تهران- برگزيدگان چهار بخش 'نمايش هاي كودك و نوجوان'، 'بانوان'، 'نمايش خياباني' و آثار 'صحنه اي' نخستين جشنواره 'تئاتر شهر' معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره 'تئاتر شهر'، شب گذشته (شنبه 23 اردیبهشت ماه) با معرفی چهره های برتر چهار بخش 'كودك و نوجوان'، 'بانوان'، 'خیابانی' و 'صحنه ای' این جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

اسامی نفرات برگزیده بخش های مختلف این جشنواره به این شرح است:

الف) نمایش های كودك و نوجوان

هیات داوران بخش نمایش های كودك و نوجوان نخستین جشنواره 'تئاتر شهر'، متشكل از مصطفی رحماندوست، داود كیانیان و بهرام شاه محمدلو، اسامی نفرات برتر این بخش را به این شرح معرفی كردند:

** موسیقی:

هیات داوران ضمن تقدیر از رضا شعبانی آهنگساز نمایش 'حاكم و پنیر' و مانی مزكی و جهانیار قربانی، آهنگسازان نمایش 'خجالت ‌آباد'، مهرداد مهدی، آهنگساز نمایش 'من و لوبیای سحرآمیز' و گروه موسیقی نمایش 'پهلوان كچل' را به عنوان برگیرده این بخش معرفی كرد.

**جایزه ویژه نمایش‌های عروسكی:

زهرا جعفری، برای نمایش 'رفیق' و مریم شوقی، برای نمایش 'خجالت آباد' برای طراحی و ساخت عروسك این نمایش های مورد تقدیر قرار گرفتند و نفیسه شفیعی برای طراحی و ساخت نمایش 'قصه شهر عروسك‌ ها'، سپیده اقدامی، برای طراحی و ساخت عروسك نمایش 'حاكم و پنیر' و گروه عروسك ‌گردان‌های نمایش 'حاكم و پنیر' به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

** طراحی‌ صحنه و لباس:

هیات داوران نمایش های كودك و نوجوان این جشنواره ضمن تقدیر از مجتبی مهدی و لیدا وعیدی برای طراحی نمایش 'درخت آرزوها' جایزه نفرات برگزیده این بخش را به منیر مولوی ‌زاده، محمد اعیانی و كمال كریمی، گروه طراحان صحنه و لباس نمایش 'حاكم و پنیر' اهدا كرد.

** نمایشنامه‌ نویسی:

هیات داوران در بخش معرفی نفر اول نمایشنامه نویسی برگزیده ای نداشت اما جایزه نفر دوم به نسرین خنجری، نویسنده نمایش 'من و لوبیای سحر‌آمیز' و مجتبی خمسه، برای نگارش نمایش 'پهلوان كچل'، جایزه نفر سوم را دردریافت كرد.

**بازیگر زن:

هیات دواران در این بخش چهار نفر را به صورت مشترك به عنوان بازیگران برگزیده معرفی كرد كه طی آن ساناز عبدالرزاق و شبنم قلی ‌خانی عارف برای بازی در نمایش 'من و لوبیای سحرآمیز' مشتركا به عنوان نفرات اول و ملیحه مقیمی، بازیگر نمایش 'پهلوان كچل' و مونا موسوی، بازیگر نمایش 'درخت آرزوها'، به صورت مشترك جایزه نفر دوم را كسب كردند.

** بازیگر مرد:

در این بخش نیز بنا به نظز هیات داوران چهار نفر به صورت مشترك به عنوان بازیگران برگزیده معرفی شدند كه محمود تیموری، بازیگر نمایش 'جزیره آبی آسمانی' و محمد نوحیان، بازیگر نمایش 'پهلوان كچل'، به عنوان نفرات اول و امیرحسین پسندیده و علی‌ پویا قاسمی، بازیگران نمایش 'پهلوان كچل'، جایزه نفر دوم این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند.

** كارگردانی:

در این بخش نیز هیات داوران برگزیده اول نداشت، اما نسرین خنجری، برای كارگردان نمایش 'من و لوبیای سحرآمیز'، جایزه نفر دوم را از آن خود كرد و همچنین جایزه نفر سوم این بخش نیز به مجتبی خمسه و سحر پورفرج، كارگردانان نمایش 'پهلوان كچل' اهدا شد.

ب) تئاتر بانوان

هیات داوران بخش تئاتر 'بانوان' نخستین جشنواره 'تئاتر شهر' متشكل از مریم معترف، رویا افشار و محمد یعقوبی، اسامی نفرات برتر این بخش را به این شرح معرفی كردند:

** موسیقی:

در این بخش فرهاد خاكباز برای آهنگسازی نمایش 'هاری' و وحید هوشیانی برای آهنگسازی نمایش 'تب و تشنگی' از سوی هیات داوران تقدیر شدند و جایزه نفر برگزیده این بخش به احسان تارخ، برای آهنگسازی نمایش 'مكاشفه ننه دلاور و فرزندانش' اهدا شد.

