تكاب، مهاباد - بزرگترين كارخانه استحصال طلاي خاورميانه تا پايان امسال در تكاب، در جنوب آذربايجان غربي، به بهره برداري مي رسد.

فرماندار تكاب، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات احداث كارخانه طلای 'زرشوران' تكاب با 720میلیارد ریال و 11میلیون یورو هم اینك 45درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

'محمدعلی داعی'، با اشاره به برآورد 80تنی ذخیره معدن طلای زرشوران گفت: تخمین زده می شود، بیش از یكصد تن طلا از این معدن به دست آید.

وی با اشاره به تولید سالانه سه تن شمش طلا با بهره برداری از این كارخانه افزود: این میزان تولید در سال نخست بهره برداری به دو برابر افزایش خواهد یافت.

داعی، عیار طلای معدن زرشوران را حدود شش P.P اعلام و اضافه كرد: با بهره برداری از این كارخانه برای بیش از 400نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر دیگر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

معدن طلای زرشوران، بزرگترین ذخیره طلای كشف شده در كشور است.

عملیات اجرایی احداث كارخانه استحصال و فرآوری طلای زرشوران تكاب از مرداد 90 آغاز شده است.

كارخانه استحصال و فرآوری طلای زرشوران در 40 كیلومتری تكاب و 15كیلومتری مجموعه باستانی 'تخت سلیمان' احداث می‌‌شود.

معدن طلای زرشوران تكاب پس از معدن طلای آق‌دره دومین معدن طلای تكاب محسوب می شود كه به لحاظ عیار بالای طلا و ذخیره قابل توجه كانسنگ طلا جزو معادن بزرگ و با ارزش طلای كشور است.

شهرستان تكاب با داشتن معادن طلای زرشوران و آق دره جزو مناطق مهم معدنی آذربایجان‌غربی و قطب تولید طلا در كشور محسوب می‌شود.

شهرستان تكاب با 83 هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین نقطه آذربایجان‌غربی واقع شده است.

7510/645