به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'مانی حقیقی' در نشست نقد و بررسی فیلم مستند 'مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله' كه عصر روز دوشنبه در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، گفت: حضور من به عنوان كارگردان این اثر مستند خیلی اتفاقی شكل گرفت و من خود را خیلی مستند ساز نمی دانم.
كارگردان فیلم مستند مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله یادآور شد: در فیلم مستند قاعده مشخصی برای من وجود ندارد و معتقدم فیلم مستند بر اساس گریز و حادثه شكل می گیرد و یك اثر سینمایی مستند باید در نهایت مخاطبان خود را راضی كند.
به گفته حقیقی، فیلم مستند مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله بر اساس پیشنهاد سید رضا میركریمی كارگردان سینما ساخته شد و در نهایت داریوش مهرجویی، وی را برای ساخت این اثر انتخاب كرده بود و بسیاری از فیلمسازان مستند برای تولید این فیلم مورد تایید مهرجویی نبودند.
وی ادامه داد: بسیاری از فیلم های داریوش مهرجویی را ندیده بودم و از این فیلمساز به معنای حقیقی شناخت زیادی نداشتم اما در نهایت فیلم مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله را ساختم و معتقدم این مهم اتفاقی بزرگ برای من محسوب می شود زیرا مسائل بسیاری را در زمان ساخت این فیلم یاد گرفتم.
كارگردان فیلم مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله توضیح داد: در ساخت این مستند مهم این بود كه قواعد خود را به كار ببرم؛ نخستین قاعده من در تولید این اثر نزدیك شدن به مهرجویی برای از میان برداشتن لایحه های ظاهری و شكار لحظه های ناب برای مستند مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله بود.
وی گفت: در این فیلم به دنبال خلق حس گفت وگو میان افراد بودم از این رو افرادی كه در این فیلم به نوعی درباره مهرجویی و كارنامه سینمایی وی صحبت می كردند كارگردانی شدند و گفت وگو در فضای مجازی شكل گرفت.
بازیگر فیلم درباره الی یادآور شد: به عنوان نمونه معتقدم گفت وگوی فراستی و مهرجویی كه در این فیلم در كنار یكدیگر قرار گرفته حس گفت وگو را ایجاد می كند.
حقیقی با بیان اینكه به دنبال ساخت دایره المعارفی از فیلم های ساخته شده از سوی داریوش مهرجویی بودم ادامه داد: مهرجویی فردی به اصطلاح خصوصی است و تنها درباره مسائلی صحبت می كند كه مایل باشد و بسیاری از مسائل را نیز نمی شد در بستر این فیلم مستند روایت كرد.
وی توضیح داد: من در ساخت فیلم مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله به دنبال ساخت یك فیلم سینمایی پرتره نبودم و معتقدم این فیلم یك پرتره سینمایی نیست بلكه اثری درباره كارنامه سینمایی داریوش مهرجویی است.
این كارگردان سینما تاكید كرد: مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله نقدی تصویری بر فیلم های مهرجویی است و در این اثر به دنبال واشكافی حقایقی درباره كارنامه 40 ساله مهرجویی بودیم.
حقیقی گفت: در تولید فیلم مستند مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله به دنبال ایجاد جذابیت برای مخاطب بودم و نمی خواستم یك تحقیق آكادمیك را ارائه كنم از اینرو هر آنچه برای مخاطب در این فیلم كسل كننده بود را حذف كردیم.
وی یادآور شد: اندیشه های یك فیلمساز در آثار وی متبلور می شود از اینرو بررسی فیلم های داریوش مهرجویی در این مستند به نوعی پرداختن به اندیشه های این فیلمساز است.
**منتقد سینما: جزییات زندگی مهرجویی در این اثر كمتر دیده می شود
محمد تقی فهیم منتقد سینما نیز در نشست نقد و بررسی فیلم 'مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله' گفت: این اثر مستند به لحاظ كارگردانی اثری قابل توجه است و با توجه به گروه تولید كننده این فیلم همچون مانی حقیقی (كارگردان) و فرهاد توحیدی(تهیه كننده) توقع مخاطبان از این اثر مستند بالا می رود.
