تهران - نويسنده معاصر، خاطره نگاري را سرآمد ساير گونه هاي ادبيات دفاع مقدس دانست و گفت: ادبيات دفاع مقدس درسالهاي اخير رشد خوبي داشته است.

'جواد كامور بخشایش' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ابیات دفاع مقدس را شاخه ای از ادبیات مقاومت و پایداری عنوان كرد و افزود: بخشی از این ادبیات ، حوزه انقلاب و بیداری اسلامی را در بر می گیرد ، ادبیات پایداری و مقاومت خیزش قوم یا ملتی در برابر فشار استبداد داخلی یا دشمن خارجی است كه در بیداری اسلامی متبلور می شود.

وی با بیان اینكه ادبیات دفاع مقدس ریشه در هویت ایرانی و اسلامی دارد گفت: این ریشه نشات گرفته از فرهنگ عاشورا است كه مضمون و محتوای ارزشهای دفاع مقدس را در خود دارد.

این نویسنده معاصر ادبیات دفاع مقدس را شامل خاطره ، یادداشت روزانه ، داستان و... دانست و گفت : بخشی از این ادبیات به ایام دفاع مقدس اشاره دارد و راوی یا نویسنده پابه پای حوادث و رخدادهای جنگ پیش رفته است، بیشتر آثار و اشعار تولید شده در آن دوران به منظور تحریك و تهییج مردم برای حضور در جبهه ها و دفاع از ارمانها و ارزشها بود.

كامور بخشایش با بیان اینكه در سالهای اخیر و پس از پایان جنگ، ادبیات دفاع مقدس آرام آرام حالت جدیدتری به خود گرفت و با واقعیات متعددی روبه رو شده است،‌افزود: ادبیات در این سالها زشتی ها و زیبایی های جنگ را روایت و واقعیات را به گونه ای زیبا به رخ مخاطبان می كشد؛ این كاركرد هر روزعمیق تر و با ثبات تر شده و امروز شاهد ادبیات رو به رشدی در حوزه دفاع مقدس و نه در همه گونه ها هستیم.



* خاطره نگاری سر آمد ژانرهای ادبی

وی در پاسخ به این سوال ایرنا كه كدام گونه ادبی در میان گونه های مختلف ادبیات دفاع مقدس رشد داشته است، گفت: خاطره نگاری سرآمد دیگر گونه ها است و دلیل این امر تعلق خاطر ایرانیان به روایت و قصه است.

به گفته این نویسنده ، دلیل دیگر برتری این گونه ادبی نسبت به دیگر گونه ها ،احساس همزاد پنداری است، زمانی كه مخاطب خاطره را می خواند خود را در همان فضا و قالب احساس می كند و گام به گام با راوی در مسیر جریان حركت می كند.



* آثار دفاع مقدس نسبت به دهه 70 به پختگی لازم رسیده است

وی گفت: در جریان دفاع مقدس برخی نویسندگان همگام با این جریان حركت كردند و برخی دیگر خود را از میدان كنار كشیدند ، برخی آنچه را كه داشتند به میدان آوردند و برخی دیگر با این جریان نامانوس شدند ، اثار خوبی در آن دوران تولید شد اما هر چه زمان می گذرد نویسندگان با توان مضاعف تر و پختگی بیشتری حركت می كنند، قلمی كه امروز می نویسد و زبانی كه امروز در بیان خاطرات بكار گرفته می شود بسیار متفاوت تر از دهه 70 است.

این نویسنده معاصر گفت : ادبیات ما امروز به نوعی به پختگی رسیده است ، امروز برخی از نویسندگان با تمرین بیشتر می دانند مخاطب چه می خواهد.

وی با تاكید بر اینكه نباید تنها هدف نویسندگان جذب مخاطب باشد اضافه كرد: هدف اصلی این قشر باید احیا ، انتقال و استمرار و حفظ ارزشها ، پیامها و واقعیات دفاع مقدس در جامعه باشد.



* تكرار ضعف ادبیات دفاع مقدس

خالق اثر 'جای امن گلوله ها ' یكی از ضعفهای این حوزه را پرداختن به یك گونه ادبی عنوان كرد و افزود : انتشار برخی آثار با مضمون های تكراری و حتی با طرح جلد مشابه سبب دلزدگی مخاطبان می شود.

وی تصریح كرد كه اگر چه ممكن است فنون ظاهری و مهندسی ادبی در آن رعایت شده باشد اما به صورت علمی و بر مبنای تحقیق و پژوهش تدوین نشده است.

این نویسنده معاصر در پایان جدی گرفتن امر تحقیق و پژوهش را در تولید آثار پر محتوا بسیار مهم عنوان كرد و گفت: اثری موفق است كه تاریخ و ادبیات را با هم لحاظ كند.

فراهنگ **1630**1588