** طراحی صحنه و لباس:

در این بخش علاوه بر تقدیر از میلاد محمدی طراح صحنه نمایش 'به آخرین كلمات این قصه گوش كن' و غلامرضا عربی، طراح لباس نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، جایزه نفر اول به فتح‌ الله نیازی، طراح صحنه نمایش 'هاری' اهدا شد، غلامرضا عربی، طراح صحنه نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، جایزه نفر دوم را هب خود اختصاص داد و عباس عبدالله ‌زاده و علیرضا دیلمی برای طراحی صحنه نمایش 'خاطرات من و بابی خرسه'، به صورت مشترك جایزه نفر سوم را از آن خود كردند.

** نمایشنامه‌نویسی:

در این بخش نیز هیات داوران با تقدیر از اعظم بروجردی برای نگارش نمایشنامه 'در خیابان‌های سرد شب' و خیرالله تقیانی ‌پور، برای نگارش نمایشنامه 'بانوی آب‌ها'، جایزه نفر او را به آن كامران شهلایی، نویسنده نمایشنامه 'كجا گمت كردم'، اهدا كردند. محسن عظیمی، برای نمایشنامه 'هاری' به عنوان نفر دوم انتخااب شد و اسماعیل بایگی، برای نگارش نمایشنامه 'مكاشفه ننه دلاور و فرزندانش'، جایزه نفر سوم این بخش را به خود اختصاص داد.

** بازیگری زن:

در بخش بازیگری زن، ضمن تقدیر از الهه پورجمشید، بازیگر نمایش 'هاری'، الهه شه ‌پرست برای بازی در نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، به عنوان نفر اول، مارال بختیاری، برای بازی در نمایش 'به آخرین كلمات این قصه‌ گوش كن'، به عنوان نفر دوم و فریده گرمساری، برای بازی در نمایش 'بانوی آب ‌ها' به عنوان نفرا سوم، انتخاب شدند.

** بازیگری‌ مرد:

بخش بازیگری مرد نمایش های 'بانوان' جشنواره 'تئاتر شهر' با تقدیر همراه بود و طی آن از بهنام شمسایی، برای بازی در نمایش 'تب و تشنگی' تقدیر به عمل آمد. در این بخش كاظم عینعلی، بازیگر نمایش 'هاری'، حمیدرضا زغم، بازیگر نمایش 'در خیابان‌ های سرد شب' و میلاد محمدی، بازیگر نمایش 'به آخرین كلمات این قصه گوش كن'، به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این بخش معرفی شدند.

** كارگردانی:

در این بخش ضمن تقدیر از مریم فتحی برای كارگردانی نمایش 'مكاشفه ننه دلاور و فرزندانش'، فتح‌ الله نیازی، كارگردان نمایش 'هاری'، به عنوان نفر اول انتخاب شد، غلامرضا عربی، كارگردان نمایش 'در خیابان ‌های سرد شب'، جایزه نفر دوم را دریافت كرد و علیرضا زارعی، كارگردان نمایش 'بانوی آب ‌ها'، جایزه نفر سوم را از آن خود كرد.

همچنین هیات داوران در این بخش جایزه ویژه خود را به جهت مجموعه هماهنگ اجرایی و رویكرد به آیین ‌ها و باورهای بومی به گروه نمایش 'بانوی آب ‌ها' به كارگردانی علیرضا زارعی اهدا كرد.

ج) تئاتر خیابانی

هیات داوران این بخش متشكل از اردشیر صالح پور، اتابك نادری و مجید امرایی، برگزیدگان بخش های مختلف را به این شرح اعلام كردند:

**موسیقی:

گروه موسیقی نمایش 'چرخ و فلك' به سرپرستی حاتم لایق و فرزاد شرفی، جایزه برگزیده این بخش را از آن خود كردند و همچنین از حسین ضروری برای آهنگسازی نمایش 'دنیا زیر پای هیچ مورچه‌ ای له نمی‌شود'، تقدیر به عمل آمد.

** طراحی صحنه و لباس:

مرتضی خالقی برای طراحی صحنه و لباس نمایش 'چرخ و فلك'، به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد و از مسعود مهرابی، برای طراحی صحنه و لباس نمایش 'فرهنگ استفاده' تقدیر شد.

** طرح و ایده:

كامبیز اسدی، برای ایده نمایش 'نقاش'، به عنوان نفر اول انتخاب شد، ناهید بخشی، برای ایده 'چرخ و فلك'، جایزه نفر دوم را به خود اختصاص داد و مسعود مهرابی، برای ایده نمایش 'فرهنگ استفاده'، جایزه نفر سوم را از آن خود كرد.

** بازیگری زن:

هیات داوران در این بخش بدون اولویت نوشین سلیمانی و نازنین سهامی برای بازی در نمایش 'نقاش'، افسانه شفیعی، بازیگر نمایش 'سایه خوانی از هفت خوان رستم' و مرجان نعمتی، بازیگر نمایش 'ازدواج به سبك روبات' را به عنوان چهار بازیگر برگزیده این بخش معرفی كردند.

