' مجید كهزادی' روز سه شنبه در اولین كنگره ملی توسعه خوشه های صنعتی قطعات خودرو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، افزود: صنعت خودروسازی كشور قابلیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو را در سال دارد و روزانه بالغ بر 10 میلیون قطعه مورد نیاز صنعت خودرو نیز در كشور تولید می شود.
وی با بیان اینكه صنعت خودروسازی كشور باعث رونق 60 رشته صنعتی بزرگ و كوچك در كشور می شود، اظهار داشت: یك پنجم درآمد صنعت كشور از خودروسازی است و این صنعت 6/3 درصد تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینكه صنعت خودروسازی در ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم یك میلیون شغل ایجاد می كند، خاطرنشان كرد: به طور متوسط 90 درصد صنعت قطعه سازی كشور به خودكفایی رسیده است.
وی از وجود دو هزار و 200 واحد فروش و خدمات پس از فروش در كشور خبر داد و اضافه كرد: خودروسازان موظف هستند هر ساله خدمات پس از فروش خود را نیز ارتقا دهند.
كهزادی با اشاره به تولید یك میلیون و و647 دستگاه خودرو در سال گذشته، افزود: چندین سال است كه روند تولید خودروهای تجاری در كشور ثابت مانده است و خودروهای سواری به دلیل استقبال داخلی افزایش دارد.
وی گفت: ایران هم اكنون در رتبه 13 خودروسازان برتر جهان قرار دارد و پس از كشورهای تركیه، هند و چین چهارمین كشور رشد یابنده در صنعت خودروسازی جهان است.
وی به واردات 46 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته اشاره و تصریح كرد: صادرات خودرو به دلیل چالش ها و نوسانات در بازارهای هدف و كشورهای منطقه كاهش یافته است.
وی تبدیل شدن كشور به پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترك و یا جهانی، تبدیل شدن به پایگاه تولید قطعات و مجموعه های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی و یا جهانی و منطقه ای با تاكید بر مزیت رقابت را از جمله برنامه های كشور برای صنعت خودرو عنوان كرد.
مدیركل دفتر ماشین سازی و نیرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش 7/15 درصدی شاخص بهای كالاهای مصرفی در كشور، گفت: در همین شرایط شاخص افزایش بهای قیمت خودرو در كشور 8/2 درصد بوده است.
استاندار سمنان نیز در این همایش با حمایت از واحدهای قطعه ساز گفت: خودروسازان به تعهداتشان در قبال قطعه سازان عمل كنند.
'عباس رهی' با انتقاد از عمل نكردن خودروسازان به تعهداتشان و نپرداختن پول قعطه سازان، افزود: خودروسازان كه قطعات را دریافت كرده اند و با تایید كیفیت، از این قطعات در تولید خودرو استفاده كرده اند چرا پول قطعه سازان را پرداخت نمی كنند.
وی ادامه داد: با این شرایط برخی قطعه سازان ممكن است با مشكل برخورد كنند و این چالش بزرگ صنعت خودروسازی كشور است.
وی با انتقاد از وجود انحصار در صنعت خودرو كشور، نبود رقابت در بین تولیدكنندگان را عاملی برای جلوگیری از رشد این صنعت دانست.
رهی با تاكید بر لزوم توجه به مشتری مداری در خودروسازی، تصریح كرد: ایمن سازی خوردوها، نظرسنجی و توجه به نیازمندی های مردم در این زمینه نباید در این صنعت مورد غفلت قرار بگیرد.
جمعی از مسوولین كشوری و استانی در اولین كنگره توسعه خوشه های صنعتی قطعات خودرو در سمنان حضور داشتند.ك/2
611/599/608
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱
سمنان – مديركل ماشين سازي و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تنها سه تا چهار درصد از خودروهاي كشور وارداتي است.