كاشان - مدير امور فرهنگي، روابط اجتماعي و ارتباطات اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: تعامل با رسانه ها از تهديدات نابود كننده ميراث ملي جلوگيري مي كند.

به گزارش ایرنا 'شهرام امیری'، شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: رسانه ها و خبرنگاران رابط بین میراث فرهنگی و مردم هستند و در صورت برقراری یك تعامل دو سویه بین آنها، میراث تاریخی و ارزشمند كشور از هر نوع آسیبی در امان می ماند.

وی همچنین، به اعتبار تخصیص داده شده به مرمت مساجد تاریخی این استان خبر داد و افزود: 60 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این مساجد تاریخی اختصاص یافته كه سهم كاشان 15 میلیارد ریال برای مرمت 40 مسجد تاریخی است.

وی، در مورد جذب 100 نیروی جدید در ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: 80 نفر در شهرستان ها و بقیه در شهر اصفهان مشغول به فعالیت خواهند شد.

امیری، با اشاره به تصویب اجرای طرح مانیتورینگ مركزی در اداره میراث فرهنگی استان اصفهان نیز اظهار داشت: با اجرای این طرح، بناهای تاریخی شاخص این استان به صورت شبانه روزی مراقبت و محافظت خواهند شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان نیز در این نشست اظهار داشت: اعتبار تخصیص داده شده سال گذشته به این اداره، 33 میلیارد ریال بوده است.

'حسین یزدانمهر' افزود: این میزان اعتبار برای مرمت و بازسازی 100 اثر تاریخی هزینه شده است.

وی تاكید كرد: این اداره در سال گذشته از محل فروش بلیت در بناهای تاریخی زیر پوشش خود پنج میلیارد و 750 میلیون ریال درآمدزایی كرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان همچنین، از تكمیل مراحل پرونده مراسم سنتی و مذهبی قالیشویان برای ثبت جهانی به یونسكو خبر داد و گفت: این پرونده در ماه جاری برای ثبت جهانی به عنوان یك اثر میراث معنوی ارسال خواهد شد.

وی همچنین، از تشكیل پرونده برای ثبت جهانی هنر 'مخملبافی' و 'زری بافی' و ارسال به یونسكو در سال آینده خبر داد.

یزدانمهر، در مورد ارجاع مالكیت 10 خانه تاریخی كاشان به شهرداری كاشان نیز اظهار داشت: هنور حكم نهایی مالكیت این 10 خانه به شهرداری داده نشده و سازمان میراث فرهنگی با پیگیری های حقوقی در این زمینه به دنبال بازپس گیری این آثار ارزشمند تاریخی است.

1724/9876/7428**1597