تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۶

پكن - آمار منتشره نشان مي دهد شمار ايرانيان بازديدكننده از نمايشگاه تجاري 'گوانجو' در جنوب چين در سال جاري 55 درصد كاهش داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نمایشگاه تجاری گوانجو یكی از مهمترین رویدادهای بازرگانی بین المللی است كه سالی دوبار در فصل های بهار و پاییز در شهر گوانجو برگزاری می شود.

گزارش دریافتی از سركنسولگری ایران در گوانجو به نقل از آمار مركز تجارت خارجی چین حاكیست: در یكصد و یازدهمین نمایشگاه بزرگ تجاری گوانجو كه 16 اردیبهشت پایان یافت، میزان بازدید تجار بین‌المللی افزایش داشته و به 210 هزار و 833 نفر رسیده است.

همچنین مبلغ قراردادهای قطعی صادرات در این دوره از نمایشگاه به میزان بیش از 36 میلیارد دلار رسید.

مركز تجارت خارجی چین اعلام كرد كه میزان حضور و مشاركت تجار و بازدیدكنندگان ایرانی در این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره قبل 76/54 درصد كاهش داشته است.

سه هزار و 104 نفر ایرانی در نمایشگاه اخیر تجاری گوانجو حضور یافته اند.

در نمایشگاه قبلی گوانجو تعداد بازرگانان ایرانی حاضر در نمایشگاه شش هزار و 861 نفر بوده كه بیش از 800 میلیون دلار خرید داشته‌اند.

یكصدو یازدهمین دوره نمایشگاه گوانجو در مساحتی بالغ بر یك میلیون و 160 هزار متر مربع پوشش ‌دهنده 59 هزار 434 غرفه و میزبان 24 هزار 644 نفر غرفه‌دار بوده است.

این نمایشگاه از سال 1975 تاكنون زیر نظر وزارت بازرگانی چین ییز برگزار می‌شود.

میزان تراكنش مالی نمایشگاه فقط در سال 2011 مبلغی به میزان 74 هزار و 760 میلیون دلار بود.

یكی از دلایل آمار كاهش مشتریان ایرانی كه توسط غرفه‌داران اعلام شده را می‌توان افزایش ارزش برابری یوآن در برابر ریال ایران دانست.

گفته می شود، از سال گذشته تاكنون مبلغ یوآن در برابر تومان از نرخ برابری یك یوآن 150 تومان به حدود 300 تومان رسیده است .

یكی از نكات قابل ذكر در دوره اخیر نمایشگاه گوانجو در مورد شركت‌هایی است كه به تولید و عرضه فرش اقدام می كنند.

غرفه‌داران بیان داشتند كه اكثر طرح‌های به كار رفته در فرش‌ها برگرفته و به نوعی كپی‌ از مدل‌ها و طرح‌های ایرانی است.

در همین حال سیاست های صادراتی دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه های سفارت ایران در چین كه بر واردات كالاهای ایرانی به بازار چین تاكید دارد و بازرگانان را در این زمینه تشویق می كند، از نكات قابل توجه است.

اكثر بازرگانان ایرانی فعال در بازار چین در سال های گذشته عادت كرده اند كه از این كشور كالا به ایران وارد كنند.

این در حالیست كه به خصوص در یك سال اخیر در همایش ها و نشست های مختلف، مسوولان ایرانی بر ورود تجار به بازار بزرگ و پر مصرف چین و تحرك بازرگانان ایرانی در این زمینه تاكید كرده اند.

آساق ** 275 **