به ارتباط عمیق علوم انسانی اسلامی با الگوی اسلامی پیشرفت، گفت: الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، عرصه های مختلفی را به لحاظ بعد معرفتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شامل می شود كه برای رشد مادی و معنوی در راستای تعالی انسان بوجود آمده است.

خسروپناه با تاكید بر معرفتی بودن تعالی انسان، خاطر نشان كرد: تعالی انسان به لحاظ موضوع و روش، به علوم مختلف از جمله علوم انسانی و طبیعی تقسیم می شود.

وی به نقش و جایگاه دین در بدنه علوم انسانی اشاره كرد و ادامه داد: علوم انسانی به لحاظ روش شناسی معرفت، اقسام مختلفی دارد و این تقسم بندی بدان معناست كه می توان برخی پرسش های انسان شناختی را از طریق قرآن و سنت، برخی دیگر را از طریق حق و بخشی را به وسیله تجربه و مشاهده پاسخ داد.

رییس موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ادامه داد: شناخت انسان از طریق عقل و دین و شناخت انسان تحقق یافته از طریق تجربه بدست می آید، اما در این میان اگر در جست وجوی یافتن باید و نبایدهای تغییر انسان تحقق یافته به انسان مطلوب باشیم، باید از مباحث دینی بهره ببریم.

خسروپناه افزود: علوم انسانی مثلثی سه ضلعی است كه به توصیف انسان مطلوب٬ تحقق یافته و چگونگی تغییر انسان تحقق یافته به انسان مطلوب می پردازد كه در این رهگذر، دین درصدد آن است كه انسان مطلوب را به بشر معرفی و راهكار تغییر انسان موجود به انسان مطلوب را ارایه دهد.

وی با تاكید بر امكان تحقق تولید علوم انسانی اسلامی با دارایی های فعلی موجود در كشور، خاطرنشان كرد: انسان مطلوب در میراث فلسفی و تفسیری ما به خوبی تببین و معرفی شده است، همچنین در مباحث فقهی، اخلاقی و عرفان عملی نیز به باید و نبایدهایی پرداخته اند كه به موضوع تغییر انسان می پردازد.

خسروپناه با تاكید بر آنكه ترویج علوم انسانی اسلامی به معنای نفی كامل علوم انسانی برگرفته از غرب نیست، گفت: بخشی از علوم انسانی غربی درصدد توصیف انسان تحقق یافته ای است كه بر اساس روش تجربی به دست آمده كه این دستاورد می تواند جزو روش هایی باشد كه مددیار علوم انسانی اسلامی در تغییر انسان می شود.

رییس موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه افزود: انسان مطلوب در علوم انسانی غربی و همچنین برخی باید و نبایدهایی كه این علوم برای تغییر انسان موجود به انسان مطلوب ارایه می دهد، مورد تایید ما نیست.

وی افزود: البته علوم غربی كه به توصیف انسان محقق می پردازد و یا بعضی باید و نبایدهای ارایه شده در مورد تغییر انسان، می تواند در علوم انسانی اسلامی نیز مفید واقع شود.

نخستین كنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 31 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

فراهنگ ** 1883 ** 1071