** بازیگری مرد:

در این بخش ضمن تقدیر محمدباقر صفانور، بازیگر نمایش 'مادرم سلام' و مرتضی كهن، بازیگر نمایش 'چشم و هم چشمی'، مهدی داودی، برای بازی در نمایش 'چرخ و فلك'، به عنوان نفراول انتخاب شد، محمد زوار بی ‌ریا، برای بازی در نمایش 'جونمه پدر'، جایزه نفر دوم را به خود اختصاص داد، و جایزه نفر سوم به علیرضا رمضانی، بازیگر نمایش 'چرخ و فلك' اهدا شد.

** كارگردانی:

فاطمه كرمانی، برای كارگردانی نمایش 'چرخ و فلك'، زهرا شایان ‌فر، برای كارگردانی نمایش 'نقاش' و مریم خاكسار تهرانی، برای كارگردانی نمایش 'مادرم سلام'، به ترتیب جوایز اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.

د) تئاتر صحنه ‌ای

هیات داوران این بخش متشكل از قطب الدین صادقی، رحمت امینی و شكرخدا گودرزی، اسامی برگزیدگان بخش های مختلف نمایش های صحنه ای نخستین جشنواره 'تئاتر شهر' را به این شرح معرفی كردند.

** موسیقی:

در این بخش تنها از فرشاد جوان و ایران باوی، آهنگسازان نمایش 'اتاق احیا' تقدیر شد.

** طراحی صحنه و لباس:

در بخش معرفی برگزیدگان طراحی صحنه و لباس، ضمن تقدیر از امیر سرافرازیان، برای طراحی صحنه نمایش 'در حال كندن پوست پیاز'، جلال كاشانی، طراح صحنه نمایش 'ایستگاه' و آیدا فرهمند، طراح صحنه نمایش 'مجلس شبیه بازی رومئو و ژولیت' به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

** نمایشنامه‌نویسی:

هیات داوران در این بخش، جایزه نفر را به شهروز فرمان ‌برداری، برای نگارش نمایش 'پیتزا جهان' اهدا كرد، مازیار ملكی، نویسنده نمایش 'مجلس شبیه بازی رومئو و ژولیت'، جایزه نفر دوم را به خود اختصاص داد و جایزه نفر سوم به عباس عبدالله ‌زاده، برای نگارش نمایش 'حصار بی‌ بند' اهدا شد.

** بازیگر زن:

هیات داوران در این بخش ضمن تقدیر لیلا جنیدی برای بازی در نمایش 'و این چنین هماهنگ شدم با گردش كائنات'، مهناز میرزایی، بازیگر نمایش 'قصه‌ های در گوشی' را به عنوان نفر اول معرفی كرد، جایزه نفر دوم به صورت مشترك به پردیس منوچهری و الهه شه ‌پرست، بازیگران نمایش 'پیتزا جهان'، اهدا شد و ژاكلین آواره، برای ابزی در نمایش 'ایستگاه' و الهه افشاری، بازیگر نمایش 'مجلس شبیه ‌بازی رومئو و ژولیت'، به وصرت مشترك، جایزه نفر سوم را به خود اختصاص دادند.

** بازیگر مرد:

در این بخش نیز از احمد صدفی، بازیگر نمایش 'آهنگ‌ های شكلاتی' تقدیر به عمل آمد. بهرام افشاری، برای بازی در نمایش 'حصار بی‌بند' و 'مجلس بازی شبیه رومئو و ژولیت'، جایزه نفر اول را به خود اختصاص داد، روزبه حصاری، بازیگر نمایش های 'پیتزا جهان' و 'برداشت آزاد' و محمدرضا میرحسینی، برای بازی در نمایش 'در حال كندن پوست پیاز'، جایزه نفر دوم را میان خود قسمت كردند و جایزه نفر سوم نیز به وصورت مشترك به مهدی زمین‌ پرداز، برای بازی در نمایش 'ایستگاه' و سهیل برخورداری، بازیگر نمایش 'اتاق احیاء' اهدا شد.

** كارگردانی:

در این بخش شهروز فرمان، كارگردان نمایش 'پیتزا جهان'، جایزه نفر اول را به خود اختصاص داد، مازیار ملكی، برای كارگردانی نمایش 'مجلس شبیه بازی رومئو و ژولیت'، به عنوان نفر دوم انتخاب شد و جایزه نفر سوم به بركه فروتن، بریا كارگردانی نمایش 'در حال كندن پوست پیاز' تعلق گرفت.

امیر خوراكیان، مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدقاسم ناظمی، معاون هنری این سازمان، شهرام كرمی، دبیر نخستین جشنواره 'تئاتر شهر'، تنی چند از هنرمندان و كلیه اعضای شركت كننده در این جشنواره از حاضران در مراسم اختتامیه این رویداد بوند.

نخستین جشنواره 'تئاتر شهر' از 16 تا 23 اردیبهشت‌ ماه در سطح فرهنگسراهای شهر تهران برگزار شد.

فراهنگ** 9266**1588