وی یادآور شد: معتقدم پرتره با مستند های چهره نگاری قواعد خاص خود را دارند كه رعایت این قواعد می تواند به ارتقای ارزش های تصویری چنین آثاری كمك كند.
این نویسنده سینما و تلویزیون تاكید كرد: از سویی دیگر قرار گرفتن داریوش مهرجویی به عنوان سوژه یك فیلم مستند، مخاطبان را حساس كرده و توقع آنان را از چنین اثری بالا می برد.
فهیم در ادامه توضیح داد: مهرجویی فیلمسازی است كه تصویر را به درستی می شناسند و آثار قابل توجهی در عرصه سینمای بلند دارد و این امر ساخت اثری مستند درباره این فیلمساز را دشوار می كند.
وی گفت: وقتی به سراغ ساخت فیلمی مستند از داریوش مهرجویی می رویم مخاطب انتظار دارد كه ناگفته هایی از داریوش مهرجویی را در این اثر ببیند كه این مهم در فیلم مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله محقق نشده است.
این منتقد سینما یادآور شد: معتقدم در این فیلم مستند می شد افكار داریوش مهرجویی دقیق تر برای مخاطب بازگو شود و به عنوان نمونه در بسیاری از فیلم های مستند كه درباره كارگردانان دنیا همچون اینگمار برگمان تولید شده این امر دیده می شود.
وی توضیح داد: در فیلم مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله و در دوران پس از انقلاب اسلامی، مخاطب داریوش مهرجویی را به درستی نمی شناسد و این بخش بیشتر شبیه به میزگردی است كه برخی از سینماگران و منتقدان درباره آثار سینمایی وی گفت وگو می كنند.
این منتقد سینما تاكید كرد: در بخش هایی سعی شده كه وارد زندگی خصوصی مهرجویی شویم و صحبت درباره ساخت فیلم هامون پس از جدایی مهرجویی از همسرش یكی از این بخش ها است اما در كل این روند ادامه پیدا نكرده است.
**حسنی نسب: مهرجویی فیلمسازی باهوش و در عین حال پیچیده است
نیما حسنی نسب پژوهشگر فیلم مهرجویی؛ كارنامه چهل ساله نیز در ادامه این نشست گفت: در پروژه تولید فیلم های مستند درباره كارگردانان سینما از سوی سید رضا میركریمی، اینگونه تعریف شده بود كه یك منتقد در كنار كارگردان حضور داشته باشد.
وی افزود: مانی حقیقی نسبت به علاقه شدید من به داریوش مهرجویی مطلع بود از اینرو به من پیشنهاد همكاری برای پژوهش در این اثر مستند را مطرح كرد و اینگونه وارد این كار شدم.
این منتقد و نویسنده سینمای ایران یادآور شد: مانی حقیقی همه فیلم های داریوش مهرجویی را ندیده بود از اینرو آغاز به بازبینی همه آثار داریوش مهرجویی كردیم و در دیدن هر فیلم باز هم برای من نكته ای جدید وجود داشت.
حسنی نسب ادامه داد: تحقیق و پژوهش در چنین آثاری موجب آشنایی هرچه بیشتر با سوژه فیلم می شود و علاوه بر این تحقیقات ما به دنبال ایجاد جذابیت در گفت وگو ها بودیم.
وی در ادامه تاكید كرد: آنچه در این فیلم دیده می شود همه آنچیزی است كه می توانستیم درباره مهرجویی داشته باشیم.
این منتقد سینما توضیح داد: داریوش مهرجویی فردی باهوش و در عین حال پیچیده است و تحت تاثیر چیزی قرار نمی گیرد.
حسنی نسب گفت: شاید مباحث مطرح شده در این اثر به قرابت سخن هایی كه درباره مهرجویی نشنیده ایم نباشد اما معتقدم این فیلم برای مخاطب جذاب است.
در انتهای این مراسم از دست اندركاران مستند مهرجویی كارنامه چهل ساله تقدیر شد.
فراهنگ**1983** 1574
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۵
تهران- كارگردان فيلم مستند مهرجويي؛ اين اثر مستند را نقدي تصويري بر آثار سينمايي داريوش مهرجويي دانست و تاكيد كرد كه با ساخت اين مستند به دنبال خلق يك پرتره سينمايي نبوده است.