گنبدكاووس - همايش 279 مين سالگرد تولد مختومقلي فراغي شاعر ايراني تركمن عصر يكشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین آیین كه با حضور جمعی از علاقه مندان به این شاعر نامی تركمن برگزار شد، گروه های مختلف فرهنگی و هنری به اجرای برنامه پرداختند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدكاووس با تبریك میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: مختومقلی فراغی یكی از شخصیت های بزرگ فرهنگی كشور كه از اقوام تركمن است.

'محمدرضا داورزنی ' افزود: اشعار این شاعر بزرگ تركمن برگفته از ایات و روایات است و این شاعر اشعار زیادی را در مدح پیامبر گرامی اسلامی ، ائمه اطهار و خصوصا حضرت فاطمه سروده است.

وی، ضمن تاكید بر ضرورت تبیین هرچه بیشتر اشعار و اندیشه های مختومقلی فراغی این شاعر و عارف شهیر تركمن توسط فعالان عرصه فرهنگ و ادب و هنر، افزود: اشعار این شاعر برگرفته از آیات قرآن و روایات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است و با روح انسانی و اسلامی عجین شده است.

در این همایش بزرگ همچنین گروه های مختلف فرهنگی و هنری به اجرای برنامه های متنوع اعم از موسیقی سنتی، مقامی و كلاسیك، تئاتر، ذكر خنجر و قرائت مقاله پرداختند.

مختومقلی فراغی شاعر وعارف بزرگ تركمن درسال ‏1146 ‏هجری قمری درروستای حاجی قوشان گنبدكاووس در خانواده مذهبی به دنیا آمد،‌ پدرش دولت محمد آزادی و مادرش آرازگل نام داشت.‏

مختومقلی تا پایان عمر در بین تركمن ها زیست و در غم ها وشادی های آنها شریك بود، وی علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت وسرانجام درسن ‏57 ‏سالگی در سال ‏1204 ‏هجری قمری دركنارچشمه عباساری دردامنه كوه سونگی بدرود حیات گفت.

‏ پیكر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه تپه در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپرده شده است.

/622/