چالدران، اروميه - فرماندار چالدران گفت: وقوع سيلاب و زلزله در يك سال اخير بيش از 210 ميليارد ريال به اين شهرستان خسارت زده است.

احمدرضا قلی پور روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چالدران اظهار كرد: وقوع سیل در فصول گرما به دلیل شرایط بحرانی منابع طبیعی شهرستان به یك دغدغه جدی برای مدیریت بحران چالدران تبدیل شده است.

وی با بیان اینكه در چالدران باید یك عزم عمومی برای داشتن آمادگی در مقابل وقوع سیلابهای احتمالی داشته باشیم افزود: نقش منابع طبیعی و جهاد كشاورزی شهرستان در این میان پررنگ و همچنین برای نجات منابع طبیعی چالدران بسیار حیاتی خواهد بود.

مدیركل مدیریت بحران آذربایجان غربی هم در این جلسه ضمن اعلام اینكه منابع طبیعی چالدران در حال حاضر وضعیت مناسب ندارد گفت: چالدران از توازن منطقه ای خارج شده است و وقوع سیل دیگر یك واقعه غیرمترقبه قلمداد نمی شود.

جعفر ذوالفقاری با بیان اینكه در چالدران باید مساله تثبیت بستر در بالادستها در اولویت قرار بگیرد اظهار كرد: آمادگی در برابر وقوع سیلابهای احتمالی برای كاهش خسارات بسیار در این شهرستان حائز اهمیت است.

وی بر عملكرد ویژه منابع طبیعی و جهاد كشاورزی در حوزه منابع طبیعی تاكید كرد و یادآور شد: 28 میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار به شورای هماهنگی مدیریت بحران تخصیص یافته است كه باید با فوریت زمانی و با اجرای طرحهای تثبیت بستر، آبخیزداری و آبخوانداری در جهت حفظ طبیعت بكر و مقابله با سیلاب در چالدران هزینه شود.

مدیركل مدیریت بحران استان از توزیع و نصب 15 دستگاه ضدتگرگ در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در صورت تامین دستگاههای ضد تگرگ در سال جاری این شهرستان در اولویت تخصیص این دستگاهها خواهد بود.

ذوالفقاری از انجام كارشناسی برای نصب دستگاههای هشدار دهنده سیل در استان خبر داد و اظهار كرد: شهرستان چالدران به دلیل استعداد سیل خیزی در اولویت نصب قرار دارد.

وی در ادامه از تخصیص اعتبار برای جبران خسارتهای حوادث غیرمترقبه سال گذشته نیز در استان خبر داد و افزود: این اعتبارات بر اساس میزان خسارت در بین شهرستانهای استان توزیع می شود.

7128/581/پ