لندن - جمعي از بحريني هاي مقيم لندن عصر امروز با برگزاري تجمعي در مقابل دفتر نخست وزيري انگليس به دعوت ملكه اين كشور از ديكتاتور بحرين اعتراض خواهند كرد.

دكتر 'سعید شهابی' سخنگوی جنبش آزادیبخش بحرین در انگلیس در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: بحرینی های مقیم انگلیس و همچنین دیگر مدافعان حقوق بشر از دعوت دیكتاتور بحرین به جشن های شصتمین سالگرد آغاز سلطنت ملكه انگلیس عصبانی هستند و خواستار پس گرفته شدن این دعوتنامه هستند.

وی افزود: ما دعوت 'شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه' به جشن های سالگرد سلطنت ملكه را توهین آمیز و ظالمانه می دانیم... شیخ حمد یك دیكتاتور فساد است كه در راس یك نظام مستبد قرار دارد، نظامی كه مردم خود را به دلیل اعتراض مسالمت آمیز می كشد و در زندان ها شكنجه می كند.

این شخصیت بحرینی اظهارداشت: دعوت دیكتاتور بحرین به انگلیس نادیده گرفتن جنایات او علیه مردم است و مردم بحرین و فعالان حقوق بشری این دعوت را جایزه ای برای جنایتكاران تلقی خواهند كرد.

وی افزود: در حال حاضر صدها نفر از معترضان و شخصیت های سیاسی مخالف از جمله تعدادی از برجسته ترین مدافعان حقوق بشر بحرین در زندان های رژیم آل خلیفه به سر می برند و تعدادی از آنها نیز ماهها است كه دست به اعتصاب غذا زده اند.

دكتر شهابی گفت: رژیم بحرین مانع از سفر نمایندگان سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر و خبرنگاران مستقل به آن كشور می شود تا اطلاعات مربوط به وضعیت اسفناك حقوق بشر بحرین به خارج درز نكند.

وی اعلام كرد: اعتراضات مردم بحرین به رغم سركوب های گسترده همچنان ادامه دارد و هر روز و هرشب تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف كشور برگزار می شود.

وی با انتقاد از برخورد تبعیض آمیز و دوگانه دولت های غربی با اعتراضات مردم بحرین اظهارداشت: متاسفانه كشورهای غربی به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی خود و همچنین روابط نزدیك شان با رژیم آل خلیفه، اعتراضات دموكراسی خواهانه مردم بحرین را نادیده گرفته اند.

سخنگوی جنبش آزادیبخش بحرین تاكید كرد: مردم بحرین به رغم این تبعیضات به مبارزات خود برای رسیدن به آزادی و دموكراسی واقعی ادامه خواهند داد و دولت انگلیس نیز اگر از این مبارزات حمایت نمی كند، حداقل نباید با اقداماتی نظیر دعوت از دیكتاتور بحرین به لندن، احساسات مردم را بیش از این جریحه دار كند.

جشن های شصتمین سالگرد آغاز سلطنت ملكه انگلیس از هفته آینده آغاز می شود كه اوج این جشن ها در اوایل ماه ژوئن(اواسط خرداد) خواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیس دیكتاتور بحرین قرار است در یك ضیافت رسمی ناهار كه هفته آینده در كاخ ویندزور به میزبانی ملكه انگلیس برگزار می شود، شركت كند.

شیخ حمد همچنین در مهمانی شام پرنس چارلز ولیعهد انگلیس و پسر ملكه نیز شركت خواهد كرد.

روزنامه دیلی میل چاپ لندن چندی پیش گزارش داده بود: منابع نزدیك به خانواده سلطنتی انگلیس ضمن تایید دعوت از شیخ حمد اعلام كرده اند كه حذف نام پادشاه بحرین از فهرست میهمانان ملكه، اقدامی غیرمودبانه خواهد بود.

این روزنامه از رژیم آل خلیفه در بحرین به عنوان 'رژیمی خون آلود' یاد كرد و افزود: این دعوت باعث اعتراض فعالان مدافع حقوق بشر و نمایندگان پارلمان خواهد شد چرا كه رژیم آل خلیفه به كشتار و شكنجه فعالان مدنی در جریان تظاهرات دموكراسی خواهانه در آن كشور متهم است.

بر اساس گزارش منابع بحرینی طی یك سال گذشته حدود 80 نفر از معترضان بحرینی كشته و صدها نفر دیگر مجروح شده اند.

دعوت از ولیعهد بحرین برای شركت در مراسم عروسی نوه ملكه انگلیس در سال گذشته نیز اعتراضات گسترده ای را از سوی فعالان مدافع حقوق بشر به دنبال داشت به نحوی كه وی مجبور شد از حضور در آن مراسم صرف نظر كند.

به نوشته مطبوعات انگلیس، ملك عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی نیز به میهمانی ملكه انگلیس دعوت شده است ولی ظاهرا وی به دلیل كهولت سن این دعوت را رد كرده و قرار است ولیعهد عربستان در این مراسم شركت كند.

'دیلی میل' نوشت: خاندان سلطنتی عربستان نیز به دلیل نقض حقوق بشر هدف انتقادات گسترده قرار دارند.

به نوشته این روزنامه، شیوخ و پادشاهان دیگر كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز از جمله مدعوین مراسم جشن سالگرد آغاز سلطنت ملكه الیزابت هستند.

پادشاه بحرین در سال 2004 میلادی با ملكه انگلیس دیدار كرده بود و در دسامبر سال گذشته نیز به دعوت دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس به لندن سفر كرد.

دولت انگلیس روابط نزدیكی با خاندان آل خلیفه در بحرین دارد و یكی از صادركنندگان سلاح و تجهیزات سركوب به آن كشور به شمار می رود.

اروپام**345